زلاتان ایبراهیموویچ این روزها یکی از بهترین بازیکنان دنیاست.

خبرورزشی نوشت: ناصرالخلیفی رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن او را در کنار مسی و رونالدو می‌گذارد ولی خودش می‌گوید از مسی و رونالدو هم بهتر است. ستاره سوئدی تیم پاری‌سن‌ژرمن پس از عبور از لیگ‌های مختلف دنیا حالا در لیگ یک فرانسه بازی می‌کند و چند فصلی هم هست که به همراه این تیم جام‌های داخلی را درو می‌کند و پیش می‌رود.
زلاتان كه به همراه تياگو سيلوا از تيم ميلان راهي پاريس شدند، در اين چند ساله هم‌تيمي‌هاي مشهوري هم داشته است‌؛ ديويد بكام يكي از سرشناس‌ترين چهره‌هايي است كه با زلاتان در تيم «پي‌اس‌جي» همبازي بوده است. با اين حال شايد باور اين داستان كه روزي زلاتان ايبراهيموويچ ستاره روز انگليسي‌ها، ديويد بكام را نمي‌شناخته سخت به نظر برسد.
سال 2000
ماجرا به سال 2000 برمي‌گردد‌؛ در واقع اين موردي است كه «فيگارو» به نقل از «تلگراف» و از زبان مديربرنامه‌هاي ادبي زلاتان ايبراهيموويچ منتشر كرده است. در سال 2000 ديويد بكام تمام انگليس را مبهوت خودش كرده بود. او استعدادي فوق‌‌العاده در بازي كردن داشت و سانترهاي بي‌نظيرش هم زبانزد عام و خاص بود. با اين حال زلاتان ايبراهيموويچ، ديويد بكام را نمي‌شناخت. اين موردي است كه ديويد لاگركرانتز، كسي كه زلاتان با همكاري او كتاب بيوگرافي‌‌اش را نوشته، فاش كرده است. زلاتان كه كتاب بيوگرافي‌‌اش با نام «من زلاتان هستم» فروش فوق‌‌العاده‌اي در سوئيس داشت و به زبان‌هاي مختلفي از جمله فرانسوي هم ترجمه شده است، بيشتر موفقيت اين كتاب را مديون لاگركرانتز است. حالا لاگركرانتز ماجراي جالب توجهي را تعريف مي‌كند: «در آن زمان‌ها غرق در خواندن بيوگرافي‌هاي بازيكنان مختلف دنيا بودم و كتاب بيوگرافي بكام را هم خواندم. همان موقع بود كه رفتم و ماجرا را براي زلاتان تعريف كردم. گفتم همين حالا كتاب بيوگرافي ديويد بكام را خواندم و به نظرم خسته‌كننده و كسالت‌بار بود. با اين حال پاسخي كه زلاتان به من داد، شوكه‌ام كرد: اين ديويد بكام لعنتي ديگه كيه؟!»
زلاتان بيوگرافي‌‌اش را ننوشته است
اما حكايت جالب‌تري در پيش است‌؛ در واقع آن طور كه لاگركرانتز عنوان كرده، به نظر نمي‌رسد زلاتان حتي يك خط هم در كتاب بيوگرافي‌‌اش نوشته باشد. او مي‌گويد حتي نقل‌قول‌هايي كه در اين كتاب آمده است هم از زلاتان نبوده است! «راستش توضيح اين موضوع كمي عجيب است. من هم به واقع خودم آن جملات را ذكر نكرده‌ام. خودم را با وهم و تخيل ادبي زلاتان وفق دادم و شروع كردم به نوشتن. واقعيتش اين است كه نمي‌خواستم زلاتان را مهربان‌تر نشان دهم چون در عالم واقع هم اين‌طور نيست.» نويسنده كتاب بيوگرافي زلاتان در ادامه از واكنش او پس از ديدن اين كتاب مي‌گويد: «وقتي براي اولين بار زلاتان كتاب بيوگرافي‌‌اش را ديد، اولين جمله‌اي كه گفت اين بود: «اين خزعبلات چيه؟ من هرگز اينا رو نگفتم!» مي‌دانستم چنين واكنشي دارد ولي سعي كردم به او بفهمانم دارم چه كاري مي‌كنم. حالا زلاتان واقعاً فكر مي‌كند كه اين داستان خودش است.»
فاجعه در سوئد
انتشار اين گفت‌وگو و برملا شدن اين موضوع كه زلاتان نقش زيادي در كتاب بيوگرافي‌‌اش نداشته، سوئدي‌ها را برآشفته است. كتاب او يكي از پرفروش‌ترين كتاب‌هاي تاريخ ادبيات سوئد شده است و حتي در همان سال انتشارش بين 3 كانديداي نهايي دريافت جايزه ادبي سوئد هم قرار گرفت. البته در همين ميان هم هستند افرادي كه باز از اين كار دفاع مي‌كنند. كارين اولسن، سردبير نشريه ادبي فرهنگي اكسپرسن سوئد يكي از آن افراد است: «واضح است كه ديويد لاگركرانتز در داستان زلاتان دست برده و دستكاري كرده است. او داستان زلاتان را ادبي كرده است و دقيقاً به همين خاطر است كه اين كتاب، يك كتاب خوب است.» ظاهراً و برخلاف ادعاي قبلي اين‌طور مشخص است كه استعداد ادبي زلاتان هرگز به اندازه استعداد فوتبالي او نيست.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =