۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷

دنیای اقتصاد نوشت:

بازار فروش آپارتمان‌های لوکس پس از سال‌ها تغییر چهره داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آپارتمان‌های لوکس پایتخت که طی سال‌ها و دهه‌های گذشته مشتریان خاص خود را داشت و در جریان نوسانات بازار کمترین تغییر را نسبت به بازار واحدهای معمولی احساس می‌کرد، امسال با تغییر رویه‌ای که از دو سال گذشته در بازار فروش این واحدها ایجاد شده بود، سیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

آپارتمان‌های لوکس که اغلب در شمال پایتخت و در مناطق یک تا 3 واقع شده‌اند همیشه کمترین تاثیرپذیری را از نوسان قیمت و رکود و رونق معاملات داشتند به این معنی که این واحدها به دلیل گران‌قیمت بودن و برخورداری از امکانات ویژه و تمایز از واحدهای معمولی پرتقاضا، همواره متقاضیان خود را داشتند که افت و خیز قیمت‌ها چندان روی انتخاب و خریدشان تاثیر نداشته و همواره از توان مالی کافی برای این آپارتمان‌ها برخوردار بوده‌اند.
اما طی سه ماه گذشته، همان طور که برخی صاحبنظران و کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کردند، بازار فروش این آپارتمان‌ها هم تحت تاثیر رکودی که طی دو سال اخیر در بازار مسکن ایجاد شده، به حالت رکود رفته و در حالی که هم‌اکنون بازار معاملات آپارتمان‌های معمولی به تدریج در مسیر خروج از رکود قرار گرفته است، رکود ایجاد شده در بازار آپارتمان‌های لوکس در حال تعمیق است.
از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری برای غالب متقاضیان خرید این واحدها و همچنین وجود فاصله زیاد بین قیمت مورد انتظار فروشنده با نرخ مورد نظر خریدار، دو علت مهمی است که از طرف مشاوران املاک فعال در بازار معاملات آپارتمان‌های لوکس، درباره سنگین‌تر شدن سایه رکود بر خرید و فروش این نوع از آپارتمان‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد. این در حالی است که هر چند هم‌اکنون با افزایش نسبی حجم معاملات خرید و فروش در بازار واحدهای مسکونی معمولی، بازار مسکن در شرایطی قرار گرفته که بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی از قرار گرفتن بازار مسکن در مسیر خروج از رکود خبر می‌دهند، اما آن‌طور که از شرایط خرید و فروش واحدهای مسکونی لوکس پیداست به نظر می‌رسد رکود بازار معاملات آپارتمان‌های لوکس کماکان ادامه دارد و حتی در حال عمیق‌تر شدن است.
البته مدت زمان انجام معاملات مسکن همان‌طور که مشاوران املاک می‌گویند در آپارتمان‌های معمولی بسیار کوتاه‌تر از آپارتمان‌های لوکس است، چرا که در حال حاضر به دلیل واقعی‌تر شدن قیمت مسکن، بیشترین متقاضیان حاضر در بازار معاملات، متقاضیان مصرفی هستند که به دنبال خرید واحدهای کوچک یا متوسط متراژ هستند.
از سوی دیگر، به دلیل همزمانی افزایش هزینه ساخت مسکن با رکود معاملات، سازندگان هم تمایل کمتری به ساخت واحدهای لوکس از خود نشان می‌دهند و سعی می‌کنند واحدهای بزرگ متراژ خود را در زمان مناسب‌تری که قیمت‌ها با افزایش مواجه شود، به فروش برسانند.
با این وجود، سلیقه‌ای بودن انتخاب مسکن به خصوص در واحدهای لوکس و بزرگ متراژ، به اعتقاد مشاوران املاک فعال در بازار معاملات آپارتمان‌های لوکس، احتمال تخمین مدت زمان دقیق یا حتی تقریبی خرید و فروش این نوع آپارتمان‌ها را منتفی می‌کند.
این در حالی است که واحدهای مسکونی معمولی، اغلب با سرعت و سهولت بیشتری مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.
خروج سازنده‌ها از بازار بزرگ متراژها؟
به گفته مشاوران املاک فعال در بازار واحدهای مسکونی لوکس و بزرگ متراژ، هر چند تعداد این دسته از آپارتمان‌ها نسبت به آپارتمان‌های معمولی کمتر است، اما مدت زمان بیشتری برای فروش این دسته از آپارتمان‌ها مورد نیاز است و با شرایطی که هم‌اکنون در بازار معاملات مسکن وجود دارد این آپارتمان‌های بزرگ متراژ با دشواری بیشتری نسبت به سایر واحدها به فروش می‌روند. آنها مقرون به صرفه نبودن فروش واحدهای لوکس با ارقام فعلی را از دیگر دلایل تعمیق رکود در بازار معاملات آپارتمان‌های لوکس عنوان می‌کنند. بنا به اظهار این مشاوران در شرایطی که کل بازار مسکن به حالت رکود رفته است، افزایش قیمت مصالح و زمین هم باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز شده است، این در حالی است که بازار معاملات مسکن به خصوص در بخش آپارتمان‌های لوکس ظرفیت پذیرش این افزایش هزینه را ندارد، بنابراین معامله این واحدها در شرایط فعلی از نگاه سازنده یا سرمایه‌گذار مقرون به صرفه به نظر نمی رسد. به این ترتیب، در حالتی که سازنده و سرمایه‌گذار در انتظار افزایش قیمت و فروش به صرفه آپارتمان‌های مسکونی لوکس به سر می‌برند خریداران هم به دنبال کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به خصوص اینکه اغلب متقاضیان بازار واحدهای مسکونی لوکس سرمایه‌گذاران هستند که هم اکنون از حاشیه سود این نوع سرمایه‌گذاری چندان اطمینان خاطر ندارند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =