واحدمرکزی خبر نوشت:

نیویورک تایمز نوشت: یک مقام رسمی آمریکا روز پنجشنبه گفت که دولت آمریکا هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران با کره شمالی در زمینه تسلیحات هسته ای بدست نیاورده است.
روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی به قلم کارلو گلاکومو نوشت: در حالیکه ضرب الاجل سی ام ژوئن برای دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران نزدیک می شود، خبرهایی درباره بازدید احتمالی کارشناسان هسته ای و موشکی کره شمالی (بر واژه «احتمالی»‌ تاکید دارم چون تاییدی برای این گزارشها ندیده ام)‌ از یک مرکز نظامی در نزدیکی تهران در ماه گذشته منتشر شده است.
این روزنامه نوشت: اگر گزارش یک گروه مقاومت ایرانی (گروهک منافقین) از طریق رویترز درست باشد، زمان چنین بازدیدی ظاهرا بدتر از این نمی شد. ایران اکنون در برهه زمانی قرار دارد که باید حداکثر تلاش خود را برای اثبات حسن نیت خود به جامعه بین الملل بعمل آورد، نه اینکه روابط خود را با کشوری به رخ دیگران بکشد که دارای یک برنامه فعال تسلیحات هسته ای و سابقه ای از رفتارهای تهدید آمیز است.
توافقنامه هسته ای که ایران و قدرتهای مهم در حال مذاکره درباره آنند، از قبل بسیار بحث برانگیز بوده است و مخالفان تندروی قوی در ایران، آمریکا، اسرائیل و جاهای دیگر سعی در منحرف کردن تلاش ها برای دستیابی به آن دارند. اگر مقامات ارشد ایران واقعا خواهان توافقی اند که تحریم های بین المللی را در ازاء کنترل برنامه هسته ای شان لغو کند،‌ بهانه دادن به دست مخالفان نتیجه منفی دارد و می تواند مانع از دستیابی به این هدف شود.
دلایلی برای تردید درباره این گزارش وجود دارد. سفارت ایران در پاریس قبلا این خبر را که بر مبنای اطلاعات شورای ملی مقاومت ایران (گروهک منافقین) است که سالها برای تضعیف جمهوری اسلامی تلاش کرده است، تکذیب کرد. گرچه افشاگری این گروه در سال دو هزار و دو درباره غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز در ایران دقیق بود، سابقه این گروه کلا لکه دار بوده است.
اما حتی اگر این گزارش درست باشد، میزبانی کارشناسان کره شمالی توسط ایران بیان کننده چه مسئله ای است؟ ملاقات مکرر نمایندگان ایران و کره شمالی و معاملات آنها در زمینه موشکهای بالستیک که در توافق هسته ای به آن پرداخته نمی شود، از مدتها قبل بر همه آشکار بوده است. در گزارش ماه فوریه جامعه اطلاعاتی آمریکا از صدور موشکهای بالستیک و مواد مرتبط با آن از کره شمالی به چند کشور از جمله ایران و سوریه خبر داده شد، مطلبی که مقامات اطلاعاتی قبلا از آن سخن گفته بودند.
همچنین درحالیکه ایران و کره شمالی هر دو از مشتریان عبدالقدیرخان مغز متفکر بدنام برنامه هسته ای پاکستان بودند، یک مقام رسمی آمریکا روز پنجشنبه به من گفت که دولت آمریکا هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران با کره شمالی در زمینه تسلیحات هسته ای بدست نیاورده است.
اینگونه همکاری با تاکید تهران بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای مغایر خواهد بود و قطعا هرگونه تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای را خنثی خواهد کرد. اما حتی در صورت دستیابی به یک توافق هسته ای، قدرتهای مهم باید با نظارت دقیق اطمینان حاصل کنند که ایران از توسعه فناوری تولید بمب به سوی خرید بمب از کره شمالی تغییر موضع نخواهد داد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =