۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

ایسنا نوشت:

طیق اعلام مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، بانک‌ها در سال جاری 20 درصد اضافه بر پیش بینی سال گذشته یعنی نزدیک به 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهند پرداخت.

در سال 1393 بانک‌ها بالغ بر 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا کردند رقمی فراتر از آنچه که بانک مرکزی برای این دوره 12 ماهه پیش بینی کرده بود.

در اوایل سال گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که شبکه بانکی برای امسال می‌تواند تا 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند. اظهارات سیف در حالی عنوان شد که با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد و نیاز بخش های اقتصادی برای رونق تولید و رشد اقتصادی و همچنین انتقاداتی که نسبت به کوتاهی شبکه بانکی در این مورد وجود داشت به نظر می رسید رقم مناسبی باشد.

با این وجود بعد از چند ماه رییس کل بانک مرکزی از پیش‌بینی جدیدی برای تسهیلات‌دهی بانک‌ها خبر داد و اعلام کرد که با تدابیر اندیشیده شده برای کمک بیشتر به واحدهای تولیدی و اثر در رشد اقتصادی ، بانکها تا پایان سال 1393 حدود 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهند پرداخت.

با این وجود آمار 12 ماهه بانک مرکزی از تسهیلات دهی بانکها نشان داد که بالغ بر 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده اند، رقمی که 100 هزار میلیارد تومان بیش تر از پیش بینی 240 هزار میلیاردی اولیه و 60 هزار میلیارد تومان هم بالاتر از مبلغ خوشبینانه سیف برای 280 هزار میلیارد تومان بود.

اگر چه حدود 60 درصد از کل 340 هزار میلیارد تومان پرداختی بانکها به سرمایه در گردش اختصاص یافت و می تواند برایند مثبتی داشته باشد ولی به هر حال همانطور که بانک مرکزی نسبت به این موضوع هشدار داد احتمال برگشت تورم و تحت تاثیر قرار گرفتن آن را نیز افزایش داد.

کمیجانی-قائم مقام بانک مرکزی- با اعلام اینکه کنترل تورم همچنان اولویت بانک مرکزی است عملکرد فراتر از انتظار بانکها در تسهیلات دهی را خطر بزرگی نسبت به اهداف تورمی دانست و تاکید کرد که بانک ها با تمام قوا هر نوع امکان و منابعی که در اختیارشان بوده را به شکل تسهیلات پرداخت کرده‌اند و علاوه بر آن تعداد زیادی از آنها به عنوان اضافه برداشت بدهکار بانک مرکزی شده‌اند. آنها نه تنها منابع خود را در این راه مصرف بلکه به منابع بانک مرکزی هم دست اندازی کرده اند و این خطر بزرگی است که می‌تواند برای سال آینده اهداف تورمی را خدشه‌دار کند.

بر این اساس بانک مرکزی برای امسال پیش بینی و هدف گذاری خود برای تسهیلات دهی بانکها را بیشتر از آنچه در سال گذشته پرداخته اند قرار نداد.

در همین رابطه میر محمد صادقی-مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی-  اعلام کرد که بانکها برای امسال 20 درصد بیشتر از پیش بینی 280 هزار میلیارد تومانی سال گذشته تسهیلات خواهند پرداخت.

وی گفت: اگر چه عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات به 340 هزار میلیارد تومان رسید و فراتر از میزان مدنظر بانک مرکزی بود ولی با توجه به اینکه 280 هزار میلیارد تومان را بر اساس روالی خاص و کارشناساسی شده پیش بینی کرده بودیم، برای امسال فعلا 20 درصد بیش تر از این رقم در نظر داریم.

به استناد اظهارات مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، این بانک تسهیلات دهی بانکها نسبت به 280 هزار میلیارد قابل پرداخت بانکها در سال گذشته را 56 هزار میلیارد تومان افزایش داده و انتظار دارد که آنها تا 336 هزار میلیارد تومان به بخش های اقتصادی وام بپردازند.

این در حالی است که با این روند میزان وام دهی بانکها در سال جاری نسبت به عملکرد 340 هزار میلیارد تومانی سال گذشته تغییری نخواهد داشت.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    1 0
    مهمه که به چه کسی و به کدام تولید میدهند
  • یه دوست EE ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    لطفا نرخ سودی که از مردم میگیرن هم اعلام کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    اگه به دلالا برسه اقتصاد باهاش نابود میکنن