روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از ژنو به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات جان کری ومحمد جواد ظریف نوشت: این نشست 6 ساعته کامل و جامع بود.

به گزارش خبرآنلاین ، ایرنا به نقل از این روزنامه گزارش داد: عجله برای توافق ممکن است به نفع ایران تمام شود و امریکا و شرکای مذاکره کننده اش مجبور به اعطای امتیازاتی شوند.

'درحالی که تنها یک ماه تا ضرب الاجل تعیین شده برای توافق نهایی هسته ای باقی مانده است کری سعی دارد برای نیل به این توافق یک حرکت مهم را آغاز کند'.

رابرت جی . آینهورن که تا سال 2013 عضو هیات امریکایی در مذاکرات بود گفت : ' لیست بلند بالایی ازسفارشات وجود دارد که باید تا پایان ماه ژوئن تکمیل شود، بویژه دسترسی به نکات فنی ضمیمه شده درتوافق باید به نحوی باشد که به حد کافی جزئیات آن روشن وکافی باشد تا از مشکلات اجرایی جلوگیری شود. مذاکره کنندگان باید از زمان به حد کافی ووافر استفاده کنند حتی اگر مذاکرات به بعد از 30 ژوئن کشیده شود. '

این نشست یکی از تحولات کلیدی از زمان توافق امریکا و شرکای مذاکره کننده اش با ایران بر سر تعیین یک چارچوب در مورد توافق هسته ای محسوب می شود.

'رهبر عالی ایران گفته است که اجازه بازرسی ازمکان های نظامی و مصاحبه با دانشمندان را نخواهد داد'.

براساس گزارش این روزنامه، فرانسه چنین بازرسی هایی را برای توافق ضروری دانسته است .

یکی دیگر از تحولات این است که وندی شرمن رییس هیات مذاکره کننده امریکایی گفته است که وی پس از ضرب الاجل 30 ژوئن کناره گیری خواهد کرد.

گری سیمور یک مقام ارشد شورای امنیت ملی در امور سلاح های کشتار جمعی در دوره اول ریاست جمهوری اوباما گفته است، مقامات امریکا باید خود را برای مذاکره در طول تابستان نیز آماده کنند.

سیمور که عضو گروه اتحاد علیه ایران هسته ای گفت : از نظر تاکتیکی بهتر است که این مذاکرات تمدید شود تا بیانگر این باشد که ما دنبال توافق به هر بهایی نیستیم . '

اما به نوشته نیویورک تایمز، آقای کری ازمدت ها پیش ازاهمیت ضرب الاجل سخن گفته وچنین استدلال کرده است که تنها راه واداشتن مقامات دو طرف به تصمیم گیری های دشوار مورد نیاز برای یک توافق همین است .

مقام وزارت خارجه که خواست طبق مقررات آژانس برای توجیه خبرنگاران ناشناس بماند، گفت : ' ما اغلب دراین مذاکرات دیده ایم که ضرب الاجل ها به عنوان مکانیزم هایی برای اقدامات عملی است. ما قطعا گمان می کنیم که بتوانیم این کار را تا 30 ژوئن انجام دهیم . '

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین از ایلام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    5 0
    دیشب عکس های ظریف و جان کری رو دیدم و واقعا از اینکه اینگونه خوب و صمیمی و دوتای باهم مذاکره میکردند به عنوان یک ایرانی به ظریف افتخار کردم.
  • صدر A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 2
    به احتمال قوی و تقریباً صددرصد مذاکرات تمدید میشه چون ادامه مذاکرات به نفع طرف مقابله . جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ما گرفته شده , ذخایرمان بکلی از بین رفته و تحریمها هم که ادامه داره . خوب اونا تا اینجا به هدفشان رسیده اند و ادامه مذاکرات برای توفیقات بیشتره .