شورای نگهبان کدام طرح اصلاحی مجلس را تائید کرد؟ / صلاحیت نمایندگان فعلی استمرار ندارد

شورای نگهبان طرح اصلاح ماده(29) و الحاق یک تبصره به ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش خبرآنلاین، آنگونه که اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان امروز در پورتال خود اعلام کرده است، طرح اصلاح ماده(29) و الحاق يك تبصره به ماده (52) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه با اصلاحاتي در جلسه مورخ بيست و نهم ارديبهشت ماه يكهزار و سيصد و نود و چهار به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است ؛ در جلسه مورخ 1394/03/06 شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

اما طرح که مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است، همان طرحی است که طی هفته های گذشته با نظرات مخالف بسیاری مواجه شد که محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور در مورد آن گفته بود:این پیشنهاد مخالف بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است. این بند، تبعیض ناروا و مردود است.

از این رو، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نیز پس از یک روز از تصویب این طرح در مجلس گفت که مصوبه مجلس در مورد استمرار صلاحیت نمایندگان در جلسه شورای نگهبان مطرح و بخشی از آن مغایر قانون اساسی شناخته شد. وی افزود: بخشی از این مصوبه که نمایندگان فعلی مجلس را تابع یک سازوکار ویژه می‌کرد مغایر قانون اساسی شناخته شد.

در همین حال؛  نمایندگان خانه ملت نیز در نشست علنی (سه‌شنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره به ماده 52 قانون انتخابات مجلس با حذف ماده 2 این طرح با 152 رأی موافق،‌ 33 رأی مخالف  و 9 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کرده بودند که بر این اساس صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای حضور در دوره بعد احراز شده محسوب نمی‌شود.

این درحالی است که در تبصره 4 ماده 2 قانون انتخابات آمده بود؛ در صورت ثبت‌نام نمایندگان مجلس برای دوره بعد، صلاحیت آنان برای نمایندگی مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا 15 روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نماید.

همچنین در همین روز(سه شنبه،‌ 29 اردیبهشت ماه)  نمایندگان مجل شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره به ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حذف جزء 13 الحاقی به بند (ب) ماده 29 با 131 رأی موافق،‌ 44 رأی مخالف  و 6 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براین اساس؛ برخی کاندیداها 6 ماه قبل از انتخابات باید از سمت خود استعفا دهند که نمایندگان، مجریان شبکه‌های استانی صداوسیما را شامل حال این بند کرده بودند اما اکنون برای تامین نظر شورای نگهبان مجریان این شبکه‌ها ملزم به استعفا نشدند.

مستندات قانونی این طرح نیز به شرح زیر است:

 

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =