حجت الاسلام محسن غرویان؛ مدرس حوزه علمیه قم در روزنامه قانون در رابطه با تجمع روز گذشته مخالفان مذاکرات هسته ای در قم نوشت:

 یک سری پیامک‌ها مبنی بر برگزاری تجمعی در مدرسه فیضیه قم برای مخالفت با مذاکرات هسته‌ای رد و بدل می‌شود که خیلی منبع موثق، رسمی و قانونی در حوزه ندارد. این دعوت نه از طرف جامعه مدرسین، نه از سوی مراجع و نه از طرف مدیریت حوزه انجام نشده. لذا این تجمع که با محوریت مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شود، مورد تأیید بزرگان و مراکز رسمی حوزه نیست. بنابراین بسیاری از مدرسین، فضلا و طلاب در این تجمع شرکت نمی‌کنند، برای اینکه آنها این احتمال را می‌دهند که برخی می‌خواهند از این تجمع علیه دولت سوءاستفاده‌هایی کنند.

قرائن نشان می‌دهد از بیرون حوزه علمیه قم و همان جریان‌های خاصی که مردم به آنها افراطیون و دلواپسان می‌گویند، این تجمع را هدایت می‌کنند. این تجمع، تجمعی به نام حوزه، همه علما و مدرسان نیست و نباید چنین محسوب شود. موضع اکثریت قاطع مدرسان، مراجع و علما پشتیبانی از دولت است و مقام معظم رهبری هم نه یک بار بلکه چندین بار اصل مذاکرات را تأیید و از تیم مذاکره‌کننده حمایت کردند. اخیرا هم در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حتی به کلمات تندی که برخی نمایندگان تندرو نسبت به وزیر امور خارجه کشور، استفاده کرده بود، اشاره کردند و استفاده از این کلمات را رد و محکوم کردند و تاکید داشتند نمایندگان نباید نسبت به دولتمردان سوءظن داشته باشند بلکه باید بین این دو قوه همدلی برقرار شود. ایشان تاکید کردند نباید از کلماتی مثل خائن و خیانت استفاده شود. برخی نمایندگان تندرو از این کلمات بی‌ادبانه استفاده کرده بودند که مقام معظم رهبری آنها را محکوم کردند.

موضع حوزه و اکثریت مراجع قم همین مواضع رهبری است. مقام معظم رهبری اعضای تیم مذاکره‌کننده را افرادی انقلابی، قابل اعتماد و دارای حسن نیت دانسته‌اند و گفتند آنها در حال عرق ریختن و تلاش هستند. این تیم مدام در حال رفت‌و‌آمد، جلسه و مذاکره هستند. آنها هر روز برای کلمه به کلمه توافقنامه نهایی فکر می‌کنند. بنابراین حوزه علمیه قم هم‌راستا با مواضع رهبری حرکت می‌کند.

امسال سال همدلی و هم‌زبانی است و اکثریت حوزه هم موافق دولت و هم حامی حرکت تیم مذاکره کننده هسته‌ای در قبال گروه 1+5 هستند. با وجود اینکه اکثریت حوزه علمیه قم موافق دولت هستند، نمی‌توان گفت تجمع در مدرسه فیضه برای مذاکرات هسته‌ای برگزار نمی‌شود. ممکن است عده‌ای در مدرسه فیضیه تجمع کنند، اما مسأله این است که تجمع مذکور، پیام حوزه نیست و از زبان اکثریت حوزه صورت نمی‌گیرد و نباید تصور شود که تجمع مدرسه فیضیه قم، نظر کل حوزه علمیه قم است.

به نظر من اصل تجمع ضرورتی ندارد، چون رهبری صحبت‌هایشان را انجام داده‌اند، خط قرمزها را تعیین کرده‌اند و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، ورزیده، متخصص و حقوقدان هستند؛ تیم ایرانی آشنا به مسائل هستند و ما باید از آنها پشتیبانی کنیم و در مسیر روحیه دادن به این تیم حرکت کنیم. لذا تقویت روحی برای تیم مذاکره‌کننده را در دستور قرار دهیم. از سوی دیگر باید ترتیب آرامش در جامعه را فراهم کرد. تجمع‌هایی به این شکل موجب نا آرامی و تشنج‌ در جامعه می‌شود و برخلاف نظر حمایتی مقام معظم رهبری است.

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روح الله A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    79 16
    چرا هیچکس جلوی این قانون شکنان را نمی گیرد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    40 7
    گل گفتی
  • مجید A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 2
    واقعا برای شما متاسفم که نظراتی را منتشر میکنید که فقط به نفع شماست چرا نظر مرا منتشر نکردید برای این بداخلاقی رسانه ای شما متاسفم