نیویورک تایمز نوشت وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کنند آمریکا با ایران قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای از دولت کناره گیری کند.

به گزارش خبرآنلاین  رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی با ایران روز چهارشنبه گفت قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن برای توافق نهایی به منظور محدود کردن برنامه هسته ای ایران، دولت را ترک کند.

با جداشدن وی، همه مقامات ارشدی که در دوسال گذشته با ایران مذاکره کرده اند نیز دولت آمریکا را ترک می کنند و این سوال و ابهام را بوجود می آورند که چه کسی باید روند پیچیده اجرای توافق احتمالی - توافقی که احتمالا تا پایان ضرب الاجل نهایی خواهد شد- هماهنگ کند.


شرمن پس از مطلع کردن کارکنان خود از این تصمیمش روز چهارشنبه به مقصد اتریش و سویس حرکت کرد. این سی امین سفر وی به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی است. در پنج هفته آینده، وظیفه وی این است که ببیند آخرین اختلافات با تهران- در موضوعاتی مثل زمانبندی برچیدن زیرساخت های هسته ای ایران و جزئیات بازرسی های نظامی و دیگر سایت های آن- قابل رفع شدن است یا نه.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که امیدوار است توافق هسته ای به سیاست خارجی اش اعتبار بسیاری ببخشد، در بیانیه ای گفت« مدتهای طولانی است که بر روی درایت، پشتکار و سخت کوشی منحصر به فرد وندی، که وی را به یکی از موثرترین دیپلمات های نسل خودش تبدیل کرده است، تکیه کرده ام».

مقامات دولت نگرانند با خروج شرمن، برنز و جیک سالیوان- یکی از مشاوران ارشد کلینتون- بخش اعظم حافظه تاریخی درباره توافق ایران از بین برود.

شرمن گفت پاسخ به سوال بزرگ تر درباره مذاکرات ایران- این که آنها قادر خواهند بود پس از سی و پنج سال دشمنی، روابط حسنه گسترده تر میان دو کشور برقرار سازند- چندین سال زمان نیاز دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    فکر کنم با این اوضاع به دهه بکشه