ایسنا نوشت:

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور از وضعیت نامساعد جوجه یک روزه خبر داد و گفت: دولت سال گذشته 400 میلیارد تومان در صنعت طیور زیان متحمل شده است.

حسن مهربانی‌ یگانه در نشست هم‌اندیشی صنعت مرغ و جوجه یک‌روزه مازندران در شهرستان آمل با اشاره به اینکه در سال 1393 شاهد صادرات 43 هزار تن مرغ از کشور به دیگر کشورها بودیم، بیان کرد: از سوی دیگر 96 هزار تن مرغ هم در شرکت پشتیبانی وزارت جهاد ذخیر ماند.

وی ارزش دلاری مرغ کشورمان را 2 دلار بیان کرد و ادامه داد: در ایران بیش از دو میلیون تن مرغ آماده طبخ تولید می‌شود که با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم بخشی از صادرات به کشورهای دیگر را به خود اختصاص دهیم.

این مسئول با بیان اینکه بازده سرمایه در طیور به شدت کاهش یافته است، گفت: جوجه‌کشی و جوجه‌فروشی به تنهایی سود زیادی ندارد و نباید انتظار داشته باشیم این بخش به تنهایی سودده باشد.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یک روزه کشور با اعلام اینکه سالانه 16 میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: نیاز کشور به جوجه یک روزه 11 میلیون قطعه است که این میزان بیش از 50درصد نیاز کشور است.

وی تولید بیش از نیاز جوجه یک روزه را برای وضعیت کشور نگران‌کننده و مشکل‌زا عنوان کرد و یادآور شد: هم‌اکنون بالاترین نوسان صنعت دام و طیور کشور در بخش جوجه وجود دارد و شاهد بازار متلاطمی را در این بخش هستیم.

یگانه با اعلام اینکه در بررسی تولید و بازار جوجه یک‌روزه و طیور درمی‌یابیم که حال این صنعت خوب نیست، افزود: دولت سال گذشته 400 میلیارد تومان در صنعت طیور زیان داشت و مجموعا دو هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته از بخش طیور متضرر شده است.

وی با تاکید بر اینکه زیان‌دهی جوجه یک روزه در استان‌ها هنوز وجود دارد، گفت: با توجه به کاهش قیمت جوجه در سطح کشور پیش‌بینی می‌شود این روند تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه بازار نامساعد جوجه یک‌روزه موجب شد تا از چند سال قبل تاکنون بازاری متلاطم‌تر از بازار 1393 را شاهد نباشیم، افزود: برای عدم ورشکستگی در این صنعت نمی‌توان چاره‌ای اندیشید.

مهربانی یگانه اظهار کرد: هم‌اکنون در مقایسه قیمتی مرغ تولیدی به نسبت سال 1380 محصولات را ارزان‌تر وارد بازار می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه به دلیل تولید 173 هزار تن تولید مرغ گرم خرداد ماه در کشور؛ نگرانی برای تهیه مرغ از سوی مردم وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون حدود 110 هزار تن مرغ منجمد توسط شرکت پشیبانی ذخیره شده است.

یگانه با تاکید با اشاره به وضعیت قیمت مرغ نیز عنوان کرد: امروز میزان قیمت مرغ برای خرید از تولیدکنندگان به میزان 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 400 تومان است اما توجه به حجم سنگین مرغ موجود، بعید است افزایش چشمگیر قیمت مرغ را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در تیر ماه امسال 174 هزار تن مرغ تولید شود، بیان کرد: با توجه به عدم ورود گله‌های اجداد احتمال می‌رود در ماه‌های شهریور، مهر و آبان امسال در تولید داخلی جوجه دچار مشکل شویم.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یک روزه کشور وضع تخم‌مرغ را بدتر از وضعیت مرغ دانست و گفت: در مقابل قیمت سویا و ذرت نسبت به گذشته روند کاهشی داشت.

وی درباره وضعیت تولید جوجه یک روزه در مازندران نیز بیان کرد: بیش از 22 درصد جوجه‌ریزی کل کشور در مازندران انجام می‌گیرد و استان‌های همانند گیلان و آذربایجان غربی در رتبه دوم و سوم جای دارند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    اينها همه نتيجه دادن مجوزهاي بيش از حد نياز كشور و