دکتر جعفر حق پناه در گفتگو با خبرآنلاین کار اردوغان را برای کسب دو سوم صندلی های پارلمان تقریبا غیر ممکن می داند.

جعفر حق پناه کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرآنلاین پیروزی عدالت و توسعه را در انتخابات پارلمانی آتی قطعی می داند. این استاد دانشگاه در این رابطه می گوید: «عموم نظرسنجی ها نشان می دهد حزب عدالت و توسعه در بهترین حالت حدود 45 درصد از آرا را به خود اختصاص خواهد داد و دو حزب ج.ه.پ و م.ه.پ در مجموع شاید بتوانند به اک پارتی نزدیک شوند. ضمن اینکه کردها هنوز وضعیتشان مشخص نیست و نمی توانیم پیش بینی کنیم که آرای آنها به سوی کدام حزب سرازیر خواهد شد. بنابر تجربه تاریخی، بخشی از کردها همواره با عدالت و توسعه پیوند خوبی داشته و موجبات موفقیت این حزب را فراهم ساختند. اما برخی از گمانه ها حاکی از این است که ممکن است کردها در این دوره به صورت مجزا وارد عمل شوند و با جذب رای قابل توجه گروه های کردی بتوانند به حداقل 10 درصدی دست یابند و در پارلمان حضور موثری از خود نشان دهند.»  

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه با اشاره به موضوع تغییر قانون اساسی تاکید کرد: «هرچند پیروزی حزب اردوغان در این کارزار قطعی به نظر می رسد اما هدف اصلی رجب طیب کسب دو سوم آرا برای تغییر قانون اساسی ترکیه است. به این ترتیب عدالت و توسعه کار دشواری برای این امر در پیش دارد و تقریبا بسیار بعید است که آنها بتوانند به این حد نصاب دست یابند. همین دشواری سبب شده تا عصبیت ها در اظهار نظرهای مقامات حزب عدالت و توسعه و حتی خود آقای اردوغان به کرات دیده شود. به همین دلیل حتی احتمال وقوع تقلب و تخلف هم در این انتخابات شدت گرفته است و وضعیت برای روزنامه نگاران و فعالین مدنی دشوارتر شده است.»

دکتر حق پناه در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرآنلاین با اشاره به وضعیت نامساعد حزب جمهوری خواه خلق اشاره کرد: «آقای کمال قلیچ دار اوغلو نتوانسته جریان و حزب خود را با تحولات معاصر هماهنگ کند و به همین دلیل می بینیم در برخی از حوزه ها ایده ها و اندیشه های این حزب پذیرش چندانی در میان جامعه این کشور ندارد. بر همین اساس من بعید می دانم حزب جمهوری خواه خلق بیش از 20 درصد آرا را به خود اختصاص دهند.»  

کارشناس موسسه ابرار معاصر همچنین موضوع تشکیل ائتلاف بین دمیر تاش و قلیچ دار اوغلو را چندان بالا نمی داند و می افزاید: «تجربه نشان داده این دو حزب اختلاف نظر فراوانی با هم دارند و شاید خیلی نتوان موضوع احتمال تشکیل ائتلاف میان این دو را جدی دانست اما در عین حال نباید این احتمال را هم از نظر دور نگاه داشت که هر دوی این حزب ها دشمن مشترکی به نام عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان دارند.»

49 308

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    32 20
    فعلا که اکثر تحلیلهای سایتتون یکطرفه و بر علیه ترکیه بوده .عوض این کارا ببینین ترکیه چیکار کرد که به این سطح از پیشرفتگی رسید و ما هم چنان درجا که نه عقب برمیگردیم.
  • ایرانی A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    5 17
    تا منظور از پیروزی چی باشه. اگه منظور اینه که حزب اردوغان بیشترین رای رو در بین احزاب میاره، میتونیم بگیم که این اتفاق تقریبا قطعیه. ولی اگه منظور اینه که بتونه اکثریت کرسی های پارلمان یعنی 50 رو به دست بیاره، این مورد تقریبا غیرممکنه، مگر اینکه حزب کردها نتونه از حد نصاب ده درصدی پارلمان عبور کنه. البته با نظرسنجیهایی که انجام شده کردها تونستن از حدنصاب عبور کنن. با توجه به اینکه اردوغان تنها در صورتی میتونه اهداف خودش مبنی بر تغییر سیستم حکومتی به ریاستی رو انجام بده که اکثریت کرسیهای پارلمان رو به دست بیاره، و این امر هم در شرایط فعلی ترکیه تقریبا محاله، احتمال تقلب در انتخابات زیاده و این وسط هم احتمالا کردها و علویها که متحد شدن، قربانی خواهند شد. اما مطمئنا این پایان ماجرا نیست.
  • روف IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 1
    حسود هرگز نیاسود. به امید روزی که به جای حسادت پیشرفت کنیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    7 2
    روز یکشنبه معلوم خواهد شد که ملت همه چیز دان ایران که بجای همه دنیا برایشان تصمیم میگیرند چقدر از واقعیتهای ترکیه را درک کرده اند و نظر سنجیهایشان چقدر درست است