بحث تعرفه تلفن ثابت در هفته‌ای که گذشت همچنان جدی‌ترین بحث حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

ایسنا در گزارشی نوشت: هفته اخیر را می توان هفته جوابیه‌ها دانست چرا که طی این هفته در دو نوبت شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به انتشار جوابیه‌هایی درباره تعرفه تلفن ثابت پرداختند.

اجلاس اقتصادی ایران و اندونزی

اجلاس اقتصادی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی از اولین روز این هفته در تهران برگزار شد و در قالب آن وزرای اقتصاد و انرژی، نماینده بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی جمهوری اندونزی با وزیر ارتباطات و هیات ایرانی دیدار کرده و در نهایت به امضای تفاهم نامه ای مشترک پرداختند که در قالب آن حجم همکاریهای اقتصادی دو کشور تا حدود چهار برابر و سقف دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

نگرانی از پارازیت و وضعیت مبهم آن

همچنین در این هفته معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پیگیری دولت یازدهم درباره بحث نظارت بر پارازیتها، ابهامات موجود در این بخش را یکی از موانع نظارت و پایش امواج بیان کرد.

معصومه ابتکار در این خصوص عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در ورود به بحث آثار زیست محیطی امواج، اقداماتی را برای توانمندسازی در بحث نظارت انجام می دهد و این رویکردی است که دولت یازدهم با جدیت پیگیری می کند. البته در دولت هشتم اقداماتی صورت گرفت که ناتمام ماند.

ابتکار گفت: این دولت از ابتدای روی کار آمدن به این موضوع توجه داشته و به این منظور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کارگروهی تشکیل شد و طی بررسیها و جلساتی یک متن مشترک تهیه شده است.

وی افزود: این که موضوع را به تشویش اذهان عمومی تبدیل کنیم فایده ای ندارد، اما باید موضوع پیگیری شود و دولت یازدهم نیز در این زمینه باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند از حیطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختیاراتی ندارد.

دومین نمایشگاه محصولات سایبری بومی

برگزاری دومین نمایشگاه محصولات سایبری بومی از دیگر اتفاقات مهم این هفته بود که برپایی آن با حضور مسئولان مختلف کشوری همراه بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در افتتاحیه این نمایشگاه از ایجاد کارگروه ارزشیابی علمی و فناوری محصولات حوزه امنیت فضای مجازی خبر داد.

محمدحسن انتظاری اعضای حقوقی این کمیسیون را شامل نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل، نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، ارتباطات و دفاع دانست و یادآور شد: این کارگروه سه عضو حقیقی نیز دارد و با این ترکیب به ارزیابی و رتبه‌بندی محصولات داخلی حوزه امنیت سایبری خواهد پرداخت که پس از ارزیابی و رتبه‌بندی انجام شده، این محصولات به دستگاه‌های اجرایی برای استفاده، معرفی می‌شود.

پاسخ مخابرات به اظهارات اخیر وزیر

همچنین در این مدت شرکت مخابرات ایران درباره اظهارات هفته گذشته وزیر ارتباطات و خارج شدن تغییر تعرفه تلفن ثابت از دستور کار دولت، به انتشار جوابیه ای پرداخته و با بیان اینکه این شرکت ظرف چهار سال اخیر حدود 7 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده سازمان تنظیم مقررات را متهم به عدم اطلاع رسانی به وزیر کرده و اینگونه اعلام کرد که این شرکت برنامه های توسعه ای خود را به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است.

پاسخ رگولاتوری به ادعای شرکت مخابرات ایران

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به اظهارنظر شرکت مخابرات ایران مبنی بر ارائه برنامه توسعه مخابرات به دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات واکنش نشان داد.

در بخشی از جوابیه این سازمان آمده بود: شرکت مخابرات ایران مکلف شده بود برنامه سرمایه‌گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه موضوع پروانه‌اش را تا تاریخ ۹۳/۶/۳۱ به کمیسیون ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم را در این خصوص به عمل بیاورد» که تا آن تاریخ چنین برنامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال نگردید.

به تعرفه‌های قبل از هم‌کدسازی راضی هستیم

پس از آن سخنگوی شرکت مخابرات همزمان با انتشار جوابیه سازمان تنظیم مقررات سخنگوی مخابرات در گفت‌وگویی با ایسنا،97 درصد درآمد این شرکت را همراه با ریسک دانسته و با تاکید بر کاهش درآمدهای مخابرات به دنبال اجرای طرح همکدسازی اظهار کرد: اگر این طور برداشت می‌شود که با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا کرده ما حاضریم تعرفه‌ها به حالت قبل از هم کدسازی بازگرداننده شود.

او همچنین اظهار کرد: وقتی اپراتور مخابراتی یک خط را دایر می‌کند با تعرفه‌ها و آبونمان فعلی اگر آن خط کارکرد نداشته باشد حدود 150 سال طول می‌کشد تا فقط هزینه دایری آن خط تامین شود.

داود زارعیان با بیان اینکه اکنون 5 میلیون خط تلفن ثابت داریم که خریداری و واگذار شده اما هیچ درآمدی برای شرکت مخابرات به دنبال ندارد،متذکر شد: بر همین اساس باور ما آن است که باید در حد حداقل‌ها تغییراتی بر روی تعرفه‌های مخابراتی صورت بگیرد.

حال با تمام این تفاسیر باید منتظر نشست تا پس از گذشت بیش از یک سال مشخص شود سرانجام کشمکش مخابرات و وزارت ارتباطات به کجا خواهد رسید و آیا این بار خواسته مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت جامه عمل می پوشد یا همچنان این طرح تا آینده ای نامعلوم مسکوت خواهد ماند.

سفر وزیر ارتباطات به سوئیس

وزیر ارتباطات نیز در این هفته در جریان سفر به ژنو برای شرکت در اجلاس جهانی WSIS، با فواد شهاده، رئیس آیکان (ICANN) دیدار و گفت‌وگو کرده و علاوه بر این در افتتاحیه اجلاس WSIS 2015 نیز به سخنرانی پرداخت.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =