مقام آمریکایی:پیشرفت اساسی در دستیابی به توافق جامع به دست آمده است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت:در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 طی هفته های اخیر در وین برای تدوین پیش نویس توافق سیاسی همچنین سه ضمیمه فنی، پیشرفت اساسی به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر از ژنو،این دیپلمات آمریکایی روز شنبه در جمع خبرنگاران در ژنو افزود: آمریکا گفته است که مذاکرات را بعد از 30 ژوئن (9 تیر) تمدید نخواهد کرد، ما یقینا باور داریم امکان رسیدن به توافق تا 30 ژوئن هست و درمورد تمدید مهلت مذاکرات بحثی مطرح نیست.

این مقام با تاکید بر مناسب بودن روند جاری گفت و گو ها برای رسیدن به توافق تا 30 ژوئن یادآور شد که برنامه کاری 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژوئن (خرداد/تیر) به منظور تمرکز بیشتر وی بر موضوع مذاکرات هسته ای،تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیم های باقیمانده سیاسی است، به همین دلیل کری باید بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشد و ممکن است از این پس،نشست های بیشتری در وین برگزار شود.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به اینکه آیا رسیدن به توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن ممکن است یا خیر گفت: برای این منظور تلاش می کنیم.

بر پایه این گزارش یک دیپلمات غربی نیز نظارت بر سایت های نظامی توسط بازرس های آژانس بین المللی انرژی اتمی و ملاقات با دانشمندان هسته ای ایران را ضروری دانست و گفت: اگر آژانس به این اماکن دسترسی نداشته یا با دانشمندان هسته ای ملاقات نکند، مشکل ساز می شود. دسترسی آژانس به این سایت ها باید کامل باشد تا از مفقود شدن هر چیزی مطمئن شود.

مقام وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان این نظر گفت که بدون اجازه دسترسی به سایت ها ما توافق را امضا نمی کنیم.

رویترز در ادامه با بیان اینکه با وجود اختلاف نظرها در این زمینه، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند توافق جامع هسته ای در نهایت حاصل می شود،به نقل از سعید لیلاز مفسر سیاسی در تهران،نوشت:توافق جامع با وجود مقاومت مخالفان داخلی در ایران و آمریکا به دست می آید.

به گفته لیلاز، ایران و آمریکا راهی غیر از رسیدن به توافق ندارند، نرسیدن به توافق به معنای تشدید تنش در منطقه است.

'مارک فیتزپاتریک' از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا و عضو فعلی اندیشکده مطالعات راهبردی نیز معتقد است توافق در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به دست می آید.

وی گفت: دشوارترین مصالحه ها تاکنون انجام شده است،اما ممکن است ایرانی ها به دلیل این برداشت نادرست که 'باراک اوباما' رییس جمهوری امریکا بیشتر به توافق نیاز دارد تا آنها، بخواهند برای گرفتن امتیازهای بیشتر تلاش کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =