ایرنا نوشت:

دکترعلی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل خطاب به برخی کشورهای منطقه با تاکید به اینکه « هرکس باد بکارد، توفان درو می کند»، گفت: کسی که خانه اش از شیشه ساخته شده است نمی تواند به سوی همسایگانش سنگ پرتاب کند.

به گزارش ایرنا، دکتر ولایتی که اخیرا به لبنان وسوریه سفر کرد، در گفت وگویی با روزنامه لبنانی الاخبار شرکت کرد که در شماره امروز( دوشنبه) آن منتشر شده است.

وی در پاسخ به سئوالی تاکید کرده است که « بشار الاسد یک رزمنده میدانی در جایگاه ریاست جمهوری سوریه است و این فرمانده هرگز نمی تواند شکست بخورد».

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بشارالاسد ازنظر حکمت و شجاعت از مرحوم پدرش حافظ الاسد چیزی کم ندارد.

بشار الاسد حتی هنگامی که تروریست های تکفیری کمتر از 200 متر با مقرش فاصله داشتند، دفتر کارش را ترک نکرد و با توجه به همه معیارها و استانداردها ، ستون پایداری و مقاومت سوریه است.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت ملت، ارتش و نیروهای مردمی سوریه ، دوست و دشمن را شگفت زده کرده است و این ملت چاره ای جز پیروزی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک تصمیم راهبردی دارد و آن اینکه در کمک به دولت سوریه تردید ندارد و این تصمیم یک واجب دینی و انسانی و همچنین در جهت تامین منافع ایران است.

دکتر ولایتی که چهار ساعت با سید حسن نصرالله دیدار کرده است، اظهارداشت که « سید ازیک روحیه بسیار عالی برخوردار و بسیار محکم ، مطمئن و امیدوار است».

وی با اشاره به قدرت رزمندگان حزب الله در فتح قله طلعه موسی در القلمون آن را با قله اشغال شده جبل الشیخ مقایسه کرد و گفت که هر دو قله از نظر ارتفاع و سختی های جنگ شبیه هستند، آیا توضیحی بیشتر نیاز است؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهارات علنی خود، تجاوز ترکی عثمانی علیه سوریه را به تجمیع ، آموزش و مسلح کردن عناصر تروریست و گسیل آنها برای جنگ علیه سوریه مختصر نکرد و از دخالت لجستیک ، نظامی و امنیتی آشکار آن در شمال سوریه سخن گفت، اما چرا تاکنون ایران سکوت کرده است؟

دکتر ولایتی در پاسخی دیپلماتیک گفت: ما قطعا همه چیز و توطئه های دشمنان علیه سوریه را می دانیم اما براساس منطق، حکمت و تدبیر عمل می کنیم، آیا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا حمایت از تروریست ها با جنگنده ها سخنی گفته می شود؟

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: اطمینان کامل داریم که ملت سوریه به مقاومت همه جانبه خود در مقابل تجاوزها ادامه می دهد و ما در کنار آنها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: کسی که خانه اش از شیشه ساخته شده است نمی تواند به سوی همسایگانش سنگ پرتاب کند و کسی که باد می کارد ، توفان درو می کند.

هنگامی که از او پرسیدم آیا مقصود شما ترکیه است؟، سکوت کرد و گفت که به سرعت سئوال بعدی را بپرس.

 

** شروط ایران برای توافق هسته ای

آیا انتظار دارید با گروه 5+1 در باره برنامه هسته ای به توافق دست یابید؟ در صورت امضای توافق آیا کمک های ایران به سوریه کاهش می یابد؟

دکتر ولایتی در پاسخ اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با جدیت مذاکرات پیش برود و امیدواریم به نتایج مثبت برسد، اما هنوز نمی دانیم که آیا غرب شروط جدیدی را مطرح می کند و یا نه؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شروط ما ، روشن ، قطعی ، نهایی و غیرقابل سازش و معامله است و از ابتدا این گونه بوده است.

وی اضافه کرد: ما هرگز و به طور مطلق بازرسی از تاسیسات نظامی و سیاسی و هرگونه تاسیسات خارج از طرح هسته ای را نمی پذیریم ، تحت هرشرایطی اجازه سئوال کردن از دانشمندان و مقامات فعال در زمینه هسته ای را نمی دهیم و نمی پذیریم که بین توافق هسته ای با پرونده های منطقه ارتباطی برقرار شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: نمی دانیم که آیا آمریکایی ها عقب نشینی و یا اینکه شرط های جدید دست نیافتنی مطرح می کنند ودر هر صورت این شرایط ما است و هرگز از آنها کوتاه نخواهیم آمد.

 

** در کنار ملت های مظلوم منطقه قرار داریم

دکتر ولایتی تصریح کرد: اما در خصوص پرونده های منطقه ، ما در کنار ملت های مظلوم و مقاومت می ایستیم و این قبل از هر چیز به صداقت جمهوری اسلامی ایران و سپس به طور ریشه ای به منافع و امنیت ملی ایران مرتبط است.

در باره برنامه های تقسیم استعماری جیدد در منطقه ، آیا به نظر می رسد عراق نامزد بزرگ این برنامه ها است؟ ایران به صحنه عراق چگونه نگاه می کند؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با قدردانی از ارتش و الحشد الشعبی عراق که با گروه تروریستی تکفیری داعش می جنگند، گفت: ملاحظه می کنید تحولات خونین سهم زیادی در حرکت عراقی ها به سوی اجماع و وحدت آنها داشته است وحتی کردها دریافتند که از خطر داعش مصون و درامان نیستند.

وی تاکید کرد: اگر کمک های فوری و موثر ایران به کردها نبود، نزدیک بود که داعش اربیل را اشغال کند.

** از همه عراقی ها حمایت می کنیم

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهارداشت: بر کسی پوشیده نیست که آنچه ائتلاف بین المللی ضد داعش خوانده می شود، تاثیری نداشته است و ندارد ، آنها در مبارزه با این گروه تروریستی اصلا جدی نیستند.

دکتر ولایتی تاکید کرد: ما از همه عراقی ها و ارکان این کشور بدون تفاوت بین آنها حمایت می کنیم و معتقدیم که وحدت ارضی و تمامیت سرزمینی عراق به نفع امنیت ملی ایران است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استعمار می خواهد ، سرزمین های ما را تجزیه و تکه تکه کند و هرج و مرج را گسترش دهد، دستگاه ها و ارکان کشورها را نابود کند ، می توانیم برنامه انها را تجزیه کردن کشورهای عربی و اسلامی بنامیم.

وی در عین حال افزود: ما شاهد تحقق الطاف الهی هستیم و جنگ مشترک ارتش عربی سوریه و حزب الله علیه تروریست های تکفیری ، فتح بابی تاریخی در مقابل وحدت دو ملت و دو کشور است.

** امتیاز یمنی ها بر سعودی ها

دکتر ولایتی نیز مانند سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله از قدرت استثنایی ملت یمن در وحدت ، پایداری و مقاومت در مقابل تجاوز سعودی ها و همپیمانان آن در داخل یمن مانند گروه تروریستی القاعده ابراز تعجب کرد و گفت که ملت و نخبگان یمن ازهوشیاری و حکمت برخوردار هستند و اظهارات و رفتار آنها مملو از شجاعت و عقلانیت است.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تجاوز وحشیانه سعودی ها علیه یمن مورد حمایت آمریکا قرار دارد اما پیروزی از آن ملت یمن است که به مبارزه و جنگجویی معروف هستند.

وی تصریح کرد: قدرت ملت یکپارچه یمن و رزمندگان آن و کشوری که تک تک افرادش یک قبضه سلاح دارند، امتیاز راهبردی آنها در مقابل سعودی ها است و البته یمنی ها فقط به کمک های انسان دوستانه نیاز دارند.

** همه منطقه در معرض خطر تروریسم تکفیری قرار دارد

مسیحیان عرب در منطقه مورد تعرض قرار گرفته و با فشارهایی مانند نسل کشی و مهاجرت مواجه هستند، ایران رویارویی با این خطر را چگونه می بیند؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت : خطر تروریسم تکفیری جنایتکار همه ارکان منطقه را اعم ازمسیحی ، شیعه، علوی ، اسماعیلی وایزدی تهدید می کند بلکه بیشتر قربانی های آن اهل سنت هستند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه « جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا مسیحیان در سرزمین خود باقی بمانند»، تاکید کرد که مقابله با خطر تروریسم تکفیری برای تامین صلح و امنیت برای همه ، وظیفه همه است.

** اهتمام ایران به تقویت روابط با اردن

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران به تقویت روابط با اردن که از جانب آمریکا ، اسراییل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحت فشارهای مختلف قرار دارد، تاکید کرد.

وی افزود: اردن سختی ها و رنج هایی را از جمله با حضور گسترده پناهجویان فلسطینی تحمل می کند و بر اقتصاد و منابع آن فشار وارد شده است اما اردنی های به میهمان نوازی از برادران خود و پذیرایی از پناهجویان و آوارگان معروف هستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:باید هویت فلسطینی ها و حق بازگشت آنها به سرزمین و وطنشان حفظ شود و ما معتقدیم که که فلسطینی ها به شدت به هویت و کشور و سرزمین خود پایبند هستند.

دکتر ولایتی در پایان تاکید کرد: امنیت سوریه و وحدت اراضی و حاکمیت آن جزء جدانشدنی از امنیت جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با مداخله سعودی خلیجی ... و یا عثمانی است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =