انتخابات ریاست فیفا به دور دوم کشید. هیچ یک از دو کاندیدا نتوانستند رای لازم را بیاورند. سپ بلاتر برای انتخاب در یک مرحله ، 6 رای کم آورد و حالا پروسه رای گیری از نو آغاز می شود.

 

مهدیه جباری- خبرآنلاین: شصت و پنجمین کنگره فیفا در دل تمام اتهامات فساد برگزار شد تا فوتبال دنیا رئیس 4 سال آینده اش را بشناسد. بلاتر 80 ساله در آخر هم ایستاد تا در رای گیری بماند. او که بیش از 14 همکارش را به جرم فساد گرفتند. 14 نفری که متهمند با دریافت 150 میلیون دلار رشوه در 20 سال در انتخاب میزبانان جام های جهانی دست کاری کرده اند. در دادن حق پخش بازی ها به شبکه های مختلف تلویزیونی نقش ایفا کردند و شبکه ای از فساد مالی و پول شویی را به راه انداخته اند. بلاتر که سالهاست از سوی بزرگان فوتبال دنیا از فیگو گرفته تا مارادونا به داشتن شبکه فاسد و دیکتاتوری متهم می شود اما چون سندی علیه او بدست نمی آمد ، نمی توانستند متهمش کنند ، این بار با حمله پلیس آمریکا می رفت که روی پل برود اما با حمایت روس ها ایستاد و در انتخابات شرکت کرد. او که از سوی روسها و اسرائیلی ها به شدت حمایت می شد ، شانس آورده بود که رقیبش شاهزاده جوان اردنی بود. کسی که حتی منتقدان سرسخت پیرپرد سوئیسی به این جمع بندی نمی رسیدند تا رای شان را به نام او بنویسند و در صندوق بیاندازند. اتفاقات 48 ساعت آخر اما دنیا را علیه بلاتر متحد کرده بود. او که به سختی خودش را تا انتخابات کشید ، برایش تقریبا مسجل شده بود اگر بماند هم ماندگاری اش خیلی طولانی نیست و نمی تواند تا 4 سال روی این صندلی بماند. بلاتر از یک سال قبل می دانست برای ماندن در صندلی اش نیاز به یک متحد قوی دارد. او نیاز به کسی داشت که سودای ریاست داشته باشد اما هنوز نتواند وارد بازی رقابت شود. شیخ کویتی عاشق فوتبال بهترین گزینه برای اتحاد بود. درحالی که بلاتر می دانست اروپایی ها و آمریکایی ها از این دیکتاتوری 17 ساله او خسته شده اند و دیگر حاضر نیستند بگذارند او در پست ریاست بماند ، به دنبال گزینه دیگری رفت. او به سراغ شیخ کویتی رفت. بلاتر با کمک شیخ احمد کویتی که رئیس آنوک بود و با پول های نفتی اش می توانست خیلی راحت رای های روسای کشورهای کوچک را جذب کند ، اینگونه توانست آرای زیادی از 46 رای آسیا و 50 رای آفریقا را داشته باشد. آنها اگرچه آرای اروپایی زیادی نداشتند اما می توانستند صاحب 21 رای آمریکای جنوبی و اقیانوسیه هم باشند اما به یکباره بازی شان را دستگیری های فیفا خراب کرد. ورود چهره های سیاسی مهم دنیا مثل کامرون ، اوباما ، پوتین و آنکلا مرکل برای حرف زدن به سود یا علیه بلاتر ، نشان از اهمیت انتخابات فیفا داشت.

بازی دشواری که باید سرانجامش یکی از این دو نامزد رئیس می شدند. میشل پلاتینی فرانسوی که به دلیل ترس از رقابت با بلاتر ، وارد بازی رقابت با او نشده بود ، تازه بعد از بالا گرفتن موضوع فساد بود که به خود لرزید که چرا ریسک کرده و نامزد نشده است. این همان حسی بود که دیگر نامزدهای اروپایی چون فیگو و رئیس فدراسیون فوتبال هلند داشتند. در سوی دیگر اما درحالی که انگلیسی ها و یوفا رسما تهدید کرده بودند اگر بلاتر رای بیاورد ، بازی های جام جهانی روسیه را تحریم می کنند ، پا به میدان رای گیری گذاشتند. جایی که علی کفاشیان ، رئیس فدراسیون ایران یکی از آنهایی بود که به سود بلاتر رای می داد. کفاشیانم که مدت هاست شده لیدر کمپین بلاتر در منطقه غرب و میانه آسیا ، از زمانی که با شیخ احمد کویتی بسته ، مدام برای بلاتر تبلیغ می کند. او حتی برای اولین بار رایش را پیش از انداختن به صندوق اعلام کرد و با صراحت گفت انتخابش بلاتر است و اصلا با الگوی او به دنبال ادامه حضور در فوتبال ایران است.

رای گیری از ساعت 4 بعد از ظهر به وقت گرینویچ در سوییس آغاز شد و کشور ها یک به یک رفتند و رای شان را به صندوق انداختند تا نفر پیروز اعلام شود. بعد از 3 ساعت رای گیری ، در نهایت آرا اعلام شد و بلاتر نتوانست 139 رای لازم را برای پیروزی در دور اول کسب کند. او 133 رای آورد و آرای پرنس علی 73 تا بود. برای دور دوم رای گیری ، بار دیگر همین پروسه تکرار می شود اما این بار رای گیری نسبی است و هر کسی یک رای بیشتر بیاورد برنده است. میزان آرا نشان می دهد اگر اتفاقی عجیب نیفتد ، بلاتر رئیس 4 سال اینده فوتبال می شود.

اگرچه دقایقی بعد پرنس علی که می دید شانس بالایی برای رای آوردن ندارد ، از انتخابات انصراف داد و به شدت تشویق شد. او که قمار بزرگی برای رقابت با بلاتر انجام داده بود ، دیگر پستی در هیات اجرایی فیفا هم ندارد و پستش را به شیخ سلمان بحرینی داده که پشتش را در انتخابات خالی کرده بود. شاهزاده اردنی در صورت حمایت آسیا می توانست به سادگی رئیس آینده فیفا باشد.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    حالا ببینیم کنفدراسیون اروپا واقعا انصراف میده از جام جهانی یا پلاتینی بلوف اومده
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    بلاتر هم شیطون میدونه با کی رقابت کنهکلا این ها خیلی خوب جا خالی میدن
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 0
    باعث تاسف هستش که کشورهای آسیایی که فوتبال درست و حسابی هم ندارن باعث تداوم فساد سیستماتیک باند بلاتر شدن. به شخصه امیدوارم دادستان ها بتونن مچشو بگیرن این دفعه
  • حسین RO ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    تو تیتر خبر زدید دیکتاتور حتی آمریکایی ها که مخالف اصلیش هستن، ابا دارن که این کلمه را به کار ببرن. چقدر مطمئنید که بلاتر واقعا دیکتاتوره؟ به نظرم این انصاف نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    بلاتر این دفعه نمی تونه 4 سال رییس باشه مگر اینکه خواسته های اروپا و آمریکا را برآورده کند