مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در جمع نمایندگان استانی مراکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال سراسر کشور عنوان کرد: هنر دیجیتال بازآفرینی یک اندیشه است نه فقط مقوله ای در وجود یک اندیشه.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی پیش از ظهر امروز (شنبه 9 خرداد 94) در نشست سالانه نمایندگان استانی مراکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندانزلی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان گیلان یک مجتمع فرهنگی دیجیتال با امکاناتی از قبیل 53 دستگاه رایانه در مرکز استان مشغول فعالیت است.
وی تصریح کرد: این مجتمع با موقعیت جغرافیایی و فضایی مناسب با 12 نیروی انسانی متخصص و مدیریت فردی فرهیخته در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت فعال است.
فاضلی افزود: همچنین یک مجتمع شهری با 27 سیستم در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا فعالیت می کند.
این مسئول با بیان اینکه چهار خانه دیجیتال در مسجد جامع کیاشهر، امامزاده چولاب، مسجد امیرالمومنین (ع) و موسسه یاران سبز موعود (عج) رشت نیز در استان فعالند، تصریح کرد: خانه دیجیتال مسجد جامع کیاشهر با 22 دستگاه رایانه گام موثری برداشته و می تواند الگویی برای دیگر خانه های دیجیتال باشد.
وی اضافه کرد: همچنین در مابقی این خانه های دیجیتال حداقل 10 دستگاه رایانه وجود دارد و در هر کدام از خانه های دیجیتال استان دو نیروی انسانی به کار گرفته شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اساساً بحث دیجیتال اول بار با فلسفه هایدیگر در ارتباط است؛ وی می گوید "فناوری تنها وسیله نیست بلکه راهی است برای نمایاندن آنچیزی که جهان می انگاریم".
فاضلی ادامه داد: با این فلسفه بحث دیجیتال فضای دیگری را باز می کند، یعنی گویی از همان آغاز بحث آفرینش انسان و تفکر و فلسفه که اینگونه بود که انسان میخواهد جهانی در کنار جهان موجود بسازد در دیجیتال هم خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به گام ها و عناوین متعدد این پدیده در دوره های مختلف، که امروزه با نام جهان دیجیتال از آن یاد می شود، عنوان کرد: این جهان دیجیتال از دیدگاه بنده باید از چند خصوصیت برخوردار باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه انسان همواره از پیچیدگی فرار می کند و باید مفاهیم پیچیده را به زبان ساده انتقال داد، تصریح کرد: در ابتدا "ساده سازی بنیادین" اصلی است که در کارهای دیجیتال باید داشته باشیم.
به گفته فاضلی؛ اصل دوم "شفاف ساختن کار صحنه ای" است؛ چراکه انسان از ابهام بیزار است.
وی با بیان اینکه "حاضر کردن تصور به تصدیق" اصل سومی است که باید در کارهای دیجیتال رعایت شود، ادامه داد: همه تصور دارند و اساساً تا این تصور به تصدیق نرسد ارزشی ندارد و قابل استناد هم نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، "دوباره اندیشیدن درباره یک اندیشه" را اصل چهارم در دنیای دیجیتال عنوان کرد و افزود: هنر دیجیتال بازآفرینی یک اندیشه است نه فقط در وجود یک اندیشه.
فاضلی اضافه کرد: "نجات از سقوط و خلق سلوک بصری" اصل پنجم در این حوزه است؛ چرا که همه ما تلاش می کنیم که با فرهنگسازی، انسان را از سقوط نجات دهیم و خلق سلوک بصری یعنی عادت کردن چشم به یک فرهنگ، خودش ارزش است.
وی در پایان با ذکر مثالی از تأثیرات هالیوود و کارهای فرهنگی غرب بر روی جوانان امریکایی و اروپایی، اظهار کرد: همه موارد مطروحه را میتوان در یک جا جمع کرد و این امر نیازمند ایجاد یک "این همانی" است و باید این مسائل را بسیار جدی بگیریم؛ چراکه جهان غرب برای جان گرفتن سالهاست که دارد کار می کند و من امیدوارم ما برای جان بخشیدن سالها کار کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =