روزنامه اعتماد مصاحبه زیر را با امیرمحبیان منتشر کرد.

محمدرضا باهنر ديروز اعلام كرد كه اين جريان علاقه‌مند است تا ناطق نوري وارد مديريت سياسي كشور شده و مديريت جناح اصولگرا را بر عهده بگيرد. به نظر شما محاسن واگذاري رهبري جريان اصولگرا به شخصي مثل ناطق نوري چيست ؟
 وزانت شخصيت جناب ناطق نوري طبعا در صورت حضور در راس جناح اصولگرا اثرات مهمي بر وحدت و نيز حركت سياسي اين جناح خواهد گذاشت، ليكن در همين حال شرايط جناح اصولگرا پس از دوم خرداد ٧٦ تغييرات بسياري را ديده است كه اصولگرايان را وامي‌دارد توهمي حركت نكنيم. مخالفان آقاي ناطق در قبل از سال ٧٦ اساسا در جناح اصلاح‌طلب بودند ولي در حال حاضر ايشان تندترين مخالفت‌ها را در ميان اصولگرايان شاهد هستند. تشكيلات و ارتباطات جناح اصولگرا پيش از دوم خرداد ٧٦ بر پايه مقوله حرمت سامان‌يافته بود، در حالي كه ظرف ١٧ سال گذشته «حرمت» زير فشار حملات بعضي از جريانات تندروي خود بي‌حرمت شده است. تصور من اين است كه در صورت ظهور مجدد ناطق نوري در صحنه مديريت اصولگرايان فورا شاهد واكنش بعضي تند روها يا تازه به ميدان آمده‌ها عليه وي خواهيم بود. البته خبرهايي كه مستقيما از ايشان دارم حكايت از عدم تمايل ايشان بر اين ميدانداري در محيطي است كه تجربه‌ها و حرمت‌ها ملاكي در سنجش جايگاه سياسي نباشد.
 مفروض بر اينكه ناطق نوري اين مسووليت را بپذيرد جناح اصولگرا چه تغييرات و تحولاتي را شاهد خواهد بود؟
 اين فرض بر حسب دانسته‌ها خيلي قريب به واقع نيست. ولي در اين صورت حتما نبردي ميان جريانات تندرو و جريانات سنتي اصولگرا پديد خواهد آمد، زيرا سال‌هاست جريان سنتي اصولگرا به خاطر ضربه خوردن، فوت يا كهولت سن رهبرانش در برابر تندروها منفعل عمل كرده يا رويكرد محافظه‌كارانه را برگزيده‌اند. در صورت بازگشت ناطق نوري طبعا اعتماد به نفس آنها تقويت شده و فعال‌تر خواهند شد.
 مخالفان حضور ناطق نوري در ميان جريان اصولگرايي چه كساني و چه گروه‌هايي خواهند بود؟
 هواداران احمدي‌نژاد، بخشي از ايثارگران و رهپويان، جبهه پايداري، جريانات تازه به ميدان قدرت آمده و نيز بعضي از اصولگراياني كه به رويكرد و موضع ناطق در زمان رخدادها و حوادث بعد از انتخابات ٨٨ ايراد گرفته‌اند از جمله مخالفان حضور ناطق در عرصه سياسي و جريان اصولگرايي خواهند بود.
 جريان اصولگرايي چگونه مي‌تواند از پتانسيل و ظرفيت ناطق نوري استفاده كند؟

مهم‌ترين و عملياتي‌ترين روش، بهره‌گيري از مشورت‌هاي ايشان در كشاكش وقايع است.
 آيا حضور ناطق نوري در عرصه سياست مي‌تواند فضاي تنش و جدال ميان جناح‌هاي سياسي را تلطيف كند؟
 اگر ناطق نوري بتواند جايگاه پيشين خود را احيا كند، روابط در جناح‌ها سامان‌يافته‌تر مي‌شود؛ ولي فعلا با توجه به شرايط من امكان آن را بسيار كم و تقريبا نزديك به ناممكن مي‌دانم.
 با حضور ناطق در عرصه مديريت اصولگرايان طيف‌بندي در ميان اصولگرايان به چه شكل خواهد شد؟
 قبلا گفتم، جريان سنتي داراي اعتماد به نفس بيشتري خواهد شد ولي رقابت و بلكه تنازعي ميان طيف‌هاي دروني اصولگرايان رخ خواهد داد.
 آيا تندروهاي اين جريان حضور ناطق را به عنوان رهبر جريان اصولگرايي مي‌پذيرند؟
 قطعا خير. منش و روش و روحيه و ديدگاه‌هاي ناطق به ويژه نظرات جديد و بعضا تحول يافته وي هيچ جايي براي همگرايي ميان ناطق و تندروها باقي نمي‌گذارد.
 با توجه به تلاش برخي طيف‌هاي اصولگرا جهت حضور آيت‌الله مصباح‌يزدي براي رهبري اين جريان آيا حضور ناطق نوري در اين تصميم تاثيرگذار خواهد بود؟ آيا همه طيف‌هاي اصولگرايي حاضر هستند رهبري ناطق را بپذيرند؟
 نه همه اصولگرايان در شرايط فعلي رهبري ناطق بر جريان اصولگرايي را مي‌پذيرند و نه همه اصولگرايان رهبري آيت‌الله مصباح را!
 اساسا چقدر احتمال دارد كه آقاي ناطق با توجه به دلخوري‌هايي كه از جريان اصولگرايي دارد بپذيرد كه دوباره با اين جريان فكري همكاري سياسي داشته باشد؟
ميزان همگرايي و تقارب آقاي ناطق با جريان اصولگرايي هنوز هم بسيار بيشتر از نزديكي او با اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان از منظر اصولگرايان تلاش دارند ناطق را به مظهر شكست ايده اصولگرايي تبديل كنند ولي اشتباه مي‌كنند. اختلاف ناطق با بعضي از اصولگرايان روشي است و نه مبنايي. مثلا روش لاريجاني با ناطق در اساس اختلافي ندارد چنانچه ناطق هنوز هم از او حمايت مي‌كند و لاريجاني هم مي‌داند كه بسياري از هزينه‌هاي پرداخت شده ناطق بابت حمايت از او در انتخابات رياست‌جمهوري است. من بر اين باور هستم كه سران جريان اصولگرايي مثل جامعتين بايد رابطه نزديك‌تري با ناطق برقرار كنند. جاي ناطق در مشورت‌هاي آقاي تقوي با چهره‌هاي اصولگرا بسيار خالي بود. عجيب‌تر آنكه حتي دولت اعتدال روحاني كه خود را ميانه رو مي‌داند نتوانسته از مشورت‌هاي اين مخزن اطلاعات و آشناترين فرد به خطوط اصولگرايي بهره بگيرد. جالب آنكه با وجود در باغ‌سبزهايي كه اصلاح‌طلبان به ناطق نشان دادند او بر اصول خود پايبند ماند و جناح خود را كه بعضا بداخلاقي نيز با وي كردند، به لبخند آنان نفروخت.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =