شبکه‌های سیما هر ساله به مناسبت فرا رسیدن 14خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد 1342، ویژه برنامه‌هایی را تولید و آماده پخش می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه‌های تلویزیون برای این دو رویداد تاریخی عبارتند از:

*** شبکه یک

ویژه برنامه رحلت امام خمینی (ره) به صورت زنده این مراسم را از حرم مطهر امام خمینی (ره) در روز 14 خرداد ماه ساعت 10:50 از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.

برنامه های «سیره عملی امام (ره)» در روز 14 خرداد ساعت 13:30، میان برنامه های «مثل بر بال اندیشه» از 12 خرداد تا 15 خرداد پخش می شود.

برنامه «سراج» با موضوع 15 خرداد در روزهای 12 و 13 خرداد بعد از خبر ساعت 21 و «خاطره» روز 14 خرداد بعد از خبر ساعت 21 نیز به پخش می رسد.

در روز 15 خرداد، دعای پر فیض ندبه از وارمین در ساعت 6 صبح و ویژه برنامه «شکوفه های خرداد» ساعت 12:10 از این شبکه پخش می شود.

***شبکه دو

ویژه برنامه «قیام و انتظار» به مناسبت روز ارتحال امام (ره) و قیام 15 خرداد با حضور یاران امام چهارشنبه و پنجشنبه 14 و 15 خرداد از ساعت 11 به روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

همچنین مستندهای «سوگ ملکوت»، «قیام مردم پیشوا»، «قیام 15 خرداد» نیز از این شبکه پخش می شود.

ویژه برنامه «کوی محبت» با تهیه کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی نیز 13 و 14 نیز با محوریت ارتحال حضرت امام (ره) و قیام تاریخی 15 خرداد از ساعت 19:10 روی آنتن می رود.

همچنین سخنرانی «حضرت امام در خرداد 42» نیز پخش می شود.

«زنده باد زندگی» نیز ویژه برنامه ای با حضور خانواده شهید اندرزگو ساعت 23:30 به روی آنتن می رود.

اولین قسمت از مستند بازسازی ویژه فرماندهان شهید هوانیروز با عنوان «هم پرواز» نیز در این ایام به پخش می رسد.

*** شبکه سه

«مستند یادها»: این برنامه در سه قسمت 30 دقیقه ای کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سعید عباسی است که به زندگی و سیره حضرت امام خمینی، خاطرات شخصیت های سیاسی و پیرامون دیدارهای شان با رهبر کبیر انقلاب، همچنین در خصوص ولایت فقیه و حضرت امام و سالگرد رهبری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب می پردازد.

یک قسمت از این برنامه به واقعه خونین 15 خرداد سال 1342 نیز می پردازد.

این برنامه پنجشنبه 14 و جمعه 15 خرداد ساعت 16:25 روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد.

«به یاد آفتاب»: به تهیه کنندگی حسین ارسلانی در چهار قسمت 40 دقیقه ای به زندگی نامه و مبارزات سیاسی رهبر کبیر انقلاب از سال 1342 تا رحلت ایشان و جانشینی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می پردازد. این برنامه درگروه معارف شبکه سه تهیه و از پنجشنبه 14 تا یکشنبه 17 خرداد ساعت 14:20 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد .

«همراهان خورشید»: این برنامه در دو قسمت 35 دقیقه ای به تهیه کنندگی موسی جابری به تاثیر بعضی قیامه ای عشایری با نهضت 15 خرداد 1342 که به درگیری ارتش محمد رضا و نیروهای عشایر منتهی گردید و در نهایت منجر به اعدام، ترور و کشته شدن رزمندگان عشایر و مردمان عادی منطقه گردید، می‌پردازد . این برنامه 14 و 15 خرداد ساعت 5:30 بامداد از شبکه سه سیما پخش می شود.

«عروج خورشید»: این برنامه در دو قسمت 140 دقیقه ای به تهیه کنندگی مهدوی به تبیین سیره امام در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و خانواده می پردازد. این برنامه کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما است که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ساعت 22:30 روی آنتن شبکه سه می رود.

«مستند آنا»: این برنامه به تفحص شهدا می پردازد این مستند 40 دقیقه ای پنج شنبه 14 خرداد ساعت 21 روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

«حذف و اضافه»: این برنامه پنج شنبه 14 خرداد ساعت 19 به تبیین اندیشه های حضرت امام (ره) می‌پردازد. در این برنامه جملات کلیدی امام در مورد دانشگاه نیز بررسی می شود. این برنامه کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما است.

«مکتب امام»: این برنامه در سه قسمت 30 دقیقه ای به بررسی مکتب امام بر اساس سه موضوع معنویت، عقلانیت و عدالت می پردازد. «مکتب امام» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سعید عباسی است که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ساعت21:30 و جمعه 15 خرداد ساعت 18 روی آنتن شبکه سه می رود.

*** شبکه چهار

سخنرانی آیت الله عبادی با موضوع حجاب نورانی و ظلمانی در آثار امام خمینی (ره) و سخنرانی دکتر علیزاده با موضوع عرفان و سیاست از منظر امام خمینی در برنامه «بررسی اندیشه های عرفانی امام (ره)» در روزهای 13 تا 15 خرداد ساعت 11:30 به روی آنتن می رود.

نمایش تصاویری از خانه حضرت امام (ره) در شهر نجف و محل زندگی ایشان در سال های اقامت در این شهر در مستند «خانه دوست» ساعت 30 دقیقه بامداد پخش می شود. همچنین ذکر خاطراتی از حجت الاسلام قره‌ای و آیت الله قوچانی از همراهان امام در نجف و بیان خاطراتی از امام (ره) از زبان دو نفر از همسایگان عراقی امام در شهر نجف نیز در این مستند به نمایش در می آید.

روایت قدمت و معماری خانه حضرت امام (ره) در شهر خمین در مستند «خانه آفتاب» در روز 14 خرداد ماه ساعت 14 به نمایش در می آید.

ویژه برنامه «از خرداد تا خردا» به بیان خاطراتی از قیام پانزدهم خرداد 42 در ساعت 14 روز 15 خرداد می پردازد. همچنین در این برنامه، ماجرای حمله به مدرسه فیضیه قم و کشتار مردم بی گناه و همچنین عظمت روحی و عرفانی امام در فجایع ستم شاهی روایت می شود.

*** شبکه پنج

برنامه ترکیب «نیمه خرداد» روزهای 14 و 15 خرداد ساعت 11، «عطر عاشقی» از 11 خرداد تا 15 خرداد ساعت 19:30، مستند «عصر خمینی» ساعت 19، ویژه برنامه «قنوت انتظار» 11،12و 13 خرداد ساعت 21 به روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. در این برنامه که در سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) از کلیپ «فریاد خدا» با صدای علی اکبر قلیچ رونمایی می‌شود.

این اثر موسیقیایی را علی اکبر قلیچ خواننده جوان و انقلابی موسیقی پاپ کشور به سفارش شبکه پنج سیما اجرا کرده است.

قاسم صرافان شاعر و ترانه سرای این اثر است و موسیقی و آهنگ آن را حامد برادران تنظیم کرده است.

کلیپ « فریاد خدا» در شب چهارده خرداد با حضور خواننده آن در برنامه «قنوت انتظار» شبکه پنج سیما رونمایی می شود.

*** شبکه قرآن

در سالروز رحلت امام خمینی (ره)، شبکه قرآن سیما با تهیه و تدارک ویژه برنامه هایی به همین مناسبت مهمان مخاطبان خود خواهد بود.

«حدیث یار» عنوان ویژه برنامه سالروز رحلت امام خمینی (ره) است که ساعت 10 صبح، ضمن پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری از مرقد مطهر با دعوت از حجت الاسلام لک زایی (رئیس پژوهش های اسلامی قم)، دکتر خالد بدومی (نماینده سازمان جهاد اسلامی در ایران) و خلبان بالگرد حامل پیکر مطهر امام راحل به بهشت زهرا (س) به بررسی سیره آن امام می پردازند

سخنرانی مرحوم آیت الله مهدوی کنی و حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با موضوع رحلت امام خمینی (ره) و سخنرانی استاد رحیم پورازغدی ویژه قیام 15 خرداد از جمله سخنرانی های تدارک دیده شده در این ایام می باشد که تحت عنوان «بیان» ساعت 8:30 صبح پخش خواهد شد.

«عصر خمینی» و «میراث» با موضوع بررسی گفتمان انقلاب در اندیشه های سیاسی امام از جمله مستندهای تدارک دیده در این ایام می باشد، که در ساعات 6:30 و 7 صبح به روی آنتن می رود.

«راه امام» عنوان برنامه تولید شده در شبکه قرآن سیماست که از چهاردهم خرداد با موضوع سیره شناسی حضرت امام خمینی (ره) به مدت یک هفته پخش خواهد شد

«صبح و امید» ساعت 7 صبح، «یاد خدا» (با موضوع سبک زندگی امام خمینی (ره)) ساعت 19، «باران» ساعت 22، «مفتاح»، «عطر انتظار»، «اسرا» و «بینات» نیز از جمله برنامه های روتین شبکه می باشد که مناسبت های یاد شده را به عنوان موضوعات محوری قرار خواهند داد.

«بشری» ویژه برنامه ارتحال نیز در روز 15 خرداد ساعت 22 به روی آنتن شبکه قرآن می رود.

*** شبکه آموزش

«گمگشته دیار محبت» زندگی سیاسی امام خمینی (ره) در قالب عکس در بیت آن حضرت را روایت می کند. این برنامه که با حضور یکی از بانوان نزدیک بیت امام (ره) به روی آنتن می رود با نشان دادن هر عکس روایت مربوط به آن بازگو می کند.

«گمگشته دیار محبت» به کارگردانی پیام ابراهیم پور به مدت 27 دقیقه پنجشنبه 14 خرداد ماه ساعت 10 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

«همایش تخصصی روح الله» نیز مروری بر افکار امام خمینی(ره) با رویکرد سیاسی، اجتماعی، عقیدتی خواهد داشت و با سخنرانی حجت الاسلام عبدخدایی ریشه های انقلاب اسلامی را در حضور پژوهشگران 15بررسی می‌شود. این برنامه 14خرداد ماه ساعت 11:15 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

همچنین مستند تلویزیونی «قصه شمع» به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد وفات رهبر کبیر انقلاب اسلامی از شبکه آموزش سیما به روی آنتن خواهد رفت.

مستند تلویزیونی «قصه شمع» که به زندگی و شخصیت تاثیرگذار امام خمینی (ره) می‌پردازد، برای پخش در سالروز عروج ملکوتی امام راحل (ره) تهیه شده است.

این مستند تلویزیونی در روز چهاردهم خرداد ماه ساعت 20 از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

برنامه های «گل آموز»، «باز باران» و «صبحی دیگر» نیز آیتم های ویژه ای را با حضور کارشناسان و مهمانان مربوطه به مناسبت این ایام در نظر گرفته اند.

*** شبکه مستند

زنده کردن یاد امام از تهران تا سوئیس

سه مستند «روح الله»، «سفرنامه سوئیس» و «امام» در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره ) از شبکه مستند پخش می شوند.

«سفرنامه سوئیس» درباره احمد هوبر نویسنده و روزنامه نگار مسلمان سوئیسی است و در گفت و گویی با وی قبل از درگذشتش، افکار و علاقه عجیب وی به امام خمینی (ره) را به تصویر می کشد. احمد هوبر نویسنده و روزنامه نگار مسلمانی است که سال ها به عنوان کارشناس مشاغل خاورمیانه مصاحبه های زیادی را با رادیوهای آلمانی، فرانسه و انگلیسی برون مرزی انجام داده است. آلبرت آرماند که در سال 1927 در خانواده ای با مذهب پروتستان در فرایبورگ به دنیا آمد در سال 1962 به دین اسلام گروید و نام خود را به احمد تغییر داد. حمایت او از فتوای امام خمینی(ره) درباره سلمان رشدی موجب شد تا فعالیت های ژورنالیستی وی محدود گردد. هوبر همواره از سوی رسانه های غربی با عنوان یهود ستیزی مورد انتقاد قرار می گرفت.

«سفرنامه سوئیس» پنج شنبه 14 خرداد ماه، ساعت 11 صبح از شبکه مستند پخش می شود.

مستند «روح الله» نمایش دهنده زندگی فردی و سیاسی امام خمینی (ره) است که توسط شبکه تلویزیونی المنار به کارگردانی محمد دبوق و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تهیه گردیده است.

در توضیح قسمت دهم این مستند که پنج شنبه 14 خرداد ماه ساعت 15 از شبکه مستند پخش می شود آمده است: غروب خورشید بی غروب. خامنه ای؛ عزیز امام، امام در بیمارستان، سیر درمان امام (ره)، رحلت بنیانگذار انقلاب، انتخاب رهبر انقلاب، تشییع روح خدا، ولایت فقیه میراث ماندگار امام (ره).

مستند «امام» از مجموعه مستند «ایران» ساخته حمید مجتهدی نیز در این روز ساعت 12:30 از شبکه مستند پخش می شود. این مستند کوتاه 12 دقیقه ای با صدای بهروز رضوی، مکان هایی را به تصویر می کشد که به واسطه امام خمینی (ره) ماندگار شده اند.

*** شبکه افق

مستندهای «عیسی خمینی»، «امام ما»، «فراق یار»، «سرزمین نخبگان»، «قصه هایی از سرزمین خرداد» و «عصر خمینی» در روزهای 14 و 15 خرداد از شبکه افق پخش می شود.

*** شبکه ورزش

مستند «تحول» پنج‌شنبه 14 خرداد، ساعت 13:15، مستند «کریس رونالدو تا مرز محدودیت» پنج‌شنبه 14 خرداد، ساعت 16:30 و مستند «راه رفتن روی آب» پنج‌شنبه 14 خرداد ساعت 21 پخش خواهد شد.

شبکه های مختلف سیما مراسم سوگواری و عزاداری شیفتگان حضرت امام خمینی (ره) در داخل و خارج از کشور را به صورت گسترده پوشش می دهند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =