مهام نیوز نوشت:

نخستین وزیر آموزش و پرورش محمود احمدی‌نژاد معتقد است رتبه بندی معلمان سبب ایجاد انگیزه، توانمندی و رقابت مثبت بین معلمان می شود.

آموزش وپرورش با همه سن و سالی که دارد، هنوز بر سر پله اول ایستاده است و آن وضعیت معیشتی معلمان است. این مسئله ای است که بسیاری از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بر آن واقف هستند و تلاش می کنند تا با ارائه راه کاری مشکل کمبود اعتبار برای افزایش حقوق معلمان را رفع کنند اما آیا رتبه بندی معلمان یکی از این راهکارهاست وبرای رسیدن به این هدف طراحی شده است؟

گرچه مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها رتبه بندی معلمان را به دیگر دغدغه های قشر فرهنگی پیوند داده اند اما بسیاری بر این باور هستند که طرح این مقوله برای ارتقاء شایستگی معلمان نظام آموزش و پرورش است و هدف دیگری مطرح نیست. «محمود فرشیدی» وزیر آموزش و پرورش در دولت نهم معتقد است بحث رتبه بندی به‌عنوان کلید حل مشکلات فرهنگیان مطرح شده است و نمایندگان مجلس پیگیر این مسئله بوده اند که طرح رتبه بندی تصویب شود.


همانطور که می دانید اعطای اعتبار 1350میلیارد تومانی رتبه‌بندی معلمان ماهیت طرح رتبه بندی را طور دیگری نشان داد و مدت ها این بحث مطرح بود که طرح رتبه بندی باید برای بسیاری از معلمان اجرایی شود چرا که ما معلمان پیشکسوت کم نداریم ونمی توان از این افزوده حقوق برآنها چشم پوشی کرد. به نظر شما طرح رتبه بندی معلمان چه کمبودی دارد که این همه اما و اگر در اجرای آن بروز کرد؟

مبحث رتبه بندی معلمان مقوله ای برای حل مشکلات فرهنگیان مطرح شده است. مجلس از مدتی قبل به‌دنبال این بود که طرح رتبه بندی را تصویب کند ودر این میان این مسئله مطرح شد که آیا طرح رتبه بندی تنها برای حل مشکل معیشتی معلمان است . خوب است که ارتباط معقول، متناسب و توازن منطقی میان دریافتی معلمان و دیگرکارمندان دولت ایجاد شود. وجود فاصله غیرمنطقی میان آنها و کارمندان دولت باورپذیر نیست. در تصویب بودجه سال ۹۴ شاهد اقدامات خوبی از سوی مجلس بودیم. بودجه دولت با محدودیت‌هایی روبرو است و اگر منابع متعددی برای تامین معیشت فرهنگیان پیش بینی نشود، نمی توان جوابگوی انتظارات آنها باشیم بنابراین باید منابع متعدد مالی پیش بینی شود تا از راه های گوناگون این نیاز به حق فرهنگیان تامین شود. مجلس در بررسی بودجه سال ۹۴ چند مصوبه قابل تامل داشت که نشان از رویکرد مثبت نمایندگان برای بهبود وضعیت مالی فرهنگیان دارد به عنوان مثال پیش بینی شد تا بانک‌ها ۲ درصد صرفه جویی کرده و منابع آن را به آموزش‌وپرورش اختصاص دهند یا اینکه برخی نهادهایی که تاکنون از پرداخت مالیات معاف بودند،‌ ملزم به پرداخت مالیات شدند تا منابع آن در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار بگیرد که این دو مصوبه اعتباری ۳ هزار میلیارد تومان را نصیب آموزش‌وپرورش می‌کند. دراین جا باید یاد آورشوم که طرح کمبودی ندارد بلکه همزمان مطرح شدن آن با مسئله افزایش حقوق معلمان این شبهه را ایجاد کرد که هدف از اجرای طرح هم همین است .

هدف از اجرای این طرح چیست؟

طرح رتبه بندی معلمان هم مانند صدها طرح دیگری که ممکن است در سازمان های دیگر اجرا شود، با هدف افزایش مهارت و انگیزه برای معلمان پایه ریزی شده است. گرچه همه ما می دانیم که همه معلمان ایران روحیه ایثار و عشق به دانش آموزان دارند، اما در این طرح معلمان تلاش می کنند تا دانسته ها و مهارت های خود را برای آموزش بهتر به بالاترین مرتبه برسانند که البته افزایش حقوق بسیاری از این دلسوزان در این میان می تواند انگیزه بخش باشد. رتبه‌بندی معلمان سبب ایجاد انگیزه، توانمندی و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد. داشتن حداقل درجه علمی مورد نیاز برای کسب رتبه، تجربه خدمت مورد نیاز، کسب امتیازات لازم از جداول فعالیت‌ها، کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌های ملی برای رتبه‌بندی تعریف شده و ارائه مقالات و تالیفات علمی مناسب در زمینه موضوعات آموزش و پرورش و پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان، در ارزشیابی فعالیت‌های معلمان در کانون توجه قرار می‌گیرد.

آیا این طرح درراستای سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است؟

نه تنها ارتقاء شایستگی منابع انسانی به خصوص معلمان آموزش و پرورش مد نظر ایشان بوده است بلکه مشکلات معیشتی معلمان نیز همیشه از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده ودر دیدار با مسئولان آموزش و پرورش یک بار دیگر این مسئله را مورد تأکید قرار دادند، همچنین یکی از ارکان سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش آموزش و پرورش، رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان و اولویت دادن به بودجه آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی‌های دولت است که باید در سیاست‌گذاری‌های مالی و اقتصادی کشور مدنظر قرار بگیرد. این موضوع ازنظر قانونی هم مبنای دقیق و اساسی دارد چنانچه ملاحظه می کنید درسیاست های ابلاغی آمده است . نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و كرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی ،عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسان ،بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منابع انسانی برای جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های سلیقه ای وغیرحرفه ای ،دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران ،ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان ،رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأكید بر عملكرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی. بنابراین مشاهده می کنیم که در این سیاست ها ی ابلاغی تاکید بر ارزیابی و ارتقاء منابع انسانی شده است و محورهای آن نیزنکته به نکته مشخص شده است که در اینجا فرصت بازگویی تمامی موارد نیست.

به عنوان یکی از وزرای آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی به خوبی مطلع هستید که در این سال ها معلمان به چه روشی استخدام شده اند و می شوند .همانطورکه می دانید بعد از ایرانی و اسلامی بودن فرد که مهمترین شاخصه معلم بودن دراین نظام است ، شاخصه های دیگری هم برای صلاحیت معلم در نظر گرفته می شود .در این روش گزینش چه ضعفی وجود دارد که اکنون بعد از گذشت سالیان از انقلاب اسلامی بازهم باید درتکاپو برای ارتقاء منابع انسانی باشیم .

اتفاقا در سندی که از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده است، بر ضرورت تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی، تربیت معلمان و تقویت انگیزه تاکید شده است .گذشته از پایبندی معلمان به نظام ارزشمند اسلامی که رکن اصلی و معیار اساسی است. تجربه نشان داده که ما در ارزشیابی های خود در این سال ها کلیشه ای عمل کرده ایم و شاخص ها واقع بینانه نبوده است. عشق، علاقه، انگیزه و توانمندی می تواند روند تکاملی به نیروی انسانی بدهد و این روند تکاملی جز با تلاش بیشتر بدست نمی آید. نکته دارای اهمیت آن است که رتبه بندی معلمان طرحی است که در آن همین انگیزه و تلاش دیده شده است. تلاش بیشتر برای معلم روند تکاملی را در پی خواهد داشت و اگر معلمی باشد که انگیزه ای برای تلاش نداشته باشد ، شامل این رتبه بندی نخواهد شد. از طرفی لازم به یاد آوری است که آموزش و پرورش ما نیازدارد تا به ارزیابی های خود بازنگری کند ودر صلاحیت قرار دادن نیروهای خود را ازهمه جوانب بررسی کند.

شما در زمان وزارت خود موفق به بازنگری دراین ارزیابی ها شدید؟

درمقام اجرا و عمل این بازنگری در زمان وزارت آقای حاجی بابایی مطرح شد و نیمه کاره ماند و در دولت یازدهم طرحی جدید در این زمینه به تصویب رسید. هم اکنون برای معلمان 5 رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی در نظر گرفته شده است که حق امتیاز شغلی از 15 درصد تا 50 درصد را افزایش می دهد. خوب است که معلم در قالب الگوی معلم بودنش ارزیابی شود ونه کارمند یا استاد دانشگاه .معلم قرار است نقش انسان سازی را برای جامعه ایفا کند دانش آموزان را تربیت و هدایت کند. پس نباید مانند یک کارمند از او بخواهیم پروژه ای را تعریف کند و یا مانند استاد دانشگاه چند مقاله ارائه دهد.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دبیر A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    21 2
    اولا وظیفه معلم تدریس کل کتاب است که با توجه به وجدان کاری همین الان هم وظیفه اش را انجام می دهد بنابر این رتبه بندی تاثیری درانجام وظیفه معلم نداره ثانیا وزارت ارزشی برای کار معلم قائل نیست چرا که یک ساعت ندریس برابر هشتاد ساعت کار اداری است بنابراین یک معلم بیشتر از یک مدیر ،معاون و........در مدرسه کار و انرژی مصرف می کنه در حالی که دستمزد معلم حتی از دفتر دار مدرسه هم کمتره ثانیا طرح رتبه بندی زمانی ارزشمنده که معلم در زمان باز نشستگی مثل حق مدیریت و....استفاده کنه در غیر این صورت بی ارزشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      4 1
      معادل 8 ساعت...