یک استاد دانشگاه با اشاره به نظریات امام خمینی (ره)، گفت: در ادبیات امام (ره) هیچ منعی وجود نداشت که مسائل اختلافی حتی در حوزه سیاست خارجی از طریق رفراندوم به مردم ارجاع داده شود.

به گزارش ایسنا، داوود فیرحی در نهمین همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی با عنوان امام (ره) و نفی خشونت و افراطی‌گری که صبح سه‌شنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: بسیاری از افراط‌گرایی‌ها ریشه فکری دارند و با زمینه‌های اجتماعی ازدواج می‌کنند. راه‌حل‌ افراط‌گرایی بازاندیشی در فکر و اندیشه است.

وی در بخش دیگری افزود: در داخل و در خارج برخی میراث به فراموشی سپرده شده‌اند، میراثی که به با هم زیستن مسالمت‌آمیز کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهاراتش با اشاره به نظریات امام (ره)، گفت: امام (ره) نه تنها از حقوق و دموکراسی صحبت می‌کرد بلکه از مفهوم شریعت و دموکراسی نیز سخن می‌گفت. امام (ره) معتقد به اجرای وظیفه شریعت به مردم جامعه بود. هر جامعه‌ای نمی‌تواند به بهانه اجرای شریعت در جامعه دیگری دخالت کند. امام (ره) اعتقاد داشت که حکومت اصل نیست بلکه حکومت ابزار مردمی برای اجرای شریعت و حقوق عمومی است.

فیرحی ادامه داد: ‌در ادبیات امام (ره) شاهد هستیم که دولت‌ها به عنوان نماینده مردم معرفی می‌شوند و هرگاه تضادی میان دولت و مردم ایجاد شود باید از مردم حمایت کرد. هم‌چنین در نظریات امام (ره) هیچ منعی وجود ندارد که مسائل اختلافی را به مردم ارجاع بدهند و در این باره رفراندوم برگزار شود. امام (ره) معتقد بود که می‌توان اجرای برخی سیاست‌ها حتی سیاست خارجی را از طریق رفراندوم به مردم واگذار کرد.

در ادامه این همایش دویسم ساتپایف از قزاقستان با اشاره به نظریات امام (ره)، گفت: با فروپاشی شوروی نظام دو قطبی از بین رفت و نظام‌های منطقه‌یی شکل گرفت و بر همین اساس پایه‌های جدید همکاری ایجاد شد که در این همکاری‌ها ایران به عنوان یکی از رهبران جهان اسلام باید حضور داشته باشد.

او با اشاره به موضوع جهانی شدن، گفت: جهانی شدن دنیا را کوچک‌تر و آسیب‌پذیرتر کرده است. یک بحران در منطقه‌ای می‌تواند به سرعت به سایر جهان سرایت پیدا کند. همین مساله توازن موجود را بر هم زده است اما اگر یک سیستم کثرت‌گرا داشته باشیم می‌توانیم توازن لازم را ایجاد کنیم.

این کارشناس قزاق با اشاره به روابط ایران و قزاقستان، گفت: ایران و قزاقستان مشترکات بسیاری دارند و هر دو به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند. بر همین اساس در دوره‌ای قزاقستان میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را بر عهده گرفت. قزاقستان به دنبال تبدیل به میانجیگری در سطح جهانی است. همکاری با ایران می‌تواند برای دو کشور منفعت‌زا باشد. ما حامی همکاری با ایران هستیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =