۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

اقتصادنیوز نوشت:

با انقباض اقتصاد آمریکا و افزایش رشد اقتصادی اروپا در سه‌ماهه نخست سال 2015، بیش از پیش شاهد نزدیکی وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا هستیم.
ناظران بازار همچنان بر طبل انشعاب و واگرایی اقتصاد اروپا با آمریکا می‌کوبند؛ این‌درحالی است که شواهد نشان می‌دهد این برداشت، با آنچه که در واقعیت رخ داده، کاملا در تضاد است. در واقع، انشعاب و واگرایی در وضعیت اقتصادی جهان، که یکی از آنها اعمال سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه از سوی آمریکا و در مقابل، اعمال سیاست‌های تسهیل پولی در اروپاست، دقیقا شبیه توجیهی است که سال گذشته هم رخ داده‌است.

به‌گزارش مارکت‌رئالیست، به‌نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا درحال همسو شدن با سایر بازارهای توسعه‌یافته و مهم است. سال گذشته، تنها شاخص VTI، نقطه درخشان اقتصاد این کشور در میان بازارهای توسعه یافته (EFA) بود. تولید ناخالص داخلی این کشور، در سه‌ماهه دوم سال 2014، با نرخ رشد سالانه 4.6 درصد، در سه‌ماهه سوم پنج درصد و در سه‌ماهه چهارم، 2.2 درصد رشد داشت.

در همین حال، شاخص EWJ ژاپن و شاخص FEZ اقتصادی اروپا در اوایل سال گذشته، با فشارهای ناشی از بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. رشد سالانه اقتصادی ژاپن در سه‌ماهه دوم 2014، حدود منفی 7.4، در سه‌ماهه سوم منفی 2.4 و در سه‌ماهه چهارم، 1.6 درصد بوده‌ است. رشد منفی ژاپن در سه‌ماهه دوم، عمدتا به‌دلیل اعلام افزایش مالیات بر مصرف (از سه‌ماهه نخست سال 2015 و از پنج درصد به هشت درصد) بوده‌ است. بااین‌حال، تولید ناخالص داخلی ژاپن، سالانه با نرخ 2.4 درصد رشد داشته درحالی‌که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا با وجود اینکه در یک محدوده زمانی و متاثر از عوامل موقت کاهش یافته، تنها 0.2 درصد بوده‌است.

اما درمقابل، اقتصاد اروپا پس از وقوع بحران مالی، در سال 2008 شاهد رشد تقریبا سستی بوده‌ است. با این وجود، اقتصاد این منطقه، طی چند ماه اخیر شاهد علایم بهبود بوده‌ است. نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو، در چهار فصل اخیر به‌ترتیب 0.4، 0.8، 1.2 و 1.6 درصد بوده‌ است.

درحالی‌که آمریکا سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر رشد اقتصادی بوده، اما برعکس، اروپا و ژاپن دچار مشکل بوده‌اند. این اتفاق ناشی از سیاست‌های دوگانه و انشعابی پولی سال گذشته در اروپا و آمریکا بوده‌ است. همچنین، رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه نخست سال 2015، کاهش یافته؛ درحالی‌که ژاپن و منطقه یورو، شاهد رشد نسبی بوده‌اند که این عوامل، نشانه‌های اولیه همسویی اقتصادی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داده اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه نخست سال 2015، عقبگرد داشته‌ است. اما زمستان سخت و افزایش مازاد تجاری این کشور بیش از آنچه که تصور می‌شد، بر اقتصاد آمریکا تاثیرگذار بوده‌است.

وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد: وضعیت کلی اقتصاد که با شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) سنجیده‌ می‌شود، در حدفاصل ژانویه تا مارس، به 0.7 درصد منقبض شده‌ است. اما آمارهای اصلاح شده حتی این رقم را ضعیف‌تر از نرخ اعلامی ازسوی دولت یعنی 0.2 درصد نشان می‌دهد که این رقم منعکس‌کننده خلا تجاری و کاهش میزان هزینه مصرف‌کننده است. بااین‌حال، تحلیلگران عمدتا پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا حدفاصل آوریل تا ژوئن، 2 تا 2.5 درصد رشد کند و در ادامه سال نیز این رشد تقویت شود. گرچه آنها از خطرات احتمالی نظیر افزایش قدرت دلار که بر حجم مازاد تجاری تاثیر می‌گذارد و همچنین کاهش اکتشافات نفتی که بر کاهش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی موثر است، غافل نیستند.

آمارها همچنین نشان می‌دهند که میزان هزینه مصرف‌کننده در آمریکا که 70 درصد فعالیت‌های اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد، در سه ماهه نخست سال 2015، به 1.8 درصد کاهش یافته که این رقم تا حدودی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است. دولت آمریکا اعلام کرده که مصرف‌کنندگان، کمتر از میزانی که پیش‌بینی شده بود، در استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه هزینه کرده‌اند. اما یکی از مهمترین عواملی که به اقتصاد آمریکا ضربه زد، کاهش جدی فعالیت‌های حفاری نفتی از سوی کمپانی‌های انرژی بود. بنابر اعلام دولت آمریکا، سرمایه‌گذاری در این بخش، 48.6 درصد کاهش یافته که این کاهش از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه بوده‌است.

دولت آمریکا همچنین برآوردهای پیشین خود از افزایش رشد اقتصادی ناشی از تقویت دوباره فعالیت‌های تجاری، اصلاح کرده و کاهش داده‌است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =