دعایی: امام با ترور خانواده شاه در مصر موافقت نکردند

همایش امام خمینی نفی خشونت و افراطی گری صبح امروز با حضور میهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی در دفتر مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد.

به گزارش مهر، نهمین همایش «امام خمینی و سیاست خارجی» با عنوان امام خمینی؛ نفی خشونت و افراط گرایی صبح امروزدر دفتر مطالعات وزارت امورخارجه با قرائت متن سخنرانی محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان، برگزار شد. برخی منابع علت عدم حضور ظریف را به کسالت ناشی از کمر درد وی مرتبط دانستند.

بر اساس این گزارش در ادامه این برنامه حجت الاسلام سید علی خمینی، حجت الاسلام دعایی، حجه الاسلام محمد علی رحمانی، بالاس میهالفی از مجارستان، دوسیم ساتپایف از قزاقستان و همچنین هادی سلیمانپور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه سخنرانی کردند.

دعایی: امام با ترور خانواده شاه در مصر موافقت نکردند

دعایی در این مراسم با اشاره به دوران حضور خود در عراق گفت: یکی از اهداف امام بعد از پیروزی انقلاب رابطه دوستانه با همسایگان از جمله عراق بود. ایشان روی عراق حساسیت ویژه ای داشتند چراکه حکام عراق را به خوبی می شناختند.

وی افزود: در دوران انقلاب نهضت های ناموفق زیادی داشتیم که با ایده های اسلامی حرکت هایی را آغاز کردند و از جمله آنها فدائیان اسلام بودند. در تمام دوران روشنگری های حضرت امام لحظه ای که از این گروه یادی شده باشد وجود ندارد چون دست به اسلحه بردند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب نیز که رابطه ایران با مصر قطع شد گروه های جهادی مصری به حافظ منافع ایران گفته بودند که برای ترور خانواده سلطنتی و اپوزیسیون در خارج از کشور آمادگی دارند.

به گفته دعایی سید هادی خسروشاهی که حافظ منافع ایران در مصر بود برای کسب اجازه نزد امام آمدند و ایشان قویا نفی کردند و گفتند که اجازه نمی دهیم چرا که خلاف شرع است و اگر توان داشته باشیم آنها را در دادگاهی محاکمه می کنیم.

همچنین محمدعلی رحمانی از اعضای بیت حضرت امام در این مراسم به ایده ها و آرمانهای حضرت امام اشاره و تصریح کرد: امام معتقدند بودند که با جنگ نمی توان ایده ها و آرمانها را منتشر کرد و اکنون برخی از شعارها راکه می شنویم بسیار ناراحت می شویم.

بالاس میهالفی: اسلام واقعی را امام خمینی به ما نشان داد

بالاس میهالفی اندیشمند مجارستانی نیز در این مراسم به تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: تنها یک تمدن وجود دارد که نام آن تمدن بشریت است و مسلمانان، مسیحیان و همه ملت ها در آن سهم دارند. ما باید با صلح و امنیت زندگی کنیم این پیام امام خمینی و آموزه امام برای ما است که در اروپا زندگی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه جنگ دفاعی ایشان مانند سیستم دفاعی بود، اظهار داشت: متاسفانه تاریخ اسلام دیگری را آورده است که اسلام حقیقی نیست. خط تفرقه بین ما این است که اسلام صهیونیستی را از اسلام واقعی جدا کنیم که اسلام واقعی را امام خمینی به ما نشان داد.

دوسیم ساتپایف: ایران در منزقه و جهان نقش آفرین است

در ادامه دوسیم ساتپایف قزاقستانی به ثبات روابط و مشترکات موجود بین ایران و قزاقستان اشاره و گفت: ایران و قزاقستان در استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای و دریای خزر مشترکات زیادی دارند.

وی افزود: ایران در آینده نه تنهادر منطقه بلکه در صحنه جهانی نقش مهمی را ایفا می کند و همکاری بین دو کشور برای هر دو منفعت دارد.

دوسیم ساتپایف خاطرنشان کرد: برای قزاقستان ترکیه یک کشور قوی محسوب می شود. ما مدتی قبل شورای همکاری بین قزاقستان و ترکیه تشکیل دادیم و ترکیه یک کشور اسلامی مهم برای ما است.

اندیشمند قزاقستانی تصریح کرد: قزاقستان حامی برقراری امنیت در جهان است و ما مخالف سلاح های هسته ای هستیم.

سلیمان پور: دیدگاه امام مقابله با تکفیر تمامیت خواه صهیونیستی در منطقه است

سلیمان پور مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت امورخارجه نیز به ارائه نظریات امام راحل در خصوص منطقه و جهان پرداخت و گفت: نظریه ای که امام راحل برای نحوه اداره جوامع توسط حکومت ها ارائه داده نظریه ای بی بدیل و قابل اتکا برای سالهای طولانی است.

وی به نظریات امام در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: اولین ایده که در سطح منطقه و جهان اسلام توسط امام مطرح شد به صورت نظریه به معرض امتحان و آزمایش در آمد و توانست روابط بین مذاهب و جوامع را در جهان اسلام ساماندهی کند که این نظریه وحدت اسلامی است.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت امورخارجه افزود: این نظریه در دوران اخیر اشکال متفاوتی پیدا کرده و افراد مختلفی در جهت تکمیل نظریه ارائه روش کرده اند اما همچنان به عنوان یک نظریه مورد اتکا در جهان اسلام قابل بهره برداری و استناد است.

سلیمان پور گفت: مردم سالاری، تکیه بر بیداری ملت های مسلمان، مقابله با تکفیر صهیونیستی در همه اشکال و دفاع از آرمانهای فلسطین نظریه های دیگر امام راحل بودند دیدگاههای امام در حوزه سیاست منطقه ای بر اساس همین نظریه، نظریه مقابله با تکفیر تمامیت خواه صهیونیستی در منطقه است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =