آتش سوزی به دلیل ترس از گرانی بنزین/ذخیره سازی 300 لیتر بنزین در یکی از منازل  اصفهان

ذخیره سازی 300 لیتر بنزین در زیرزمین منزل، موجب انفجار و رخداد آتش سوزی در یک منزل مسکونی در اصفهان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، عدم واریز سهمیه 700 تومانی بنزین در موعد مقرر نگرانی بسیاری از شهروندان را در پی داشت و این روزها در اماکن عمومی و در سر هر کوچه و خیابانی مردم صحبت از احتمال تک نرخی شدن بنزین و عواقب احتمالی آن می کردند و رسانه‌های مختلف نیز به بررسی جوانب این مسئله و نقد و بررسی آن پرداختند.

در این میان آنچه در میان صحبت های مردمی بسیار مشهود بود نگرانی از گران شدن ناگهانی بنزین و حذف  بنزین سهمیه ای بود و طولی نکشید که دولت با اعلام تک ترخی شدن بنزین گمانه‌زنی های مردمی در این ارتباط را تایید کرد.

در این میان  اقدام یکی از شهروندان اصفهانی با ذخیره حدود 300 لیتر بنزین در زیرزمین منزل خود بدون اندیشدن به عواقب احتمالی آن، موجب آتش سوزی در یکی از منازل مسکونی اصفهان شد.

آتشپاد بهزاد بزرگزاد با اشاره به حریق رخ داده در صبح امروز گفت: برخی شهروندان در یک نگاه کوتاه مدت، بدون توجه به عواقب ناشی از خسارت‌های جانی و مالی، نسبت به ذخیره سازی سوخت مورد نظر اقدام کرده و خود را در دام حوادث بسیار بزرگ و خسارت‌های سنگین ناشی از آن گرفتار می کنند.

وی بیان داشت: بنزین، مایعی با قابلیت اشتعال بسیار بالاست که بخاراتی از خود متصاعد می‌کند که ۴ تا ۶ برابر سنگین‌تر از هوا است و در سطح پایین تمرکز کرده و حرکت می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: این بخارات کافی است که در مسیر حرکت خود، به یک آتش سیگار، شعله آبگرمکن، استارت یخچال یا خودرو، جرقه‌ی ناشی از باز و بسته کردن درب‌های فلزی و یا به الکتریسیته ساکن لباس‌ها برسد؛ در چنین شرایطی به سرعت باعث انفجار و آتش‌سوزی در محل خواهد شد و با حرکت آتش به سمت مخزن ذخیره‌سازی و سرایت به آن، فراگیر می‌شود و اگر مخزن، بزرگ باشد، ممکن است تمام منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی در مورد حریق صبح امروز نیز اظهار داشت : در ساعت ۴ و ۵۸ دقیقه صبح از طریق سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی خبر وقوع حریق در میدان فیض خیابان شهید کیانی به سازمان گزارش شد که نیروهای اعزامی یک دقیقه پس از دریافت گزارش به محل رسیدند.
بزرگزاد گفت: حریق در یک زیر زمین منزل مسکونی اتفاق افتاده بود که پس از اقدام سریع و بموقع نیروهای عملیاتی متوجه شدیم که مالک ساختمان اقدام به ذخیره سازی حدود ۳۰۰ لیتر بنزین در این زیر زمین کرده بود.

وی در خصوص علت این حریق گفت: با توجه به نوع ذخیره سازی بنزین در این زیر زمین که بیشتر آن در بطری های نوشابه و یا حتی دبه های ماست صورت گرفته بود، به علت تجمع گاز بنزین در محل و سرایت آن به شعله شمعک آبگرمکن این حریق بوقوع پیوسته بود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی همچنین اظهار کرد : با توجه به میزان بنزین ذخیره شده در صورتی که سرعت عمل و واکنش و عملیات مناسب و صحیح آتش نشانان نبود حریقی با وسعت بسیار بالا رخ می داد که خسارات مالی و انسانی فراوانی در پی داشت.

وی در پایان گفت: به شهروندان اکیدا توصیه می‌شود که به هیچ وجه نسبت به ذخیره‌سازی بنزین حتی به میزان یک ۴ لیتری در داخل خودرو اقدام نکنند و همواره به یاد داشته باشند که این صرفه‌جویی کوتاه مدت و ناچیز، می‌تواند عواقب و خساراتی بسیار بزرگ را برای آنها و خانواده‌شان رقم بزند.

آتشیار سوم محبی فرمانده شیفت ایستگاه شماره ۲۰ سازمان که فرماندهی این عملیات را به عهده داشت نیز در خصوص این حریق گفت: زمانی که به محل رسیدیم دود بسیار فراوانی از زیر زمین این منزل خارج میشد و بلافاصله با دستگاه های مکنده اقدام به تخلیه دود و اطفاء حریق کردیم.

وی ادامه داد : با توجه به بوی بنزین فراوان که در محیط منتشر شده بود از صاحبخانه پرسیدم که در زیر زمین چه چیزهای وجود دارد که وی گفت بجز لوازم منزل چیزی نیست فقط یک دبه ۴ لیتری بنزین در زیر زمین داشته ام.

محبی ادامه داد : در حین عملیات اطفا در یک لحظه انفجاری رخ داد که شعله های آن از دهانه زیر زمین خارج شد و حتی دست یکی از همکاران به نام آتش نشان محمدی نیز دچار سوختگی شد

وی ادامه داد : با رعایت موارد ایمنی به داخل زیر زمین نفوذ کرده و حریق انتهای آن را نیز اطفا کردیم و پس از بررسی های لازم در زیر زمین متوجه شدیم که مالک اقدام به ذخیره سازی حدود ۳۰۰ لیتر بنزین کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =