۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
پاسخ به منتقدان ساخت حرم امام(ره)

سیدصادق حسینی

انتشار تصاویر کارگاه ساختمانی مرقد حضرت امام خمینی در جریان بازدید جمعی از مدیران رسانه ها بازتاب های فراوانی در جامعه داشت. مسیح مهاجری مدیرمسئول متعهد روزنامه جمهوری اسلامی از روی خیرخواهی به انتقاد از این طرح پرداخت:«آیا امام خمینی با این هزینه کردن برای مقبره خود موافق است؟»؛ محمدرضا زائری نیز این طرح را موجب «سوء تفاهم» دانست.
عده ای با مقایسه ی عکس روزهای اولیه حسینيه آجری جماران با این حرم به مسئولین انتقاد کردند که «ساده زیستی» امام که از جمله ارزش های بارز سبک زندگی ایشان بود نادیده گرفته شده است.
در این میان جریانی که از هر فرصتی برای وارد کردن ضربه به سرمایه اجتماعی طرف مقابل استفاده می کند نیز تمام امکانات و ظرفیت رسانه ای خود را مانند دفعات قبل به کار گرفت و مسئولین طرح توسعه حرم را هدف انتقادات خود قرارداد؛ این خط خبری آن قدر دنبال شد که رسانه های خارجی نیز به آن پرداختند و طعنه زدند.
اما چیزی که چندان به آن توجه نشده؛ این است که ساخت این مجموعه ی عظیم چه هدفی را دنبال می کند؟ محمدعلی انصاری سرپرست موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی دراین باره می گوید:« فکر مرحوم یادگار امام آقای حاج سید احمد آقا، رهبر معظم انقلاب، رؤسای جمهور و شخصیت های دیگر بود، همواره ما را وا می داشت که اگر قرار است کاری انجام شود باید در شأن امام و نظام باشد.»
انصاری ادامه داده:« اکثراً اعتقاد داشتند که امام با صبغه معنوی، عاطفی، دینی و شیعی که در میان ملت ها دارد و نباید حرم ایشان را از بعد معماری با حرم های ائمه و اهل بیت جدا کنیم. بدین گونه به ما تکلیف شد که همان اصل و مبانی معماری که در حرم ها دیگر لحاظ شده است ما نیز لحاظ کنیم.»
به عبارت ساده مسئول موسسه حفظ و نشر آثار امام تاکید کرده: حرم امام می بایست در «شان» نظام باشد و به لحاظ مبانی نیز می بایست با سایر حرم های «اهل بیت» هم خوانی داشته باشد.
با چنین تعبیری روشن است طراحان این مجموعه تلاش کرده اند حرم حضرت امام خمینی به عنوان یکی از «نمادهای» قابل توجه هنر و معماری ایرانی «در تاریخ ماندگار» شود. این همان دلیلی است که بر مبنایش «برج میلاد» تهران ساخته شد. برجی که «نماد» شهرسازی مدرن در ایران شده و مرکزی فرهنگی - اجتماعی.
این «نماد سازی» که در سایر عرصه های سیاسی(انتخابات)، علمی(دانش هسته ای) و صنعتی کشور به شدت پیگیری شده، در عرصه معماری نیز در طرح توسعه حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه (س)، مصلای تهران و مسجد جمکران در قم دنبال شده و قرار است به صورت یک مجموعه منسجم و یک پارچه در حرم حضرت امام خمینی(ره) پیاده سازی شود؛ مجموعه ای با کارکردها و فضاهای متفاوت که قرار است نماد معماری عصر انقلاب اسلامی و در شان نظام باشد.
همان طور که مساجد تاریخی ایران و حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) هر کدام از جمله شاهکارها و نمادهای ماندگار معماری ایرانی و اسلامی در عصر خود بوده اند، طراحان مرقد امام خمینی (ره) نیز با چنین بینشی نشان داده اند که می خواهند حرم امام همچون اندیشه هایش به عنوان یکی از شاهکارهای عصر انقلاب اسلامی در تاریخ ماندگار شود.

 

روزنامه نگار

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    76 1
    آخه این کجاش شاهکاره؟با این مطلب مسخره.این از نظر هزینه شاهکار بود همین نه از نظر ساخت
  • با نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    60 1
    من نمیدونم چرا همه چی رو میخواهید توجیه کنید بابا قبول کنید اشتباه بوده به خدا حرکتتون اشتباه بوده این کار شما وصله ای ناجور برای امام عزیزمان هست که رهبر مستضعفین بود چرا تن امام را در قبر می لرزانید این کارهای شما باعث بدبینی مردم می شود خبر آنلاین واقعا برات متاسفم که کامنتامو منتشر نمیکنی و مطمئنم اینو هم منتشر نخواهی کرد اما لااقل شعار آزادی بیان رو نده که اصلا بهت نمیاد تا میاییم یکم انتقاد کنیم و حقایقو بگیم مثل کبک سرتو فرو می کنی توی برف و کامنتارو منتشر نمی کنی برات متاسفم خبر آنلاین
  • متفکر RO ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    47 16
    حرم امامان ، مخارجش را مردم ازطریق نذر و هدیه و بدون چشم داشت و در راه رضای خدا پرداخت میکنند و از بیت المال نیست،
  • رویا US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    51 7
    خدا رحمتش کند ساده زیست و ساده از دنیا رفت . حالا از این پروژه چه فکری پشتش هست و چه نیاتی و سودی برای مبالغه گویان دارد ....بماند.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    41 0
    به نظر خودتون قانع کننده بود؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    39 0
    عجب پاسخ کوبنده و قاطع و منطقی ای
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    41 0
    من که قانع نشدم
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    54 0
    درست کنید ولی اگه وقت کردید سرچهاررهها سریهم به بچه فال فروشها بزنید
  • علی A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    44 1
    این درجه از کوته بینی، مایه تاسف بسیاره. هیچیک از منتقدان صادق این پروژه، مشکلی با رعایت شان نظام و مردم بزرگ ایران ندارند : مسئله اینه که «شان» و «هزینه گزاف» هیچ ارتباطی با هم ندارن. داستان اینه که باید دید صاحب این مقبره اگر حاضر بود، بر آنچه در حال رخ دادنه، بر نمی آشفت ؟ آیا با این حساب، نگارنده این چند خط بالا معتقدند که اون کلبه درویشانه جماران، در شان این نظام و مردم نبود ؟ به خود بیایید جناب آقا ...
  • بی نام A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    35 0
    میگم حداقل عکست نمی ذاشتی
  • بی نام A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    29 0
    من بودم ناشنا می نوشتم متنو روت میشه اخه عکسم گذاشتی؟؟؟؟
  • بی نام DE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    39 0
    باین زرق برقها نمیشود تفکر امام راگسترش داد پابرهنهاهم ازامام خمینی قطع امیدمیکنندباساخت این کاخها
  • ابراهیم DE ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    17 3
    امام خمینی ره: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم اسلام ائمه هدی علیهم السلام اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد ، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.
  • بی نام RU ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    35 4
    شاید شما درست بگین ولی اولویت حق الناس هست.
  • احسان IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    33 2
    به نظرم اون جيزي كه مردم زمان انقلاب به سمت امام كشوند ساده زيستي. امام بود و ما ده ٦٠ اونو باور كرديم و بايد مقبره ايشون نمادي از همين موضوع ميبود البته شايد نظرات با هم فرق ك
  • صادق A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    12 34
    این نگاه که هر وقت یک کاری انجام شده یاد مشکلات و چالش های پیش روی مردم می افتیم؛ نگاه چندان درستی نیست. یادمان نرفته که روزی ایران به دنبال توسعه راهبردی خودش تا مدیترانه بود؛ و به تاسیس و تقویت حزب الله لبنان کمک می کرد؛ همین نگاه ها سیل انتقادات را جاری کردند و می کنند که وقتی اینجا فقیر داریم و مشکل داریم چه معنی می دهد که برویم در لبنان کار کنیم... مساله ای که این روزها بیش از قبل نشان داد فایده اش برای کشور چه بوده... من می گویم همه ی این مشکلات که همیشه بوده اما آیا قرار است با ساخت نشدن این مجموعه این مشکلات حل شود؟ قرار بوده از محل صرفه جویی احتمالی در ساخت این مجموعه مشکل فقر، اعتیاد، آلودگی هوا، ریزگردها حل شود که نشده؟
  • عادیات IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    42 2
    مطمئن هستم اگر امام ره زنده بودن با این تجملات برخورد میکردند متاسفم امام، امام پابرهنه ها و مستضعفان جهان بود آیا این بنا اینو نشون میده
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    2 0
    مشکلات زیاد..وحیاتی تری داریم