وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهان همکاری میان کشورهای منطقه برای استقرار امنیت و مقابله با افراط گرایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، غسان بن جدو خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در ابتدای گفتگو با محمد جواد ظریف، گفت: «در حال حاضر توجهات زیادی به روابط ایران و کشورهای عربی وجود دارد. برخی از کشورهای عربی از سیاست های ایران انتقاد می کنند و می گویند اعتماد زیادی به ایران ندارند. پس از دو سال از پست وزارت خارجه شما، این سوال مطرح است که آیا ایران توانسته است اهداف سیاسی راهبردی خود را در روابط با کشورهای عربی به ویژه کشورهای همسایه محقق کند»؟

ظریف پاسخ داد: «در ابتدا تاکید می کنم سیاست جمهوری اسلامی ایران در سی و پنج سال گذشته بر این اساس بود که روابط حسن همجواری داشته باشد. متاسفانه شاهد ضربات ویرانگر متعدد به تلاش های ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه بودیم به ویژه آنکه پس از انقلاب اسلامی ایران به صورت مستقیم، تجاوزی علیه این کشور تحمیل شد و متاسفانه این تجاوز از حمایت دیگر کشورهای همسایه برخوردار بود. ولی پس از پایان این جنگ و پس از این که صدام حسین به کویت حمله کرد، ایران به دنبال انتقامجویی نیافتاد بلکه از همسایگان عرب خود حمایت کرد. ایران از همه تلاش های خود استفاده کرد تا به دوستان و همسایگان خود در منطقه نشان دهد به دنبال روابط خوب با همه است.

به نظر ما این روابط به سود ایران و کشورهای منطقه است و به عبارت دیگر تلاش می کنیم روابطی بر اساس همکاری و اعتماد پی ریزی کنیم. روشن است که نمی توان امنیت را خریداری کرد و هیچ طرف خارجی قادر نیست به ما امنیت بدهد».
وی افزود:«(این که دیگران به ما امنیت بدهند) توهمی است که بر این منطقه سایه افکنده است. باید کشورهای منطقه تلاش کنند در همکاری با یکدیگر امنیت را برقرار کنند. یا این که همه ما از امنیت برخوردار خواهیم بود یا این که در منطقه ای زندگی خواهیم کرد که پر از بی ثباتی و مشکلات و چالش ها خواهد بود.

ما به همسایگان گفتیم که نقاط تشابه و مشترک زیادی در منطقه وجود دارد و این نقاط تشابهی و اشتراکی که میان کشورهای منطقه وجود دارد بسیار بیشتر از این نقاط تشابه برخی از کشورهای همسایه با متحدان خارجی آنان است. بنابراین باید با یکدیگر همکاری کنیم و از زمانی که دولت فعلی ایران بر سرکار آمده است، ما پیام های همبستگی و همکاری و دوستی را ارسال می کنیم و متاسفانه برخی از دوستان در منطقه به صورت اشتباهی، فکر می کنند در صورتی که ایران بتواند مشکل هسته ای خود را با گروه پنج به علاوه یک حل کند، شاید زیانی ببینند».

ظریف بیان داشت:«پیام ما به دوستان منطقه این است که منطقه اولویت ماست و مسئله هسته ای موضوعی حاشیه ای است و می خواهیم به این مسئله پایان بدهیم تا بتوانیم بر اولویت خود متمرکز شویم. شاهد آن هستیم که برخی از طرف هایی که آنان را دوستان خود در منطقه می دانیم(حل و فصل مسئله ای هسته ای ایران) را تهدید می دانند که این نوع (نگاه) باعث ایجاد ناآرامی می شود. به عنوان نمونه، به کمپ دیوید می روند تا تضمین هایی به دست آورند دال بر این که این توافق(هسته ای) تهدیدی برای آنان نخواهد بود. چرا باید(این توافق) تهدیدی علیه آنان باشد؟ چرا آن را تهدید می دانند؟

ما از آنان می خواهیم این سیاست های تنگ نظرانه را رها کنند و به دنبال پیش داوری علیه ایران نباشند.
از آنان می خواهیم به تهدیدات بنگرند و قطعا به این باور می رسند ایران قوی، بهترین همسایه است و این کشورها می توانند روابطی بر اساس همکاری و اعتماد با ایران داشته باشند که به سود ملت های منطقه و جهان اسلام است. ناچاریم با یکدیگر همکاری کنیم. چالش هایی که در برابر ما از افراط گرایی، فرقه گرایی، جنگ ها و درگیری ها وجود دارد، چالش هایی بزرگی هستند که تنها از طریق همکاری قابل حل و فصل است».

