فراز و فرودهای چهارساله / به بهانه حضور یکساله "طهایی" چهارمین استاندار البرز

امروز مصادف با سالگرد انتصاب سید حمید طهایی چهارمین استاندار استان تازه تاسیس البرز می باشد خبرگزاری خبرآنلاین در استان البرز مروری بر عملکرد و نحوه انتصاب این چهار مدیر عالی دولت در این استان نموده است که خواندن سرگذشت این استانداران خالی از لطف نیست .

طلوع بدیعی خبرگزاری خبرآنلاین-البرز: برای البرز نشینان و سیاستمدارانی که روزشمار تحولات سیاسی کلانشهر کرج را رصد می کنند، دور نیست تکاپویی هایی که برای تأسیس این استان و احقاق حقوق مردم کرج در خانه ملت روی داد. تلاش هایی که مصوبه ای را در بهمن 88 به تصویب مجلس شورای اسلامی رساند و یک سال بعد در 7 تیر 89 کرج به تصویب هیئت دولت رسید . 22 شهریور ماه همان سال نیز تابلوی استان البرز را بر سر در ورودی این استان نصب شد.از آن روزها سالها می گذرد و این استان جوان در این مدت چهار استاندار را با فراز و فرودهای فراوانی به خود دیده است.

"عیسی فرهادی"، زاده اردل که هم‌اکنون به‌عنوان فرماندار تهران فعالیت می کنند. در سال ۱۳۸۹ پس از شکل‌گیری استان البرز، بعنوان نخستین استاندار البرز انتخاب شد. فرهادی 2 سال در البرز استاندار بود و شاید راه اندازی شبکه استانی البرز تحت عنوان "شبکه وحدت و همدلی" به جهت تنوع اقوام ایرانی در کرج ، یکی از اصلی ترین رهاوردهای تصدی او بر سکان استانداری البرز بود. پس از آن به پیشنهاد هیئت وزیران در 19 شهریورماه سال 91 "اصغر عربیان" از خطه کردستان پا به این استان گذاشت. همه او را مرد قانون می شناختند چرا که از دیوان محاسبات کل کشور آمده بود و مدتی نیز بعنوان مستشار و رئیس هیئت اول مستشاری دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشورفعالیت داشت. در دوران عربیان قانون بر پیکره البرز حکم فرما بود و قانون مداری بر شاکله استان بس شگرف نقش بسته بود. تصدی اصغر عربیان بر استانداری البرز کوتاه اما ماندگار بود. همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و با آغاز بکار دولت تدبیر و امید عربیان بعد 7 ماه کرسی استانداری البرز را واگذار کرد. عربیان رفت و "سیدطاهرطاهری" مهرماه سال92 به عنوان اولین استاندار دولت تدبیر و امید از سمنان با برند صنعت به این استان آمد. برخی مشکلات در در کنار پیچیدگی های خاص البرز ، عمر خدمت این استاندار را بسیار کوتاه ساخت، روزی که با سفر تاریخی به دیار طالقان و دیدار با ائمه جماعات استان همراه بود و به واقع روزی خاص بود، روزی که شامگاه آن به تصمیم هیئت دولت برای نخستین جابجایی استانداران کشور در دولت تدبیر و امید منتهی شد.

عصر یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳بود که خبر انتصاب«سیدحمیدطهایی» در پی تشکیل جلسه هیئت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور در رسانه های خبری پیچید. طهایی همان شب در نخستین مصاحبه خود با رسانه ها از این انتصاب خبر دار شد و خود را برای هفتم خردادماه و آیین معارفه اش آمده ساخت.


طهایی: برای ماندگاری آمده ام

چهارمین استاندار البرز در نخستین مصاحبه رسمی خود در شامگاه اعلام انتصاب اش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفت: ما قرار است بیاییم تا بمانیم نه اینکه عبور کنیم.

طهایی که کوله باری از تجربه را از استانداری استانهای مرکزی، سمنان، قم و اردبیل با خود به همراه دارد، با لقب "شیخ الاستانداران" به البرز آمد. استانداری که هر چند می گوید سیاسی نیست، اما تجربه های فراوانش او را مردی با تدبیر ساخته تا با هنرمندی گره های کور را به وحدت و اخوت مبدل سازد.

طهایی در آیین معارفه اش چه گفت؟
متن سخنرانی سیدحمیدطهایی را در تاریخ هفتم خردادماه سال 93 مرور کنیم، به همین واژه می رسیم، جمله ای که در مسیر همدلی و همزبانی دولت و ملت است.
طهایی در آیین معارفه خود گفت: درجامعه امروزی دولت بدون پشتیبانی مردم به اهداف خود نمی رسد .
طهایی که خود اهمیت وِیژه ای برای دریافت مطالبات مردمی در استانهای دیگر را داشته، در ادامه همین سخنرانی خود در جمع مسئولان اصلی ترین کلید موفقیت مدیران را در دست شان می گذارد و رمز توسعه البرز را عنوان می کند و می گوید: مدیران باید بتوانند با حداقل امکانات و استفاده بهینه از پتانسیل های ملی و استانی اقدامات لازم انجام دهند.
وی می گوید: درمدت مسوولیت خود در استان البرز برای همدلی مجموعه اداری این استان اقدامات لازم را انجام می دهم.
چهارمین استاندار البرز روز هفتم خردادماه 93 درآیین معارفه خود افزود: مدیران دستگاههای اجرایی باید دست به دست هم دهند و با وحدت و همدلی به وظایف محوله توجه کنند.


طهایی باید زیرساخت های البرز را بسازد


اصلی ترین سوالی که بعد از این یک سال به ذهن ها خطور کند این باشد که عملکرده یک ساله حضور چهارمین استاندار البرز برای این جمعیت سه میلیونی چه بوده است؟

اگر مقایسه ای اجمالی بر عملکرد سه استاندار پیشین البرز داشته باشیم. طهایی تنها استانداری بوده است که در طول مدت زمان کوتاه از حضور خود مسبب سفر تمامی وزرا و هیئت دولت به البرز بوده است. برای آنانی که در گستره این تاریخ چهارساله پابه پای استانداران تحولات را مخابره می کردند اصلی ترین دغدغه ای که همواره فریاد مسئولانی که پا به این استان می گذاشتند را به همراه داشته آن بوده است که البرز هیچ زیرساختی ندارد. سه استاندار پیشین به البرز آمدند تا همین زیرساخت ها را ایجاد کنند اما هر یک در نقشه پازل سیاسی البرز به نوعی از چرخه خارج شدند، هردو دستخوش تغییرات شدند. در این میان طهایی به جهت اینکه تجربه ساختن استانهای تازه تأسیس را دارد؛ توانست بسترهای این امر را که همانا حضور میدانی وزرای دولت برای دیدن مشکلات و رنج مردم این استان از نزدیک بود؛ فراهم کند.


طهایی علاوه بر هیئت دولت، سرمایه گذاران را به البرز آورد، بازگشت سهم آب کرج به پایتخت را از مسئولان کشور مطالبه گر شد، پروژه های ملی را در کانون نگاه های معاونان رئیس جمهور قرار داد و ارتقاء جایگاه استان را خواستار شد.

مراکز علمی و تحقیقاتی را کانون تولید سرمایه در البرز لقب داد، اطلاعات پایه استان را جمع آوری و سند توسعه استان را پیگیری کرد، روستاها را در کانون نگاه ها، زمینه سازی برای تشکیل سازمان برنامه ریزی در استان و پیگیری سریع تر مطالبات استان در سطح ملی، ستاد تدابیر را گره گشایی برای مشکل اشتغال و دیدارهای مردمی خود را به صورت هفتگی با مردم فرصتی برای خدمت بیشتر به البرز نشینان محور امور قرار داد. طهایی سعی کرد تیم اش را بی حاشیه انتخاب کند که این امر فصل الخطاب عملکرد مدیران استانی خود نیز قرار داده است


بی گمان رونمایی از سایت ستاد مرکز خدمات سرمایه گذاری استان البرز همزمان با هفتم خردادماه یکی از دستاوردهای یکسال حضور طهایی در این استان بشمار می رود. پروژه های ملی این استان به همت مسئولان در کارگاه های تلاش و سازندگی در حال تکمیل است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =