لاریجانی: کاندیداها نباید تهدید شوند/استراتژی‌ انتخابات‌باید"حق‌الناس"‌باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی اقدامات تفرقه انداز در فضای انتخاباتی گفت: قطعا اینگونه رفتارها و توهین ها موجب می شود که افراد سرشناس و نخبه در عرصه انتخابات حضور پیدا نکنند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در همایش فرمانداران سراسر کشور با اشاره به وضعیت کنونی کشور برای برگزاری انتخابات گفت: در شرایط کنونی فضای کشور بسیار امیدوار کننده بوده و قطعا مردم برای تعیین سرنوشت خودشان در انتخابات حضور گسترده ای خواهند داشت.

رئیس مجلس با اشاره به اظهارات برخی افراد در رابطه با برخی موضوعات داخلی و سیاسی کشور افزود: به طور حتم در فضای سیاه نمایی و تلخ گویی رغبت برای حضور مردم در انتخابات کم می شود از این رو مسئولان باید در جهت طرح اقدامات صورت گرفته به ویژه موضوعات عمرانی اقدام کنند زیرا ایجاد فضای یأس آلود در جامعه بر امور سرنوشت ساز مانند انتخابات و همچنین رشد سرمایه گذاری در کشور آثار سوئی دارد از این رو در شرایط کنونی عمل انقلابی این نیست که شرایط سیاهی را از کشور ترسیم کنیم زیرا اینگونه اظهارات و اقدامات هم غیر واقعی بوده و هم غیر مسئولانه است بنابراین در تمام امور باید نقد منصفانه صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه همه مسئولان باید شرایط را برای حضور حداکثری در انتخابات فراهم کنند تصریح کرد: قطعا حضور حداکثری برای کشور، انقلاب امنیت و منافع جمهوری اسلامی پشتوانه عظیمی است.

دکتر لاریجانی بر لزوم وجود رقابت سالم و واقعی در انتخابات مجلس تأکید کرد و گفت: مردم در سخنرانی ها و فعالیت های انتخاباتی باید احساس کنند که آرای مختلف وجود دارد بنابراین تمام مسئولان از جمله هیأت های اجرایی و وزارت کشور و گروه های سیاسی برای ایجاد زمینه جهت حضور حداکثری مردم در انتخابات مسئولیت دارند.

رئیس مجلس با اعلام اینکه تأمین امنیت اجتماعی و روانی در جامعه موجب حضور حداکثری مردم در انتخابات می شود گفت: قطعا باید مراقب بود که امنیت کشور بی جهت مخدوش نشود همچنین باید فضای روانی سالم برای رقابت کاندیداها فراهم شود زیرا به هر میزانی که نخبگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان حضور یابند آینده کشور بهتر رقم می خورد از طرف دیگر توهین، تخریب و تفرقه اندازی و مسائلی از این دست که به شأن افراد لطمه می زند موجب می شود که نخبگان به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور کمتری داشته باشند به طور مثال برخی افراد می گویند که در فضای توهین و تخریب پا در عرصه انتخابات نمی گذاریم که این موضوع ضرورت جلوگیری از اقداماتی مانند توهین و تخریب را نشان می دهد.

وی ادامه داد: به طور حتم انتخابات امری مبارک و به نوعی جشن ملی است زیرا مردم در سرنوشت خودشان مشارکت می کنند بنابراین با توجه به این موضوعات نباید در جشن ملی توهین و تحقیر صورت گیرد از طرفی دیگر دستگاه ها باید مراقب باشند که آداب جشن سرنوشت ساز ملی رعایت شود.

استراتژی انتخابات باید "حق‌الناس" باشد

وی با اشاره به اهمیت نقش امنیت ملی در عرصه انتخابات گفت: قطعا عرصه انتخابات جایی نیست که ما حدود امنیت ملی را از بین ببریم، از این رو انتخابات باید پشتوانه امنیت ملی باشد نه اینکه در این عرصه امنیت کشور مخدوش شود. همچنین نباید با طرح برخی اظهارات و مطالب زمینه را برای تنش میان اقوام و قومیت‌ها ایجاد کرد. به طور مثال اخیرا مطالبی درباره نفوذ ایران در پایتخت های منطقه مطرح شد که دشمنان از این اظهارات برای مقابله با ایران استفاده کردند و رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشورها مطالب بسیاری را در نقد این موضوعات مطرح کردند که این اظهارات قطعا نه درست بوده و نه چنین حرف‌هایی مقتضی است.

برگزاری انتخابات سالم باید استراتژی تمام مسئولان و دستگاه‌ها محسوب شود

دکتر لاریجانی ادامه داد: در مسائل انتخابات همه کاندیداها و احزاب باید توجه کنند که این عرصه باید کمک کننده به امنیت کشور باشد، همچنین برگزاری انتخابات سالم باید استراتژی تمام مسئولان و دستگاه‌ها محسوب شود به طوریکه رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند که آرای مردم حق الناس است.

وی افزود:از این رو باید استراتژی این باشد که اگر کاندیدایی تخلف کرد، آن فرد از انتخابات کنار گذاشته شود نه اینکه مردم را از انتخابات محروم کرد. بنابراین کسانی که مخل عرصه انتخابات سالم هستند باید از این حوزه محروم شوند نه اینکه با باطل شدن انتخابات یک منطقه به علت برخی تخلفات کاندیداها مردم ضرر کنند.

نقش هیات‌های اجرایی، قوه قضائیه و هیات‌های نظارت در رسیدگی به تخلفات/استانداران و هیات‌های اجرایی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند نباید سمت گیری انتخاباتی داشته باشند

وی ادامه داد: در این رابطه نقش هیات‌های اجرایی، قوه قضائیه و هیات‌های نظارت برای رسیدگی سریع به تخلفات، مهم و اساسی است البته در این رابطه قانون تمام مسائل را روشن کرده به طوریکه تمام موارد تخلف از جمله توهین کردن و خرید و فروش رأی مشخص شده از این رو در این شرایط سرعت العمل به رسیدگی به تخلفات بسیار مهم است بنابراین برای تحقق این امور باید حلقه‌هایی در شهرها ایجاد شود تا تخلفات به سرعت رسیدگی شود زیرا در فضای غبارآلود، حضور مردم بسیار کمرنگ می‌شود.

رئیس مجلس افزود: قطعا تمام مردم و دستگاهها نباید از کوچکترین مسئله که اعتماد مردم را افزایش می‌دهد بگذرند، به طور مثال هر چقدر جعبه صندوق‌های رای شفاف‌تر و روشن تر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود. همچنین این موضوع بسیار مهم و اساسی است که استانداران و هیات‌های اجرایی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند نباید سمت گیری انتخاباتی داشته باشند. البته این گونه اقدامات قطعا به نفع کاندیداها هم نیست زیرا هر چه ناظران و هیات‌های اجرایی مستقل‌تر باشند اعتماد مردم بیشتر می‌شود. از این رو مردم نباید احساس کنند که در عرصه انتخابات سازمان یافته کار شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به حقوق کاندیداهای انتخابات گفت: در قانون یک حداقل‌هایی برای کاندیداها مشخص شده از این رو این محورهای قانونی و حقوق کاندیداها باید رعایت شود، از طرفی دیگر کاندیداها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید و مطرح شود که اگر چنین حرف‌هایی بزنید ما ردتان می‌کنیم زیرا کاندیداهای کنونی در آینده نماینده مجلس خواهند شد و نمایندگان در پارلمان باید از حقوق مردم دفاع کنند حال اگر تهدید شوند آنقدر له شده که نمی‌توانند از حقوق ملت دفاع کنند. از این رو مسئله آزادی فکر موضوع اساسی در انتخابات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: قطعاً ارتباط با مردم، فهم مشکلات آنها و توجه به حل مسائل کشور امری مهم و ضروری است، به طوری که حضرت محمد (ص) در این رابطه فرموده‌اند "اگر فردی مشکلی را از مردم حل کند، خداوند در دنیا و آخرت دست او را می‌گیرد".

اهمیت و تاثیر انتخابات آتی در ایران برمسائل منطقه/ابهام در رفتار کشورها بزرگ وضعیت منطقه را غیرقابل پیش‌بینی کرده است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اهمیت انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای، بین‌المللی و اوضاع اقتصادی کشور گفت: قطعاً برگزاری این رویدادها در سرنوشت مسائل منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار است. از طرف دیگر انتخابات مجرایی است که مردم می‌توانند به طور واقعی بر سرنوشت‌شان حاکم شوند، از این‌رو وقتی نظام مردم‌سالار را انتخاب کردیم، به گونه‌ای زمینه برگزاری انتخابات را ایجاد کرده‌ایم

دکتر لاریجانی ادامه داد: به طور حتم در مقطع کنونی شرایط و نتایج انتخابات کشور باید پررنگ‌تر باشد تا در امور مربوطه تاثیر بگذارد. از طرف دیگر شرایط منطقه بیش از ادوار و سال‌های گذشته پرتحرک و پرتنش بوده، البته شاید در زمان‌هایی در منطقه جنگ وجود داشت، اما به میزان کنونی تعدد بحران نبود. همچنین تکثیر بحران در منطقه به ویژه افزایش فعالیت عناصر کم‌هویت دینی و سرکش زیاد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رابطه با وضعیت کنونی منطقه، رفتار کشورها بزرگ هم دچار ابهام است که این موضوعات وضعیت منطقه را غیرقابل پیش‌بینی کرده است و جمهوری اسلامی نیز به‌عنوان کشوری که حامی تفکر الهام‌بخش بوده در این اوضاع تاثیرگذار است. البته ایران نیرو به منطقه اعزام نمی‌کند، اما فکر اسلامی پویا بوده و قطعا این تفکر نقش‌آفرین است.

اهمیت مولفه امنیت ملی در عرصه انتخابات/مسائل امنیتی یک کشور جدا از مسائل امنیتی منطقه نیست

وی با اشاره به اهمیت مولفه امنیت ملی در عرصه انتخابات گفت: قطعاً باید تحلیل درستی از وضعیت منطقه داده شود، زیرا برگزاری انتخابات باشکوه ، قدر و منزلت ایران را بالا می‌برد و مسائل امنیتی یک کشور جدا از مسائل امنیتی منطقه نیست. البته خوشبختانه در وضعیت کنونی، کشورمان به دلیل هوشیاری ملت و کارآمدی نیروهای امنیتی، از ثبات امنینی خوبی برخوردار است، اما برخی اوقات مطالبی در این رابطه مطرح می‌شود که از دقت لازم برخوردار نیست.

دکتر لاریجانی با اشاره به مذاکرات تیم هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: در رابطه با مسئله هسته‌ای یک مسیر روشن در کشور طراحی شده است. در این رابطه دستگاه‌های مربوطه همچون شورای عالی امنیت ملی و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب، راهنمایی‌های لازم را به تیم مذاکره‌کننده ارائه می‌دهند، از این امیدوارم این مذاکرات با تلاش‌های صورت گرفته سرانجام خوبی داشته باشد.

مسیر مذاکرات در مساله هسته ای به ما تحمیل نشده است

وی با اشاره به اظهارات برخی افراد در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: قطعاً این اظهارات در جامعه ایجاد نگرانی می‌کند، از این‌رو باید در کلیت موضوع توجه شود. همچنین این موضوع قابل توجه است که مسئله هسته‌ای موضوعی نیست که مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده باشند، زیرا نظام این راه را انتخاب کرده و این رویکرد مربوط به این دولت نبوده و در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفته و امیدوارم به نتایج خوبی برسد.

رئیس قوه مقننه بر لزوم توجه به مقوله اقتصاد داخلی تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال تاکید کردند که میدان جهاد در شرایط کنونی، میدان اقتصاد است که این فرمایشات مسئولیت بیشتری را متوجه ما می‌کند، بنابراین قطعاً توسعه کشور و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی بدون اقتصاد پویا و داخلی امکانپذیر نیست که متاسفانه ما در شرایط کنونی در این حوزه آسیب‌پذیر هستیم، زیرا مسئله بیکاری و تورم یک معضل بزرگ برای کشور است که این به نبود مدیریت در حوزه اقتصاد و استفاده نادرست از منابع اعتباری برمی‌گردد.

اعطای اختیارات قانونی به دولت برای بخشودگی معوقات واحدهای تولیدی

دکتر لاریجانی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رونق تولید است، تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی،‌ تولید کشور دچار رکود بوده و تولیدکنندگان درگیر معوقات بانکی هستند و مشکلات بخش تولید بسیار زیاد است، از این‌رو نقش استانداران و فرمانداران برای کاهش مشکلات تولیدکنندگان بسیار اساسی است.

وی افزود: در این رابطه من اخیراً در جلسه سران قوا پیشنهاداتی را مطرح کردم که این پیشنهادات مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفت به طوری که در شرایط کنونی بخش‌های تولیدی درگیر معوقات بوده و نیازمند سرمایه در گردش هستند. البته این مشکلات به علت برخی تلاطمات و اتفاقات در کشور ایجاد شد، از این‌رو ما در قانون اختیاراتی را به دولت دادیم تا واحدهای تولیدی از بخشودگی در بخش معوقات برخوردار باشند.

دکتر لاریجانی بر لزوم برنامه‌ریزی و تلاش وزارت کشور و فرمانداری‌های کل کشور برای حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: در حکومت برخی مسائل بعد از تقنین نیازمند کار اجرایی است. از این‌رو باید در این حوزه کمیته‌هایی تشکیل و مشکلات بررسی و حل شود. البته بانک‌ها نیز باید برای حل مشکلات تولیدکنندگان تلاش کنند.

انتقاد از انباشت طرح های عمرانی/ دولت هر چه سریع تر طرح‌های مهم نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انباشت طرح‌های عمرانی در کشور گفت: مجلس برای حل این معضل قانونی را تصویب کرد که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود تا طرح‌های مهم نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند.، زیرا در شرایط کنونی حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که قطعا با اعتبار سالیانه حدود 30 هزار میلیارد تومان این پروژه‌ها به اتمام نمی‌رسند، از این‌رو دولت باید هر چه سریع‌تر پروژه‌های مذکور را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در قانون بودجه مقرر کردیم که حدود 10 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها اختصاص داده شود تا بانک‌ها پروژه‌های نیمه‌تمام را اجرایی کرده و سپس به بخش خصوصی واگذار کنند.

دکتر لاریجانی با اشاره به معضل کمبود آب در کشور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری اعتباری حدود 500 میلیون دلار را با اذن رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برای تامین آب روستاها اختصاص داد که قطعاً دولت باید هر چه سریع‌تر این مصوبه را اجرایی کند، البته حل مشکل آب در کشور نیازمند طراحی ویژه است، به ویژه در استان‌ها باید در جهت تغییر الگوی کشت تلاش شود. همچنین مقوله آمایش سرزمینی دارای اهمیت بسیاری است که متاسفانه تاکنون محقق نشده که نتیجه این تعلل این است که منابع اعتباری دراستان‌ها متوازن اختصاص داده نمی‌شود،‌ از این‌رو به نظر من باید مولفه‌های مهم بحث آمایش سرزمینی را در برنامه ششم توسعه گنجاند تا این محورها محقق شوند.

مولفه های اصلی اقتصاد در برنامه ششم توسعه در بازه زمانی درست تعریف شود/مسیر اقتصاد در دولت فعلی درست تعریف شده است

وی با اعلام اینکه عملیاتی بودن برنامه ششم توسعه بسیار پسندیده و مثبت است، افزود: البته در برنامه ششم باید مولفه‌های اصلی اقتصاد در بازه زمانی درست تعریف شود. همچنین در این قانون باید پروژه‌های مهم را مشخص کرد، در این‌صورت می‌توان ساختار برنامه ششم را عملیاتی،‌ تدوین و تصویب کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: خوشبختانه تلاش دولت در مسیر اقتصاد مثبت بوده و این اقدامات موجب ایجاد آرامش در این حوزه شده است و برخی نوسانات تورمی نیز از بین رفته است، اما هنوز تورم بالاست. از طرف دیگر تمام مسئولان و دستگاه‌ها باید به این مقوله توجه کنند که برای تحقق توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی نباید منتظر منابع دولتی ماند. زیرا باید بپذیریم که با کمک مردم اقتصاد شکوفا می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات برخی افراد درخصوص عملکرد اقتصادی دولت گفت: به نظر من مسیر اقتصاد در این دولت درست بوده و اگر آقایان روشی به غیر از اقدامات دولت دارند، مطرح کنند، زیرا شرایط کنونی از اقدامات گذشته به وجود آمده است. به طور مثال در سال‌های گذشته از 180 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور، ‌حدود 150 هزار میلیارد تومان بهم بودجه جاری کشور بود که این موضوع نشان‌دهنده افزایش و بالا بودن حجم بودجه جاری کشور است.

 

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =