باور کردن اینکه کتابی در چاپخانه استان زنجان چاپ نمی‌شود، داستان غم انگیز حوزه چاپ در استان است. داستانی تلخ که موجب شده تا فعالان حوزه چاپ با رکود و کسادی کسب و کار رو به رو شوند. فعالان عرصه چاپ می‌گویند هزینه‌های خرید کاغذ بالاست و به تبع آن هزینه چاپ هم بالا می‌رود، از این‌رو نویسندگان به دنبال چاپ کتاب‌های خود در چاپخانه‌های دیگر شهرها از جمله قم و تهران هستند. چاپخانه‌داران شهر قم کاغذ مورد نیاز خود را به صورت یکجا خریداری می‌کنند در نتیجه کل هزینه‌های چاپ کاهش می‌یابد، اما در مقابل این اتحاد هنوز در میان فعالان صنف چاپ زنجان به وجود نیامده است.

 

محمد حسن اميني متولد 1325 قديمي‌ترين موسس چاپخانه در استان است كه 50 سال از عمر خود را صرف فعاليت در اين حرفه كرده است.

به گزارش خبرآنلاین از روزنامه همشهری زنجان وي با بيان اينكه در سال 82، 37 جلد كتاب در چاپخانه‌ام به چاپ رسيد،‌ مي‌گويد: پس از سال 82 هيچ كتابي در چاپخانه‌ام به چاپ نرسيده است. چرا كه اين روزها ديگر هيچ كتابي در داخل استان به چاپ نمي‌رسد و بيشتر آنها در استان قم چاپ مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون در چاپخانه اقداماتي همچون آماده كردن جعبه‌هاي شيريني و ديگر كارهاي جزئي مربوط به چاپ را انجام مي‌دهم، مي‌افزايد: از آنجايي كه اين روزها در همه ادرات اتاقي مخصوص دستگاه‌هاي چاپ، اسكن و ... در نظر گرفته شده است ديگر سفارشي مناسبي را از ادارات شاهد نيستيم.

فعال عرصه چاپ با بيان اينكه هم‌اكنون هر بسته كاغذ a4، 8 تا 9 هزارتومان هزينه دارد، عنوان مي‌كند: از آنجايي كه قيمت خريد كاغذ براي فعالان عرصه چاپ زنجان گرانتر از شهرهايي همچون قم تمام مي‌شود در نتيجه مردم نيز تمايلي به پرداخت هزينه چاپ در استان ندارند. آنچه كه امروز شاهد آن هستيم اين است كه چاپخانه‌داران آنگونه كه بايد فعاليت داشته باشند ندارند.

اميني با اشاره به اينكه در سال 93، در كشور جزو 6 نفر برتر دارنده چاپخانه مجهز بوده و در شمال غرب كشور نيز اين عنوان به چاپخانه من اختصاص داشت، توضيح مي‌دهد: با وجود اينكه چاپخانه مجهزي داشتم اما به دليل بدهي‌هاي بانكي‌ام بسياري از دستگاه‌هايم را فروختم. اين درحالي بود كه هيچ يك از مسئولان استاني براي مشكلم قدمي برنداشتند.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران زنجان با بيان اينكه هم‌اكنون 22 چاپخانه در سطح شهر وجود دارد، به خبرنگار همشهري مي‌گويد: از اين تعداد فقط 7 چاپخانه امكانات بيشتري دارند و مابقي آنها در حد رفع نيازهاي مالي خود مي‌توانند كار كنند. اين موضوع صنف چاپخانه‌داران را به مرور زمان با مشكل مواجه مي‌كند.

حسين ندرلو در ادامه مي‌افزايد: با توجه به اينكه اين روزها همه ادرات از اتوماسيون بهره‌مند بوده و بسياري از اقدامات مربوط به چاپ را به صورت فايل‌هاي كامپيوتري انجام مي‌دهند، مجالي براي استفاده از توانمندي چاخانه‌ها وجود ندارد. به همين دليل ميزان كارهاي چاپي ادارات كاهش چشمگيري داشته است.

ضرورت اتحاد فعالان عرصه چاپ و نشر

وي با اشاره به ضرورت هماهنگي اين اتحاديه با ناشران استان زنجان، توضيح مي‌دهد: اگر بخواهيم وضعيت چاپخانه‌هايمان بهبود ياد يا چرخ توليدشان فعال شود بايد با ناشران ارتباط تنگاتنگي برقرار كنيم به اين مفهوم كه چاپخانه‌داران و ناشران با هم در يك اتحاديه گرد هم آمده و با مطرح كردن مشكلات موجود و راه ‌حل‌هاي مثمر ثمر صنعت چاپ را در استان از نو راه‌اندازي كنند. متاسفانه هم‌اكنون ناشران در اتحاديه لوازم و تحرير و فروش كتاب قرار گرفته‌اند و اين موضوع فاصله چاپخانه‌داران و ناشران را بيشتر مي‌كند. از اين رو رفع مشكلات چاپ كتاب در استان به تعويق مي‌افتد.

ندرلو با بيان اينكه امسال در راستاي چاپ شدن تمام سررسيدها و دفاتر در چاپخانه‌هاي استان اقدام كرده‌ايم، عنوان مي‌كند: امسال در راستاي رونق يافتن كسب و كار چاپخانه‌هاي استان در نظر داريم چاپ همه سررسيدها و دفاتر مورد نياز استان را به آنها سفارش داده شود. اما در نهايت مجدانه پيگير اين موضوع خواهيم كه سر و ساماني به وضعيت چاپ استان داده و به زودي شاهد چاپ همه كتاب‌هاي نوشته شده در استان توسط چاپخانه‌هايمان باشيم.

وي با چگونگي رفع مشكلات مربوط به بالا بودن قيمت كاغذهاي تهيه شده بيان مي‌كند: در شهرهايي همچون قم همه چاپخانه‌ها به صورت كلي كاغذ مورد نيازشان را تهيه مي‌كنند از اين رو قيمت كاغذ در مقدار بالا كاهش خواهد يافت در حالي كه در زنجان هر كدام از چاپخانه‌داران به تنهايي اقدام به خريد كاغذ مي‌كنند در نتيجه به مراتب مبلغ كاغذ تهيه شده بالا خواهد رفت. ما در پي اين هستيم كه با همكاري چاپخانه‌داران كاغذها را به صورت كلي خريداري كرده و هزينه چاپ كتاب‌ها را كاهش دهيم.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران زنجان با بيان اينكه در زنجان چند مركز فروش كاغذ مناسب وجود دارد، مي‌افزايد: متاسفانه بيشتر چاپخانه‌داران زنجاني كاغذ مورد نياز خود را از اين فروشندگان كاغذ تهيه نمي‌كنند بلكه حاضر مي‌شوند كاغذ مورد نياز خود را از تهران با قيمت كمتر بخرند در حالي كه اگر در استان ميان چاپخانه‌داران اتحاد وجود داشته باشند مي‌توانستند با سفارش بالا كاغذ مورد نياز خود را باقيمت كمتري از فروشندگان كاغذ زنجان تهيه كنند.

وي در ادامه سخنان خود مي‌افزايد: مدتي است كه به صورت جدي پيگیر رفع مشكلات صنعت چاپ هستيم و تعدادي جلسه نيز در استان برگزار كرده‌ايم اما با اين حال پيشرفت در راستاي رفع مشكلات اين قشر جامعه به كندي پيش مي‌رود. در صورتي كه چاپخانه‌داران، فعالان صنف صحافي و ناشران گرد هم آمده و براي هدف واحدي تلاش كنند بار ديگر چاپ كتاب‌ها در استان جان خواهد گرفت.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران زنجان با بيان اينكه چاپخانه‌داران بايد به خدمات پيش و پس از چاپ دقت داشته باشند، مي‌گويد: در صورتي كه چاپخانه‌هاي استاني به لحاظ دستگاه‌هاي جديد و خدمات مناسب پيشرفت داشته باشند و از طرفي نيز ناشران و صحافي‌هاي مشاركت دسته‌جمعي داشته باشند مي‌توان به راحتي همه كتاب‌هاي نگارش شده در استان را چاپ و با ديگر استان‌هاي فعال در اين عرصه رقابت كرد. با اين حال اميدواريم به زودي فعالان عرصه چاپ با تلاش همگاني اين صنعت را از نو فعال كنند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =