سید صادق روحانی

در هفته اي که گذشت چند تجمع در انتقاد از روند مذاکرات هسته اي برگزار شد. اول مشهد، بعد تهران ، روز شنبه در قم و بعد در اصفهان و اهواز.احتمالا از اين به بعد هم شاهد برگزاري چنين تحمعاتي تا رسيدن به توافق جامع هسته اي خواهيم بود. نکته جالب اينجاست که اين تظاهرات به فاصله يک روز از سخنان رهبري انقلاب آغاز شد. سخناني که دولت و منتقدان را به همدلي و همزباني توصيه مي کرد و خواهان رعايت ادب از سوي مخالفان بود. اما يک روز بعد در مشهد عده اي به خيابان آمدند و روند مذاکرات را ذلت بار خواندند و شعارهايي دادند که بيشتر فحش بود تا شعار.( ايـــنـــجـــا را ببينيد) اما چرا اين اتفاق افتاد؟
1.دولت در سياست داخلي عملکرد درخشاني نداشته است اما مخالفان دولت در اين زمينه دهانشان بسته است. مخالفان اين دولت که عمدتا موافقان دولت احمدي نژاد بودند مي دانند که رئيس دولت قبلي چه ارثيه اي براي روحاني به جا گذاشته است. شايد هم خيلي هايشان از ترس آبرو فعلا در زمينه سياست داخلي ورود پيدا نمي کنند.
2.کلاف سر درگم مشکلات اقتصادي آنقدر پيچيده و سخت شده است که دولت روحاني هر حرکتي را که بخواهد انجام دهد با انواع دست اندازها مواجه مي شود. رئيس جمهور هم با اشراف به اين موضوع رسيدگي به موضوع هسته اي را اولين گام خود قرار داده است چرا که نقطه اي است که حتي اگر حل هم نشود گره اي بر مشکلات اضافه نخواهد کرد.
3.مخالفان دولت از روز نخست روي کار آمدن حسن روحاني در پي دو قطبي کردن فضا بودند. با اين حال دولت و شخص رئيس جمهور تا کنون مانع دوقطبي شدن فضا شده اند و جز چند اظهار نظر تند از سوي رئيس جمهور شاهد برخورد جدي با منتقدان نبوديم.
سه گزاره اي که در بالا مطرح شد، اگرچه به ظاهر بي ارتباط به هم بوده اند اما نتيجه جالبي را ارائه دهند. روحاني که وارث يک اقتصاد به شدت بحراني و درخواست هاي عمومي فزاينده است ، به دنبال حل مشکلات از سمت تحريم هاست چرا که تنها جايي است که اندکي قدرت مانور دارد و البته تخصص و توان آن را هم دارد. اما مي داند که به فرض رسيدن به توافق و رفع همه تحريم ها هم مشکلات اقتصادي يک روزه و دو روزه حل نخواهد شد. مخالفان دولت که همچنان سوداي بقا در بهارستان را در سر مي پرورانند با اشراف از اين موضوع همه تلاش خود را براي مخالفت با روند مذاکرات و بر هم زدن بازي دولت مي کنند. از سويي به دنبال قطبي کردن فضاي در آستانه انتخابات و تنش آفريني هستند تا روند حرکت دولت را کندتر بکنند. آن ها همچنين از نارضايتي مردمي به خاطر حل نشدن مشکلات اقتصادي آگاهند. دولت هم تا کنون دربرابر منتقدان خويشتنداري نشان داده است و دست کم تا بعد از مذاکرات هسته اي هم خويشتندار خواهد بود. بنابر اين مخالفان دولت مي دانند که همه فشاري که مي توانند به دولت بياورند تا قبل از رسيدن به توافق است.
بنا بر اين، مخالفان در وهله نخست سعي مي کنند که مذاکرات به نتيجه نرسيد، در وهله دوم فرياد مي زنند که همه مشکلات با مذاکرات حل نمي شود، در وهله سوم همه نوع فشاري را بر تيم مذاکره کننده( حتي از نوع فحاشي) وارد مي کنند و در نهايت فاز جديدي که وارد آن شده اند، کشاندن هواداران خود به کف خيابان است.
پي نوشت:
اگرچه دولت هم مي تواند تجمعي را در حمايت از مذاکرات برگزار کند و يا اين مسئله را به رفراندوم بگذارد( نکاتي که در روزهاي اخير از سوي بسياري از مردم و حتي نخبگان مطرح شده است) اما خوشتنداري دولت در اين مسئله مانع از قطبي شدن بيشتر فضا خواهد شد.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    16 4
    کاملا درست
  • ناشناس IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    30 5
    اقای روحانی سید ما حمایتت میکنیم این ارازل و اوباش عددی نیستند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    19 4
    لازم است هر چه سریعتر برای مهار کردن این افکار لجام گسیخته اقدام نمود چرا که اگر شرایط به همین نحو جلو برود خطر ایجاد و بروز برخوردهای جناحی به مردم کوچه و بازار رسیده و در شرایط کنونی که کشور در محاصره انواع مشکلات قرار دارد منفعت طلبی جناحی جز اینکه کشور را با تهدیدات بیشتر مواجه کند خاصیت دیگری ندارد ترا بخدا بیائید ملی فکر کنیم و برای رشد و ارتقاء کشور تلاش کنیم و خدا را در نظر داشته باشیم
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    19 5
    بعضي از طرفداران احمدي نژاد خيلي طلبكارند هر مسيله اي كه الان هست اون موقع چند برابرش وجود داشت ولي صداشون در نميومد الان مملكت رو بدون درامد نفتي اداره ميكنن د حل مساله هسته اي دارن موفق ميشن اينها زورشون مياد اما بدونن تو اقليتند
  • علیرضا A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    6 27
    آقای صادق روحانی در صدا و سیما که نمی گذارید با دولت مخالفت بشود در روزنامه ای نیز اگر مخالفی صحبت کند که احتمالا" مهر جناحی و خطی به او می زنید در خیابان نیز که اخیرا" اجازه را ممنوع کردید پس بفرمائید مردم کجا باید مخالفتشان را اظهار نمایند؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    1 11
    خواهش میکنم این کارهاشون انجام ندهید الان که داعش نزدیکی مرزهای کشور هست با اینکارها در کشور هرج و مرج بپا نکنید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    30 3
    برگرداندن کشور روی ریل قانون کار بسیار مشکلی است چون منافع گروه های زیادی با هرج و مرج ارتباط تنگاتنگ دارد. آقای روحانی نسبت به مسائل داخلی بی تفاوت نیست و کارش را نیز به مذاکرات گره نزده اما مجبور است این بنای ویران را از ابتدا بسازد و همه ارگانها را به وظیفه اصلی خود بازکرداند که مسلما با مقاومت شدید روبرو خواهد شد. اما ایشان صبور است و ترجیح می دهد که به جای روی آوردن به کارهای روبنایی که ممکن است شادی زود گذر برای مردم داشته باشد خانه ای بسازد که پایه هایش محکم باشد و تا ثریا کج نرود. ایشان می داند که حداکثر 8 سال فرصت دارد که پی هنجار برای ساختمان سیاسی و اقتصادی ایران فراهم کند تا بقیه بنایی که روی آن ساخته می شود با کوچکترین حرکت فرو نریزد. کار مشکلی است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    16 3
    فهم عموم مردم بالا رفته. این هوچی گری ها دیگه جواب نمیده. حتی اون کسانی که با این کارشکنی ها همراه میشن، میفهمند که مسیر دولت درسته. اما به خاطر حفظ منافعشون که در آشفتگی مملکته دست به این رفتارها میزنن. امیدوارم همه کسانی که واقعا دلسوز مملکت هستند همیشه موفق و پیروز باشن. آمین.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    17 4
    سود تحریم برای کسبه محترم این صنف، انقدر شیرین هست که ارزش این رو داره هر روز در کل کشور تظاهرات کنند اقلیت بسیار قدرتمند در تضاد کامل با منافع اکثریت مردم
  • جاوید IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    6 27
    صادق جون مشخصه خیلی ساده ایدریختن تو خیابانها کار فتنه گران 88 و حامیان اونهاست .اصولگراها از این کارها بلد نیستند کافر همه را به کیش خود پندارد در ضمن در مورد مسائل داخلی مردم خودشون کور نیستن میبینن و نیاز نیست مخالفان دولت به خیابانها بیان .دولت قبل کاری کرد که بیت المال الان حیف و میل نشه و در کارهای عمرانی هزینه بشه اگه طرح های نیمه تمام نبود که ..............