خبرنگار این شبکه پرسید، شما می پرسید چرا که این کشورها به کمپ دیوید می روند و از ایران نگران هستند،روشن است که بخشی از کشورهای عربی از ایران نگرانند و به این کشور بی اعتمادند، شما در پیام اخیر خود در کویت گفتید که بی اعتمادی، سوء ظن و دیگر احساسات منفی نظیر ترس و نگرانی باعث ایجاد شرایط و فضای سنگین و بد روانی شده است، در حال حاضر دو مسئله درباره نگرانی این کشورها وجود دارد، نگرانی نخست درباره گفتمان ایران است، این کشورها می گویند ایرانی ها گفتمان متعدد سیاسی، دیپلماتیک، رسانه ای، نظامی، دینی و گفتمانی برای داخل و گفتمانی برای خارج دارند، مسئله دوم درباره رفتارهای ایران است، این کشورها می گویند ایران در امور کشورهای عربی دخالت می کند و نمونه هایی را درباره یمن، عراق، سوریه و لبنان ذکر می کنند، پیام شما درباره این نگرانی ها چیست؟


ظریف پاسخ داد: «همان طور که گفتم ملت ایران، طرف هایی را که میلیون ها دلار به صدام حسین کمک کردند تا وی به ایران حمله کند بخشیده است و طرف هایی باید در تقویت اعتماد پیش قدم شوند که چنین کمک هایی سنگین مالی( به صدام ) کردند».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای عربی از جنگ صدام حمایت کردند تا وی با ایران بجنگد، گفت: «آیا این گونه نبوده است؟ این مسئله در تاریخ ثبت است، زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، ایران اولین کشوری بود که به کمک همسایگان عرب خود شتافت و با حمله صدام مخالفت کرد.

در حال حاضر این پرسش را از شما دارم. آیا ما یمن را بمباران می کنیم یا دیگران چنین می کنند؟
آیا جنگنده های خود را برای بمباران کردن یمن به این کشور ارسال می کنیم یا این که هواپیماهای حامل کمک های بشردوستانه ایران به یمن ارسال می شود؟
باید به این باور قطعی برسیم که دوران خرید امنیت و بمباران کردن کشورها برای استقرار امنیت به سرآمده است. امروز باید برای استقرار امنیت با یکدیگر همکاری کنیم و ایران آماده همکاری است و این کشور نیز این گونه نشان داده است. ما به هیچ یک از کشورهای همسایه حمله نکرده ایم بلکه همیشه به همسایگان کمک کرده ایم و قدرتی مستحکم در برابر افراط گرایی در منطقه و طرف هایی هستیم که می خواهند وجهه اسلام را مخدوش نشان دهند و طبیعی است که این مسئله برای همه ملت های منطقه باشد».

وزیر خارجه ایران در ادامه بیان داشت:«در ابتدا گفتم، طرف هایی که به دنبال تنش های فرقه ای میان شیعیان و سنی ها در جهان اسلام هستند به سود طرف هایی کار می کنند که به دنبال از بین بردن جهان اسلام هستند.
ما خواهان همکاری با کشورهای همسایه شده ایم و همان طور که در مقاله ای که در یک روزنامه عربی و همچنین چند ماه پیش در روزنامه نیویورک تایمز نوشتم ، خواهان همکاری و گفتگو هستیم.

این که بگویند به ما اعتماد ندارند، در حد ادعاست و می توان این ادعا را در خلال گفتگوها بررسی و حل کرد.
ایران همیشه آماده گفتگوست و تاریخ نیز این مسئله را اثبات می کند به ویژه آنکه ایران در خلال دولت رئیس جمهور روحانی همیشه آماده گفتگو و همکاری است.
همان طور که گفتم ، ما دارای نقاط اشتراک زیادی هستیم و نقاط افتراق و اختلاف میان ما بسیار محدود است».

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =