دلواپسان با چه دست آوردی اعتراض می کنند؟/ مقایسه وعده های مطرح شده در آلماتی و لوزان

تیم مذاکره کننده سابق کشورمان با مذاکرات پر تعداد تنها توانستند وعده برداشته شدن تحریم های طلا و پتروشیمی را از طرف های مقابل بگیرند ولی امروز مدعی هستند تیم جدید دستاوردی نداشته و بلکه منافع ملی را به خطر انداخته است.

 سعید جعفری پویا 

مذاکرات هسته ای در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که تحرکات منتقدین و بعضا مخالفین مذاکرات بیش از هر زمان دیگری شده است.

حجم انتقادات به تیم مذاکره کننده به گونه ای افزایش یافته است که در بازه زمانی منتهی به توافق سعدآباد هم چنین هجمه ای علیه تیم مذاکره کننده هسته ای به راه نیفتاده بود. بماند که در دوره تیم هسته ای قبلی، اساسا اطلاع رسانی در خصوص روند مذاکرات انجام نمی شد که کسی بتواند اعتراض خود را هم بروز دهد. در روزهای اخیر شاهرود، مشهد، قم و چندین شهر دیگر شاهد تظاهراتی دنباله دار و احتمالا سازمان دهی شده علیه روند پی گرفته شده در مذاکرات هسته ای بوده است. ظاهرا اعتراض تظاهر کنندگان به توافق به هر قیمتی بوده است. البته این دوستان تعریف خود از توافق خوب را ارائه نمی دهند و سوال های پرتعداد گروه های سیاسی در خصوص تشریع یک توافق مناسب را بی پاسخ می گذارند.

ابومحمد عسگر خانی در گفتگو با خبرآنلاین بدیلی برای روندی که ظریف در پیش گرفته ارائه نمی کند. سعید جلیلی رئیس تیم مذاکراه کننده قبلی کشورمان، دائما بر پایداری و مقاومت خود و تیمش در برابر طرف مقابل اصرار می ورزد و هنر خود را کوتاه نیامدن از اصول و ارزش ها می داند و فواد ایزدی هم به صورت مداوم از ساز و کار رفع تحریم ها می گوید و مدعی است تحریم های اساسی علیه ایران هرگز برداشته نمی شود.

اینها بخشی از اظهارات منتقدان، مخالفان و یا دلواپسان است که این روزها با ادبیات مختلفی از آنان یاد می شود . بزرگوارانی که دست کم داده ها و تحلیل هایی برای انتقادات خود ارائه می دهند، بگذریم از آنها که بی اطلاع و بدون آگاهی از مبانی حقوق بین الملل و مفهوم مذاکره و دیپلماسی داد اعتراض سر می دهند.

 تازه ترین نوع اعتراضات نسبت به تیم مذاکره کننده  چرایی و چگونگی امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران است. همانطور که جواد ظریف بارها اعلام کرده، او و تیمش تنها نقش اجرایی را بر عهده دارند و سیاست گذاری ها و تدوین راهبردها در مراکز عالی  نظام صورت می گیرد و دیپلمات ها بنا به دستورالعمل های ابلاغی وارد مذاکرات می شوند.

بر همین اساس حتی وقتی توافق ژنو میان ایران و ۵+۱ به امضا رسید موضوع پذیرش پروتکل الحاقی ان.پی.تی از سوی ایران مورد توجه قرار گرفته بود. وعده ای که حتما با هماهنگی مقامات ارشد نظام اعطا شده بود. از آن سو این وعده در مذاکرات لوزان به صورت مشخصی مورد توجه قرار گرفت و ایران پذیرفت این پروتکل را به صورت داوطلبانه برای مدتی مشخص اجرا کند. دوستانی که امروز فریاد مخالفت با چرایی امضای پروتکل را سر می دهند از آن طرف به آنچه در مقابل این داده ستانده شده، اشاره ای نمی کنند.

دست آورد تیم قبلی مذاکره کننده چه بود؟

تیم مذاکراه کننده فعلی هنرمندانه توانسته است قدرت های بزرگ را بارها حول محور خود درعالی ترین سطوح جمع کند و این انگاره خلاف واقع را که در دولت قبل و در زمان فعالیت تیم مذاکره کننده هسته ای علیه ایران در جهان پدید آمده بود که کشوری خیره سر و ناهماهنگ با نرم های بین المللی است را باطل کند. 

تیم مذاکره کننده معتقد است با پذیرش پروتکل الحاقی، اصلی ترین خواسته نظام که همان به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و نیز برداشته شدن تحریم های نفتی و بانکی  است را محقق کند. در عین حال پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران، یک بار دیگر این اجازه را به اسرائيل و دیگر رادیکال های غربی و عربی نمی دهد که دنیا را به ناحق علیه ایران متحد کرده و تحریم ها را علیه ایران شدت بخشند.

از نکته دیگری که نباید غافل شد این حقیقت است که دکتر محمدتقی حسینی چند روز پیش در کافه خبر مطرح کرد مبنی بر اینکه عمده معیارهای پروتکل الحاقی سال هاست که درحال اجرا است. از جمله معیارهایی که نشان دهنده ساری و جاری بودن پروتکل الحاقی است می توان به دست رسی هایی که در طول چند سال گذشته به بازرسان آژانس اعطا شده، یا ملاقات هایی که در سالهای گذشته با دانشمندان هسته ای داشته اند و یا نمونه برداری هایی که از محل تاسیسات هسته ای بعمل آمده اشاره کرد. از این رو تیم مذاکراه کننده هسته ای عملا امتیازی فراتر از آنچه که آژانس در اختیار دارد اعطا نمی کند.

این در حالیست که تیم مذاکره کننده پیشین در هیچ یک از ادوار مذاکرات  نتوانست دستاوردهایی ملموس از خود ارائه کند و در خلال آن ایام لابی های ضد ایرانی با بهانه های مختلف توانستند فشارهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کنند.

امتیازات آلماتی

بهترین دور از مذاکرات تیم سابق مذاکره کننده کشورمان بنا به ادعای اعضای این تیم، گفتگوهای آلماتی بوده است. جایی که ایران در ازای وعده های فراوان تنها این امتیازات را دریافت می کرد:

۱ -  در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های وضع شده علیه طلا و فلزات گرانبها و صادرات محصولات پتروشیمی ایران را لغو خواهند کرد.

۲ -  کشورهای 1+5 هم با ایران در زمینه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به فراهم کردن سوخت برای یکی از رآکتورهای تحقیقاتی تهران ـ که برای تأمین سوخت به اورانیوم 20 درصد نیاز دارد ـ و همچنین ارائه کمک‌های فنی از سوی آژانس برای داشتن یک رآکتور تحقیقاتی مدرن اشاره کرد.

۳ - امتیاز دیگری که در این بسته برای ایران در نظر گرفته شده به هواپیماهای تجاری مربوط می‌شود. آمریکا مجوز بازرسی‌های امنیتی و انجام اقدامات تعمیراتی هواپیماهای مسافربری که ایران سالها پیش از آمریکا خریداری کرده را صادر خواهد کرد.

ظریف در لوزان چه امتیازاتی به دست آورد؟

این در حالیست که تیم مذاکره کنند فعلی امتیازات به مراتب بزرگتری را برای کشور به ارمغان می آورد. ایران با پذیرش پروتکل الحاقی که امری غریب هم به شمار نمی رود و بیش از ۱۲۰ کشور دنیا آن را امضا کرده اند، به امتیازات ذیل دست می یابد.

*تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودرو سازی فورا کنار گذاشته می شود. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

اینها البته تنها بخش کوچکی از امتیازاتی است که تیم مذاکراه کننده هسته ای در صورت رسیدن به توافق جامع به دست می آورد.  حال سوال اصلی این است، آیا می توان اسم این امتیازات را توافق به هر قیمتی دانست؟

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همه A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    37 3
    به یک عده گفته اند دلواپس باشید...اون بندگان خدا هم نمیدونند چرا باید باشند فقط دستور دارند که باشند
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      2 12
      و عده ای در هر حالت شاد. حتی برای باخت....
    • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      1 2
      بزار توافق بشه بعدا یقه چاک کنید،هنوز مذاکره درجریانه وهیچ اتفاقی نیافتاده،هم دلواپسان عاقلانه دلواپسی کنند، هم شما دلتون رو به چیزی که هنوز نشده خوش کنید،ضمنا به مردم توهین نکنید،همه آزاد نظراتشون رو بیان کنند، این که از شعارهای این دولت است.
  • حسين IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    6 4
    به همين خيال باش ..
  • محمد IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    7 2
    زنده باد دکتر ظریف
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 18
    دست آورد تیم قبلی هرچه بود خلاف عزت کشور نبود. نگرانیم دولت اعتدال اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی را بدهد
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 57
    دلواپسان سرمایه های اصلی این مملکت و دلسوزان واقعی هستند. درود خداوند بر همه اونها باد
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 26
    طرف غربی حرف شمارو رد میکنه تحریم تعلیقبازرسی از مراکز نظامی وهسته ایفرود تعطیلنطنز5000سانتریفیوژآب سنگین میشه آب سبکنظارت های بی سابقه دکتر ظریف تلویحا اکثر اینارو تاکید کرده
  • حمید A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    20 31
    سلام تیم مذاکره کنند ه قبلی اگر کاری نکرد لااقل پیشرفت های مهمی در عرصه هسته ای در داخل داشتیم. چرا که در آن زمان حتی تحقیق کردن هم تعطیل نشد اما این امتیازاتی که میفرمایید تیم مذاکره کننده فعلی به دست آورده هنوز که محقق نشده . البته امیدواریم بشود اما به چیزی که هنوز محقق نشده چرا اینقدر فخر میفروشید در حالی که طرف غربی و آمریکا هم هنوز هیچ اعلام مثبتی در خصوص برطرف شدن یکجای تحریم ها بیان نکرده اند. امریکا با کلیت نظام ایران مشکل داره و کاملا مشخص هست که انرژی هسته ای بهانست
  • علی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    3 15
    فکر کردین بستگی داره کدوم تیم مذاکره باشه که چقدر امتیاز بگیره نه طرف مقابل زرنگ تر این حرفهاست.بستگی داره چقدر امتیاز بدی و اینکه بدنیا نشون بدی که دنیا این ایرانی که سه دهه جلومون وایستاد اخر سر کوتاه اومد پس بقیه بیخود زحمت نکشن فوقش میشن ایران.باور کنید مشکل اقتصاد ایران از مدیریت بد است در تمام دولت های قبلی و دولت فعلی.
  • بی نام EU ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    22 5
    دلواپسان دستاوردهای زیادی داشتند . مثل گران شدن دلار از 1000به 4000تومن در کمتر از یکسال . از بین بردن بازار محصولات تولید داخل با واردات بی رویه از چین . تورم 48درصدی طبق امار ارائه شده دستگاههای خودشان وبیش از 150درصدی با محاسبات جیب کارمندا .از بین بردن ارزش ریال وسپرده های بانکی مردم که حاصل یک عمر پس انداز برای روز مبادا بود . بی ارزش شدن ایرانیها در سراسر دنیا ومورد توهین قرار گرفتن شخصیت ایرانی .کاهش قدرت خرید حقوق بگیران به کمتراز یک سوم وووووو اما برنامه هائی هم داشته ودارند وروی حماقت مردم حساب کرده اند . افزایش قیمت دلار به 10000تومن طی یکسال . نابودی بقیه اقتصاد کشور . دزدی واختلاس های باقیمانده از برنامه های دولتهای پاک .ووووو انشاالله که مردم حماقت نکنندمثل 84و88
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 1
    نقد ول نمیکنن که به نسیه بچسبن له شدیم زسر این بار
  • مهراد A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 1
    چهره هایی که تو تحریم یه شبه تیلیاردر شدن .دلواپس باشید واز این دلواپسی بترکید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 0
    سلام. آیا اصلی ترین خواسته نظام این است؟: "اصلی ترین خواسته نظام که همان به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و نیز برداشته شدن تحریم های نفتی و بانکی است را محقق کند." مقایسه فقط در مورد "امتیازات اقتصادی" رد و بدل شده، خواننده آگاه را به هیچ نتیجه ای نمی رساند
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    دولت قبلي لاقل دوتا مسكن مهرو دو تا پل درست كرد لاقل اين دولت اينكارارو هم نكرد بقول اكبرعبدي اين دولت ي دونه كليد داشت كه اونمبعد از ارايي مردم گم شده مث اينكه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      22 5
      وسط بیابون خانه درست کردن باعث 100 برابر شدن اجار و قیم خونه شد......حداقل این دولت طرح سلامت اجرا کرد...............
    • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      16 4
      دولت قبلی اینقد بودجه داشت که میتونست برا کشور افغانستانم مسکن مهر بسازه... واقعا ملت ایران عقلشون تو چشمشونه
    • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      18 4
      ایکاش همان مسکن مهر را باعث ایجاد تورم شدید و کاهش فاحش ارزش پول ملی بود ، درست نمی کرد.
    • مهرداد A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      21 1
      اتفاقا اگر همون مسكن مهر و دو تا سد و پلي كه ساخت هم نميساخت بهتر بود كار نكردن بهتر از كار اشتباهه ، در صد زيادي از مشكلات اقتصادي ناشي از همين مسكن مهر بود، در مشهد و گلبهار ٣٠٠٠٠ واحد مسكن مهر بدون سكنه وجود داره منابع صرف شده پول خرج شده و حجم نقدينگي بالا رفته و تورم و.... هيچ دردي هم دوا نشده، كار بدون تعقل و تدبير نتيجه اش همينه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 1
    خیلی خوش خیال تشریف دارید آمریکا پس از گرفتن امتیازات زیاد فقط تخفیف در تحریمها ر در دستور کار دارند این حرف رئیس سازمان انرژی اتمی که صادقانه گفت :آمریکا تحریمها را لغو نخواهد کرد
  • احمدی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    دلواپسان دلواپس به خطر افتادن منافع مالی و مقامیشان است آنان که با رانتها نفت ملت را به جیب ریختند و با ایجاد شرکتهای دروغین در دبی و سایر نقاط بیت اللمال را راهی جیبها کرده اند دلواپسند
    • بنده خدا A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      6 1
      نمایندگی یه شرکت آمریکایی و دو شرکت کره ای را دارم. نفت هم می فروشم. دلار ارز مبادله ای هم گرفته در فردوسی آب می کنم. می ترسم با توافق لوزان همه را از دست بدم. پس من یه دلواپس هستم. تمام کسانی هم که دوست برادر اوباما هستند برای رضای خدا زیر بار قرارداد ترکمانچای 2 ببخشید لوزان می روند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 1
    خبر گزاری محترم خبر، چرا همچین خبر تحلیلی سیاسی مهم و جالب توجهی را در سرویس بین الملل؟ منتشر فرمودید؟ و چرا حداقل در عناوین اصلی اخبار این بخش در صفحه اول نیست؟ باور کنید ارزش اینکه در تیترهای اصلی هم باشد دارد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    8 2
    مشکل دلواپسا اینه که چرا این دولت به نتیجه رسید و چرا اسم ما توش نیست. وگرنه دلواپس خر کیه
    • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      1 3
      چو خوش باشد گر محك تجربه آيد به ميان تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد هيچ كس نگران و دلواپس نيست مگر به واسطه گذشته اي كه ديده ميشود و ايندهاي كه با خوش خيالي تباه خواهد شد عزيز من انسان عاقل از يك سوراخ دوبار گزيده نمي شود ايا ميشود گرگ از خوي وخصلت خود دست بردارد و در كنار ميش وبره مسالمت آميز زندگي كند مثل ما با قدرتهاي استعماري همانگونه امام خميني فرمودند مثل گرگ وميش است كه هيچ سنخيتي با هم ندارند و تنها نقطه تفاهمشان تعامل اين است كه اي گرگ مودب و باهوش بيا و مرا نوش جان كن
  • بی نام RU ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    6 1
    اون ها به دستاورد خاصي معترض نيستند، اونها كلا دلواپس و معترض هستن به همه چيز كه به نفع مملكت و مردم باشه اون ها كلا از اسم كشورهاي پيشرفته خوششون نمياد به طور سنتي و شايد خودشون هم دليلش رو ندونن، كما اينكه خيلياشون شايد حتي ندونن انرژي هسته اي چيه
  • علی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    79 8
    جیبواپسان. آقایون داداشا گوش کنن هر چیزی تاریخ انقضا داره...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 1
    دلواپس جیب و رانت های اراضی و نفتی هستند۰۰۰۰ پرایدشون تبدیل به سانتافه و پورشه شد۰۰۰ بقیه حرفهایشان بهانه برای بخور بخورشان است
  • سیکاس A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 1
    اختلاسها و رانتهایی که دردولت قبلی هم داده شد هم به مسکن مهر و دوتا پل اضافه کنید .دولت قبلی خیلی کار کرد و خیلی از غارتگران بیت والمال رو هم سر کار برد و ایجاد اشتغال کرد.واقعا این دلواپسان توی بحث هسته ایی نمیتونند تفاوتهای چیزهای داده شده که البت داده نشده بلکه بوده و چیزهایی که گرفته شده که انهم البت توسط همت و تلاش دولت قبلی به این مردم تحمیل شده بود را درک کنند./
  • بی نام DE ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 1
    دیگه شورش را در اوردند وقتی رهبر دارد میگه سیاست کلی راداریم رسد میکنیم پس ازچه چیز دلواپس هستند اگه منافع آنها نیست پسچیاست
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    1 1
    اولا اوضاع نابسامان اقتصادی به اقتصاد بیمار ما مربوط است و همه چیز تحریم نیست...از اختلاس ها و.... که همه می دانیم. دوم اینکه، خیلی ها از تحریم ها سود هنگفتی می برند و از تغییر شرایط راضی نیستند
  • ایرانی A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    اقایان دلواپس لطفا یکم دلواپس این پولهای ملت که دردوره احمدی فشار دزیده شد باشید ان هم کمتر از مقداری که در تحریم گیر شما هها می اید نیست بابا دستتون برای ملت روشده کهچکاره هستید اینقدر به خودتون فشار نیارید این مملکت صب داره