دنیای اقتصاد نوشت:

معدل قيمت آپارتمان‌هاي پايتخت در فروردين امسال به دو دليل شامل «تعطيلات نيمي از ماه» و «افزايش حساسيت‌پذيري بازارها نسبت به مذاكرات لوزان»، با كاهش شديد مواجه شد.
ارقام اوليه درباره قيمت فروردين كه نيمه ماه گذشته با استناد به اطلاعات دريافتي از سامانه رهگيري معاملات مسكن در «دنياي‌اقتصاد» به چاپ رسيد، از افت 2/ 10 درصدي نسبت به متوسط قيمت اسفند حكايت داشت، اما هم‌اكنون با اصلاحاتي كه توسط دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن روي اطلاعات مقدماتي فروردين 94 صورت گرفته، مشخص شده است: ميانگين قيمت هر متر مربع از واحد‌هاي مسكوني تهران در اولين ماه امسال با4.6 درصد كاهش نسبت به اسفند پارسال، 3 ميليون و 960 هزار تومان شده است.
با اين حال اگر چه در ارديبهشت امسال حجم خريد آپارتمان در پايتخت (در مقايسه با فروردين) 3 برابر شد، اما در اين فاصله، ميانگين قيمت‌ در حد جزئي 3 درصد افزايش يافت و از متري 3ميليون و 960 هزار تومان به 4 ميليون و 80 هزار تومان رسيد كه البته اين ميزان نوسان با توجه به افت و خيزهايي كه معمولا قيمت ملك در دوره‌هاي ناپايدار و ملتهب به آن دچار مي‌شود- رشد‌هاي دو رقمي- از نظر كارشناسان، حركت طبيعي به حساب مي‌آيد.
در حال حاضر دماي بازار مسكن با ايستادگي قيمت‌ها، به ثبات نسبي رسيده و «دامنه» ريز نوسانات قيمت متري كه سال گذشته در جريان ركود و تخليه حباب، در بازه 390 هزار تومان افزايش يا كاهش ماهانه قرار داشت طي دو ماه ابتداي امسال باز هم محدودتر شده و كف و سقف نوسان ارزش هر مترمربع آپارتمان به 240 هزار تومان رسيده است. دو سال پيش كه قيمت مسكن در فصل بهار جهش كرد و سپس روند تدريجي افت قيمت آغاز شد، دامنه نوسانات قيمت در سراسر سال (فاصله حداكثر قيمت تا حداقل قيمت ماهانه در سال92) تا600 هزار تومان، گسترش يافت. در حال حاضر با احتساب ارقام مقدماتي ارديبهشت 94، سطح قيمت مسكن اندكي از ميانگين يك‌سال93 كمتر است. متوسط قيمت مسكن در يكسال93 با 7/ 4 درصد افزايش نسبت به يكسال92 به متر مربعي 4 ميليون و 146 هزار تومان رسيد، اما سطح فعلي آن حدود 70 هزار تومان پايين‌تر آمده و به 4 ميليون و 80 هزار تومان رسيده است.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 9
    همین روزاست که قیمت خانه هم مثل همه چیز گران شود
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      6 3
      امکان نداره, چون پول دست مردم نیست و خریداری وجود نداره
  • بی نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 3
    پس می خواستین چقدر افزایش پیدا کنه، خبرآنلاین یخ صورت مشکوکی دوست داره قیم مسکن بره بالا، همیشه خبرها رو به این سمت پخش می کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    8 3
    اصلا برای چی باید بره بالا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 1
    قیمت ها در حال افزایش هستند .