روایتی متفاوت از بازداشت های اخیر فیفا/جنگ سرد پوتین و اوباما در زمین فوتبال

مدارک تازه رشوه خواری در فیفا می تواند تمام تلاشهای ولادیمیر پوتین برای برگزاری جام جهانی 2018 را نقش برآب کند.

 

امیر نوری زاده - خبرگزاری خبر آنلاین : از این رو مقامات روسی به سرعت پس از انتشار خبر رسوایی مالی فیفا و دستگیری مقامات این نهاد بین المللی آمریکا را مسئول شماره یک این اقدام معرفی کردند.

آنها در عین حال سوال کردند چرا کشوری که فوتبال جزو پنج ورزش اول آن نیست باید مسئول کشف فساد مالی در فیفا باشد مگر اینکه عزمی راسخ برای تغییر میزبانهای دو جام جهانی 2018 و 2022 داشته باشد.

کریل کوبانوف از اعضای شورای کرملین درمورد دستگیری ها به تایم گفت :«به نظرم نیروهایی در آمریکا تصمیم گرفته اند جبهه جدیدی برای رویارویی با ما و تلاشهای رییس جمهور پوتین در هر چه بهتر برگزار کردن جام جهانی باز کنند. اگر قرار است رشوه خواری در فیفا باشد ، چرا آمریکایی ها باید مسئول اجرای عدالت شوند آن هم در فاصله کمی پس از اینکه فیفا درخواست سناتورهای امریکایی برای گرفتن میزبانی جام جهانی 2018  از روسیه را رد کرد ؟»

اشاره کوبانوف به نامه ای است که 13 سناتور امریکایی ماه گذشته به بلاتر نوشتند وطی ان از او خواستند بخاطر مسائلی که در اعطای میزبانی جام جهانی 2018 به روسیه بوده ، جام جهانی مذکور در کشور دیگری برگزار شود و انتخابات مجددی برای آن صورت گیرد. آنها عنوان کرده بودند اقدام روسیه در اکراین و جدا کردن شبه جزیره کریمه از این کشور ، پرستیژ روسها را از بین برده و مسئولیت پذیری آنها برای برگزاری جام جهانی را زیر سوال برده است.

سه هفته پس از ارسال این نامه ، بلاتر به سوچی رفت تا با پوتین دیدار کند و موضوع نامه سناتورها را با او در میان بگذارد.او در آنجا با طعنه در کنفرانس خبری گفت :«اگر سیاستمداران از اینکه ما جام جهانی را به روسیه بردیم خوشحال نیستند ، خب می توانند در خانه بمانند و شاهد این باشند که روسیه بزرگترین جام جهانی تاریخ را برگزار کند ». پوتین هم در تکمیل طعنه های بلاتر گفت :«ما با استفاده از تمامی امکاناتمان این رویداد بزرگ را با شکوه در روسیه برگزار می کنیم .»

این کنفرانس خبری 20 آوریل در سوچی برگزار شد وحالا پس از گذشت بیش از یک ماه شرایط کاملا عوض شده است .

کاخ کرملین و شخص پوتین تاکنون واکنشی به ماجرای دستگیری ها نداشته اند و سخنگوی کرملین تنها اشاره کرده با توجه به عدم حضور روسها دربین 14 نفر دستگیر شده ،این موضوع ربطی به دولت روسیه ندارد.

اما روسها قطعا دیر یا زود ناچار به واکنش خواهند بود چرا که بخشی از مدارک ضبط شده در زوریخ مربوط به تصمیم فیفا در دسامبر 2010 برای اعطای میزبانی به روسیه و قطر است و این مدارک می تواند به عنوان شواهدی برای پولشویی و سوئ مدیریت مجرمانه علیه مسئولان فیفا به کار گرفته شود.

والتر دی گرگوریو سخنگوی فیفا در نخستین کنفرانس خبری اش پس از دستگیری ها در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر این قضیه بر میزبانی روسیه و قطر گفت :«امروز این دو جام جهانی همچنان در روسیه و قطر برگزار می شود .این مسئله واقعیت امروز است . اما از من نخواهید درباره واقعیت فردا و آنچه رخ خواهد داد گمانه زنی کنم. »

آنچه روسها را نگران کرده نثش ویتالی موتکو وزیر ورزش پوتین در ماجرای کسب میزبانی جام جهانی 2018 است . فیفا در سال 2009 فیفا  را به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی انتخاب کرد و سال بعد موتکو ناگهان مرد شماره یک روسها در تلاش برای کسب میزبانی جام جهانی بود.

قانونی بودن موفقیت روسها در انتخابات با توجه به اعمال نفوذ موتکو یکی از مسائل اصلی تحقیق و تفحص از فیفا خواهد بود . با این حال موتکو بازی از همین دیروز شروع کرد و به خبرنگاران گفت :«ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. هنوز کسی برای کسب اطلاعات به من مراجعه نکرده و فکر نمی کنم اصلا ماجرا به میزبانی روسیه ارتباطی داشته باشد!»

اما تمامی مسئولان ارشد ورزش روسیه نظر موتکو را ندارند. واسیلی شستاکوف دوست صمیمی پوتین که همراه با او در دهه 1960 در کلاسهای جودو در لنینگراد شرکت می کرد و حالا یکی از اعضای کمیته ورزش مجلس روسیه است ، در گفتگو با تایم تایید می کند در ورزش فوتبال پولهای زیادی ردوبدل می شود و گاهی وسوسه دریافت این پولها خیلی زیاد است و از این رو عنصر فساد در فیفا گاهی عادی به نظر می رسد. اما برای او هم عجیب است که آمریکا حالا این پرونده را دنبال می کند در حالیکه روسیه بخش عمده ای از زیر ساختهای لازم برای برگزاری جام جهانی را انجام داده است . او توطئه علیه روسیه را رد نمی کند و می پرسد :«اگر آمریکا میزبان جام جهانی شده بود وضعیت چگونه بود ؟ آیا باز هم این دستگیری ها صورت می گرفت؟ من که بعید می دانم!»

تایم/27 می

43281

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    5 3
    شیره اوباما... بزنه حال این پوتین و دار و دسته اش رو بگیره.
    • حمید RO ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
      0 0
      ضایع شدی آرش. فعلا با پیروزی بلاتر روسها تو دهن اوباما زدن
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    4 0
    ٢٠٢٢ چي؟؟
  • م RO ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    19 23
    امریکا کجا نیست همه جا انگشت میزاره .
    • بی نام RO ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
      0 0
      همه جا فضولی میکنه یانکی پست
  • بی نام US ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    مشکل آمریکا فوتبال نیست، پولشوییه. فیفا درآمد بسیار هنگفتی داره، و در مقابل یکی از فاسد ترین سازمان های دنیاست.