مجلس نمایندگان افغانستان به پاکستان هشدار داد در صورتی که پاکستان در خواست رئیس جمهوری افغانستان واکنش مثبت نشان ندهد، تا 20 روز دیگر جنگ سرد بین دو کشور آغاز خواهد شد.


به گزارش وب سایت شبکه خبری العربیه، نامه محرمانه رئیس جمهوری افغانستان به اسلام آباد كه از چهاردیواری ارگ (کاخ ریاست جمهوری افغانستان) به بیرون درز کرده است، نامه ای است پر از خواسته های رئیس جمهوری افغانستان از سران نظامی و غیرنظامی حكومت پاكستان.

در نامه محرمانه ارگ از اسلام آباد چی خواسته و چی باید انجام شود؟

۱- اعضای شورای کویته و پشاور ، یعنی رهبران طالبان باید بازداشت خانگی شوند و سپس به اتهام تهدید امنیت دو کشورِ تحت پی‌گیرد قضایی قرار گیرند.

۲- عملیات‌های ضد هراس‌افگنی در برابر شبکه‌ حقانی ازسوی پاکستان افزایش یابد.

۳- تمام پناه‌گاه‌های جنگجویان طالب در پاکستان باید از میان برداشته شوند.

۴- هیچ جنگجوی طالب در پاکستان نباید درمان شود.

۵- پاکستان باید با تبادله زندانیان با دولت افغانستان موافقت کند.

۶- مواد کیمیاوی و وسایل برقی که طالبان از آن بمب می‌سازند، نباید در اختیار آنها گذاشته شود.

۷- ارتش پاکستان باید اعلامیه‌ ای رسمی در نکوهش عملیات بهاری طالبان نشر کند.

این خواست ها زنگ هشدار نیز به صدا در آورده است؛ یعنی برای پیاده سازی آن رئیس جمهور غنی سه هفته مهلت برای اسلام آباد گذاشته است.

اما در پیوند به این موضوع، شماری از اعضای مجلس نمایندگان می گویند که این بار، حکومت کابل، برای آخرین بار، دست دوستی به اسلام آباد داده است.

عبدالقادر زازی عضو کمیسیون روابط بین الملل مجلس نمایندگان افغانستان به خبرگزاری جمهور این کشور گفت: "اگر اسلام آباد به این خواسته های کابل پاسخ مثبت ندهد، جنگ سرد میان کابل – اسلام آباد صورت خواهد گرفت".

این عضو مجلس نمایندگان افزود: "ارسال این نامه به سران پاکستانی نشان می دهد که رئیس جمهوری افغانستان به تنگ آمده است و اگر تا یک ماه دیگه اسلام آباد صادقانه همکاری اش را نشان ندهد، روابط دو کشور تیره خواهد شد".

اما برخی از فعالان جامعه مدنی این نامه رئیس جمهور را به اسلام آباد، زیاد قابل عملی نمی دانند.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفته است که رئیس جمهوری غنی اکنون به نقطه ای رسیده است که رهبران حکومت قبلی نیز رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: "اسلام آباد از گذشته تاکنون با دو چهره در برابر کابل عمل می کند. یکی چهره برادر و دیگری چهره حمایت کننده تروریزم در افغانستان".

برخی از آگاهان سیاسی، عملی شدن سیاست جدید کابل را در برابر اسلام آباد، زمان گیر می دانند.

قاسم وفایی زاده کارشناس امور سیاسی در این باره می گوید: " نامه رئیس جمهور به سران پاکستانی و فرایند تغییر در روابط کابل – اسلام آباد است؛ اما این خواسته تا رسیدن به همکاری های عملی در امر مبارزه با تروریزم، در شرایط کنونی، بعید به نظر می رسد".

این آگاه سیاسی تاکید کرد که مبارزه با تروریزم و بازداشت سران طالبان در پاکستان در مجموع، برای ثابت شدن تعهدات پاکستان، نیاز به زمان دارد.

دو حرف دیگر، نخست اینكه پیشتر نیز برای مبارزه با هراس افگنی و نابودسازی پایگاه های طالبان در آن سوی مرز رئیس جمهور مهلت 6 ماهه به ای پاكستان داده بود كه ظاهرا راه به جایی نبرد، دوم اینكه این نامه در اوج گرمی انتقادات در پیوند به تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی میان كابل و اسلام آباد به پاكستان رسیده است با مهلت سه هفته یی اش.

اما دیده شود كه پس لرزه و یا هم سود این نامه برای افغانستان چی خواهد بود؛ افغانستان به صلح و امنیت می رسد و یا هم حكومت رئیس جمهور غنی رنگ انتقادی حكومت حامد كرزی را در برابر همسایه اش بر چهره می زند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =