دنیای اقتصاد نوشت:

شیوه‌نامه جدید دریافت وام خودرو روز گذشته در حالی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد که از این پس متقاضیان خرید خودرو می‌توانند با دریافت تسهیلات تا سقف 15 میلیون تومان خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان افزایش این وام از 7 به 15 میلیون تومان را در راستای تحریک بازار خودرو عنوان می‌کنند.

به این ترتیب تسهیلات خودرویی در شرایطی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد که بازار خودرو هم‌اکنون در رکود به‌سر می‌برد؛ به‌طوری‌که به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، عرضه خودرو از تقاضا پیشی گرفته است. با این حال برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که ابلاغ شیوه‌نامه وام خودرو اگر چه می‌تواند بر فروش مستقیم خودروسازان تاثیرگذار باشد؛ اما نمی‌تواند منجر به رونق خرید و فروش در بازار شود، اما در شیوه‌نامه جدید دریافت وام خودرو، شرایط به گونه‌ای تنظیم شده است تا قول مسوولان بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از وام‌های صوری عملی شود؛ به‌طوری‌که متقاضیان خودرو در صورت داشتن شرایط لازم در هر یک از بانک‌های عامل می‌توانند به مراکز فروش خودرو در سراسر کشور مراجعه کنند و با دریافت پيش‌فاکتور و ارائه آن به بانک از تسهیلات خودرویی بهره‌مند شوند. براین اساس بانک‌های عامل 60 درصد ارزش خودرو را به‌صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

از آنجا که در گذشته بسیاری با استفاده از روش‌های مختلف خودروسازان و بانک‌ها را دور می‌زدند و مبلغ وام را صرف مصارفی غیر از خرید خودرو می‌کردند؛ بنابراین براساس این شیوه‌نامه بانک‌های عامل با دریافت پيش‌پرداخت از متقاضي مابه التفاوت درنظر گرفته شده خودرو را حساب کرده و کل مبلغ خودرو را به حساب شرکت خودروساز واریز می‌کنند.

براساس این شیوه‌نامه جدید بازپرداخت وام خودرو که به‌صورت فروش اقساطی است به مدت 5 سال در نظر گرفته شده است که نسبت به وام قبلی این مدت زمان یک‌سال افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات براساس نرخ سود عقود مبادله‌اي است که براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نرخ سود و تسهیلات بانکی در سال‌جاری 21 درصد در نظر گرفته شده است. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات خودرو خبر می‌دهند.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =