حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت به ساز و کار فعلی وحدت در میان اصولگرایان نگاه خوش بینانه ای دارد. او معتقد است این دوره اقدامات ویژه ای صورت گرفته که موجب شده تا اینجا همه جریان های اصولگرا با هم اتفاق نظر داشته باشند.

زینب صفری: به گفته ابراهیمی در هیچ دوره ای به اندازه الان ارتباط بین مرکز و استان ها برقرار نبوده و همین موجب شده تا انسجام خوبی در جبهه اصولگرایی ایجاد شود. ابراهیمی البته این را هم می گوید که اگرچه تا کنون احمدی نژآد در جلسات همگرایی اصولگرایان شرکت نکرده است اما او مخالفتی با اصولگرایان ندارد. گفت و گوی خبرآنلاین با وی را در ادامه می خوانید:

در حال حاضر ساز و کار وحدت در بین اصولگرایان را چطورارزیابی می کنید؟

مسئله وحدت اصولگرایان از یک سال گذشته تحت عنوان "همگرایی اصولگرایان" مطرح شده و  اقدامات مختلف نیز برای رسین به آن آغاز شده است. بر مبنای مسیری که تا الان طی شده من گمان می کنم مانعی بر سر راه همگرایی اصولگرایان وجود ندارد. جریانات مختلف اصولگرا در این که همه باید به وحدت برسند با هم اتفاق نظر دارند. در جلساتی که با همین عنوان شکل گرفته همه جریانات مختلف حضور داشتند و غائبی نداشتیم. در مذاکراتی که با جریانات مختلف اصولگرایی صورت گرفت معلوم شد همه آنها به اصل همگرایی و وحدت اعتقاد دارند. لذا من تصور می کنم تا این لحظه نه در نظر و نه در عمل اختلافی را بین اصولگرایان در اصول کلی وحدت و یکپارچگی نمی بینیم.

مسئله اینجا است که از سال 84 در مقاطع مختلف ابتدا همه اصولگرایان به وحدت قائل بودند اما درعمل شاهد اختلاف هایی در این مدت بوده ایم. به خصوص بعضی از گرایش ها مثل جبهه پایداری و رهپویان و ایثارگران معمولا با وجود نقش آفرینی های مرحوم مهدوی کنی معمولا از الگوی کلی وحدت خارج می شدند. شما فکر نمی کنید این طیف ها باز هم در مسیر وحدت مشکلی ایجاد کنند؟

ببینید اینکه در آینده چه رخ خواهد داد را نمی توان از الآن پیش بینی کرد. واقعا نمی توانم بگویم آرمان هایی که در حال حاضر مورد توافق همه است تا آخر هم تعقیب خواهد شد. هر روز بر اساس اقتضائاتی که برای همان روز وجود دارد تصمیماتی گرفته می شود و طبیعی است که ممکن است گرایشات هم بروز و ظهور متفاوتی داشته باشد. اما تا این لحظه بنده مشکلی را در مسیر وحدت و یکپارچگی اصولگرایان در هیچ موردی نمی بینم. یعنی اظهاراتی که شخصیت ها داشته اند تا این لحظه این را نشان می دهد که مشکلی در مسیر وحدت وجود نخواهد داشت و همه جریان ها با هم همگرا هستند. این دور با دوره های گذشته متفاوت است. از این جهت که ما در گذشته حرکت همگرایی را قبل از انتخابات نداشتیم. اما الان اقدامات منجر به همگرایی را که تا حدود زیادی در استان ها با موفقیت انجام گرفته و در مرکز هم نشست هایی که با سران گروه ها و جریان ها داشتیم و هیچ کدام مخالفتی نکردند من خوشبین هستم به آینده و معتقدم که حرکت فعلی با حرکت های گذشته متفاوت است.

با توجه به فقدان آیت الله مهدوی کنی که در دوره های پیش نقش کلیدی در ایجاد وحدت در میان اصولگرایان بر عهده داشت در این دوره رسیدن به وحدت به سختی پیش نخواهد ر فت؟

ببینید همیشه تاکید آیت الله مهدوی بر این بود که من تابع آرا اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت هستم و خودم به شخصه نظر خاصی ندارم. ایشان می گفت نظر من با ارا اکثریت هماهنگ است. بنابراین گرچه از دست دادن آیت الله مهدوی کنی برای جامعه روحانیت لطمه ای بود اما تشکل به جای خود باقی است. یعنی تشکیلات جامعه روحانیت کماکان به وظایف خود عمل می کند. آیت الله موحدی کرمانی که در زمان حیات آیت الله مهدوی کنی قائم مقام بود و آن موقع هم همین وظایف را انجام می داد؛ امروز هم به طور طبیعی وقتی خلائی به دلیل رحلت آیت الله کنی به وجود آمد ایشان جایگزین شد و تا این لحطه هم جلسات جامعه به طور مستمر ادامه دارد و تصمیمات هم گرفته می شود. کمیته های مختلفی هم شکل گرفته و فعال هستند.

بنابر این شما کاملا به ساز و کار موجود وحدت در میان اصولگرایان امیدوارید؟

بله. من معتقدم تا این لحظه نمی شود گفت موفق نمی شوند اما اینکه در اینده اتفاقات و حوادثی رخ دهد و یا جریانات تازه ای به میدان بیایند که این روند را تغییر دهند از الان قابل پیش بینی نیست. اما تا این لحظه مشکلی در این مسیر وجود ندارد.

شما اشاره کردید در این دوره اقداماتی برای رسیدن به وحدت انجام شده که با دوره های قبلی متفاوت است. ممکن است جزییات بیشتری از این اقدامات را توضیح بدهید؟ در سطح استان ها چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

در کل استان ها در حال حاضر حرکت اصولگرایان منسجم و هماهنگ است. در حال حاضر تصمیماتی که گرفته می شود همگی از جلسات هماهنگ بیرون می آیند. از تهران هم افرادی که به استان ها رفتند از جمله آقای تقوی؛ مورد استقبال خوب اصولگرایان قرار گرفتند. این ها نشان می دهد که وحدت وجود دارد. چرا که تا کنون چنین ارتباطی بین استان ها و مرکز وجود نداشته اما د راین دوره انسجام خوبی وجود دارد. هم روحانیت حضور خوبی دارد و هم جریانات اصولگرایی حضور خوبی دارند. ما در استان ها تضاد و مخالفتی بین اصولگرایان ندیدیم و این دلیل بر این است که اقداماتی که انجام شده مثبت است. در نتیجه معتقدم که اصولگرایی براساس ساز و کار همگرایی که تا این لحظه دنبال شده مشکلی نخواهد داشت. اما اینکه در آینده ممکن است تغییراتی در هر جریانی به وجود بیاید که به این روند همگرایی آسیب بزند امری است که نمی توان با قاطعیت درباره آن حرف زد.

پیش بینی شما در اینباره چیست؟ فکر می کنید کدام یک از جریانات فعلی اصولگرا استعداد بیشتری برای خروج از چتر وحدت دارند؟

من از مواضع و اظهاراتی که تا کنون مشاهده کردم ندیدم که هیچ یک از این  جریانات ساز مخالف بزنند. و همه سخنانی که گفتند در راستای وحدت و یکپارچگی بوده. من با همه این جریانات موجود اصولگرا هم صحبت کردم و هم در همه نشست ها حضور داشتم و حرف های آنها را گوش کردم. من تصور می کنم در حال حاضر چیزی که بتواند زمینه ای برای مخالفت باشد وجود ندارد.

جریان آقای احمدی نژآد هم در این نشست های وحدت و اجماع حضور دارد؟

ما ارتباطی با دکتر احمدی نژاد نداشتیم. اما به اعتقاد من ایشان یا در این ساز و کار وحدت حضور پیدا نخواهد کرد یا اگر وارد شود تصور نمی کنم مخالفتی داشته باشد. به اعتقاد من آقای احمدی نژاد گرچه ممکن است با ساز و کار همگرایی اصولگرایان همراهی نکند اما مخالف اصولگرایی نخواهد بود.

اگر احمدی نژآد با اصولگرایان وارد وحدت نشده و مستقل به انتخابات وارد شود فکر می کنید چقدر شانس موفقیت داشته باشد؟

هرکس بخواهد جدا از جریان اصولگرایی حرکت کند موفق نخواهد شد. نه اقای احمدی نژاد و نه هیچ یک از جریانات اصولگرا خارج از ساز و کار وحدت حرکت کنند نمی توان برای آنها موفقیتی متصور بود.

پیش بینی شما درباره پیروز انتخابات مجلس دهم چیست؟

هنوز برای پیش بینی زود است. اما فکر می کنم اگر وحدت اصولگرایی شکل بگیرد یعنی اگر همین روندی که فعلا وجود دارد تا آخر ادامه پیدا کند اکثریت مجلس در دست اصولگرایان خواهد بود. مگر اینکه تغییرات غیرقابل پیش بینی به وجود آید. 

 

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =