خبرگزاری تسنیم نوشت:

یک پایگاه عرب‌زبان با اشاره به حملات صورت گرفته انتحاری علیه مساجد شیعیان در عربستان سعودی گفت داعش سنگ بنای عقیده وهابی خود را پیاده می‌کند گفت که برای برای ریشه‌کن کردن داعش عربستان باید شیوه آموزش خود را اصلاح کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک هفته پس از انفجار انتحاری علیه مسجد «امام حسین (ع) در شهرک «القدیح» در منطقه القطیف که به شهادت دست‌کم 21 نمازگزار انجامید، انفجار دیگری در مسجد «امام علی (ع) در الدمام رخ داد.

در عملیات انتحاری در شهر الدمام که ظهر دیروز صورت گرفت، عامل انتحاری پس از آن کمربند انفجاری خود را در خارج مسجد الدمام منفجر کرد که اعضای کمیته‌های امنیت محلی در این شهر به او مشکوک شده بودند و لذا این انتحاری موفق نشد شیعیان بسیاری را قربانی کند.

این در حالی است که وزارت کشور سعودی، جمعه در تلاش برای نادیده گرفتن نقش اعضای کمیته‌های امنیت محلی، مدعی شد نیروهای امنیتی عربستان مانع از حمله انتحاری به مسجد الدمام شدند.

رونامه رای‌الیوم در سرمقاله روز جمعه خود در این‌باره نوشت «حمله یک "پیش‌قراول" یا انتحاری وابسته به داعش به مسجد شیعیان در شهر الدمام در شرق عربستان سعودی چالشی‌ امنیتی برای حکومت سعودی ایجاد می‌کند و یک پیام قوی است که تأکید می‌کند این گروه در بافت اجتماعی عربستان سعودی نفوذ یافته و قادر است در حالی‌‌که که در اوج آمادگی به‌سر می‌برد در دستگاه امنیتی آن نیز نفوذ کند.

هیچ شکی در صحت روایت منابع رسمی عربستان سعودی نداریم که اعلام کرد به خاطر مشکوک شدن (نیروهای کمیته مردمی) به خودرو و سرنشین انتحاری آن قبل از رسیدن به مسجد مذکور، شمار قربانیان این حمله به 3 نفر کاهش یافت؛ چرا که موفقیت عامل انتحاری جمعه هفته گذشته به مسجد القدیح در القطیف در رسیدن به مسجد و حمله به آن در حالی‌که مکان پر از نمازگزار بود، به کشته شدن 21 تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد.

قبول این روایت رسمی، به این معنا نیست که چالش پیش‌روی نیروهای امنیتی ساده است و مقابله آن می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. برای اینکه به وضوح اینطور به نظر می‌رسد که هسته‌های خفته داعش فعالانه در حال بیدار شدن هستند و طرح‌های انفجاری را با هدف بر هم زدن ثبات و متزلزل کردن جبهه داخلی و امنیتی عربستان سعودی صورت می‌دهند در حالی‌که این کشور وارد جنگ‌های فرسایشی در کشورهای مجاور خود، سوریه و یمن شده است.

داعش که در امتداد جماعت «توحید و جهاد» شکل گرفت - این جماعت را ابومصعب الزرقاوی پس از اشغال عراق توسط آمریکا، تاسیس کرد- بر خلاف آنچه که رسانه‌های دولتی و نیمه دولتی عربستان سعودی تبلیغ می‌کنند، درصدد ایجاد فتنه بین سنی و شیعه نیست بلکه سنگ‌بانی عقیده "وهابی" خود را پیاده می‌کند که جنگ با فرقه شیعه به عنوان کافران، است.

خطر هسته‌های داعش که در حال حاضر در عربستان سعودی فعالیت می‌کنند از این ناشی می‌شود این گروه از لحاظ مالی خودکفا هست و نیازی به کمک‌های خارجی ندارد و همدردی بسیاری بین جوانان سعودی و نسل جدیدی از مبلغان و علمای دینی که دارای تفکر وهابی هستند، یافته است هر چند این گروه از مبلغان و علمای دینی برای دور کردن اتهام‌ها از خود مبنی بر نظارت بر تروریسم و حمایت از آن، از این گروه انتقاد تدریجی می‌کنند.

اقدامات تحریک کننده طایفه‌ای که به اوج خود رسیده است، به این معنی است که یک کمپین همبستگی بی‌نظیر که از جانب برخی از علمای دینی، مبلغان و نویسندگان با قربانیان اقلیت شیعه این انفجارها، شکل گرفته است تلاش‌ها برای بیزاری جستن از این گروه تندرو را نشان می‌دهد ولی این رویکرد سطحی، موقت و در لحظه به نظر می‌رسد و ممکن است دوام نیاورد و مشکل در همین امر نهفته است.

به نظر ما، اصلاح آموزش در عربستان سعودی و بیشتر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نیز جایگزین کردن روح سازش، برابری و عدالت به جای تحریک‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای مهم‌ترین گام است و بدون اتخاذ گام‌های سریع در این چارچوب و مهار محافل رسانه‌ای و به‌ویژه دینی، این بحران ادامه خواهد یافت و پیچیده خواهد شد و هم‌زمان عملیات انفجار مساجد سنی‌ها و شیعیان ادامه خواهد یافت.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 1
    داعش مساوی است با عربستان سعودی مساوی است با القاعده مساوی است با قطرمساوی است با ترکیه مساوی است با امریکا ، انگلیس، فرانسه و اسرائیل