اقتصادنیوز نوشت:

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که ایران می‌تواند منفعل نباشد و با ایجاد بلوکی متشکل از کشورهای همکار و هم‌نظر در اوپک و غیراوپک، برنامه‌هایی برای تاثیر در بازار نفت در دست بگیرد.

محمدعلی‌ خطیبی در خصوص تغییر در سقف تولید اوپک، گفت: در شرایط فعلی سقف تولید اوپک 30 میلیون بشکه است اما میزان تولید اوپک، 31 میلیون بشکه است. همین مسئله نشان از مازاد بودن یک میلیون بشکه نفت تولیدی از سوی اوپک دارد.

وی با اشاره به اینکه برای برون‌رفت از این مازاد، باید دنبال ساز و کار مناسبی برای آن بود، گفت: مسئله نقش ایران در تعیین سقف تولید اوپک، کاملا به این مسئله مرتبط است که ایران چقدر در این رابطه فعالیت می‌کند. در حقیقت باید این سوال را بپرسیم که چقدر تلاش کردیم با ایجاد یک رابطه قوی میان کشورهای نفتی( اعم از اوپک و غیراوپک)، دست به ابتکار عمل بزنیم؟ واقعیت این است که تا این رابطه و بلوک قوی میان ایران و کشورهای هم‌نظر ایجاد نشود، نمی‌توان در سقف تولید اعمال نظر قطعی کرد.

خطیبی در عین حال عنوان کرد: پیش از این قرار بود که سقف تولید اوپک میان کشورهای فعال، توزیع شود. با این استراتژی، این امکان وجود داشت که کشورها سهم خودشان را از تولید بدانند و البته تخلفی از نظر مازاد تولید، صورت نگیرد. هرچند که این استراتژی به کلی فراموش شد و اجرایی نشد.

این تحلیلگر بازار نفت به مسئله مازاد تولید نفت از سوی عربستان اشاره کرد و گفت: باید سقف تولید همه کشورها از جمله عربستان که فعلا سهمیه آزاد دارد،‌ مشخص شود تا مشکلات مازاد تولید صورت نگیرد.

وی در عین حال تاکید کرد: هر سقفی که برای تولید نفت اوپک در نظر گرفته شود، یک قیمت را در بازار ایجاد می‌کند. باید دید که کشورهای اوپک، از قیمت‌های فعلی راضی هستند یا خیر، چرا که در صورت راضی بودن از قیمت‌ها،‌ نیازی به دست‌کاری در سقف تولید اوپک نیست.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =