اخبار و نقل قول ها حاکی از این است تحولاتی تازه در مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ پدید آمده است.

جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات هسته‌ای ایران، احتمال داده است که توافق نهایی در موعد ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) به دست نیاید.

به گزارش بی بی سی، هم زمان، سفیر آلمان در ایالات متحده نیز پیش بینی کرده است که در صورت حصول توافق نهایی، لغو تحریم‌های ایران احتمالا تا پایان سال میلادی جاری انجام نشود.

سفرای فرانسه و آلمان این اظهارات را روز سه شنبه (۲۶ مه) در واشنگتن در موسسه تحقیقاتی غیردولتی «شورای آتلانتیک» مطرح کردند. پیتر وستماکوت، سفیر بریتانیا در آمریکا نیز در این جلسه حضور داشت.

سفیر فرانسه گفت: «به احتمال بسیار زیاد، ما پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس این موعد به توافق دست پیدا نخواهیم کرد. واضح است که طرف ایرانی در حال حاضر طوری مذاکره نمی‌کند که خیلی سریع به توافق برسد.»

آرود افزود: «آن‌ها می‌خواهند مانند دفعه قبل، گفتگو‌ها را به سطح وزیران امور خارجه بکشانند.»

فرارو در گزارشی در این رابطه می نویسد: دور تازه گفتگوهای ایران و قدرت‌های بزرگ هم اکنون در سطح کار‌شناسی در وین، پایتخت اتریش، آغاز شده است. این گفتگو‌ها بر نگارش پیش نویس متن توافق نهایی تمرکز دارد.

ایران و گروه ۱+۵ پس از مذاکراتی فشرده، در روز ۱۳ فروردین امسال در لوزان سوئیس درباره چارچوب توافق نهایی به یک تفاهم کلی رسیدند.

براساس این تفاهم نامه، ایران به طور اصولی با کاهش فعالیت‌های اتمی‌اش برای حداقل ده سال موافقت کرد و در مقابل، غرب اقدام به لغو تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی خواهد کرد.

مقام‌های ایرانی بار‌ها تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها باید هم زمان با انعقاد توافق نهایی باشد اما پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد در صورت حصول توافق نهایی، چند ماه طول خواهد کشید تا روند لغو تحریم‌های ایران آغاز شود.

او گفت: «ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای این توافق را شروع کند، بنابراین در بهترین حالت، کاهش تحریم‌ها تا پایان امسال انجام نخواهد شد.»

سفیر آلمان همچنین گفت: «توافق احتمالی نه فقط می‌تواند برای (اقتصاد) ما فرصت بالقوه بزرگی باشد که می‌تواند فرصت بالقوه بزرگی برای نسل جوان ایرانی هم باشد. آن‌ها به غرب چشم دوخته‌اند. این توافق ممکن است به تغییرات داخلی در ایران منجر شود.»

ادعای نتانیاهو
هم زمان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بار دیگر علیه آنچه توافق هسته‌ای بد با ایران خوانده، هشدار داده است.

او گفته است: «من دلیلی برای عجله برای توافق نمی‌بینم، مسلما برای توافق بدی که راه را برای دستیابی ایران به بمب هموار می‌کند، توافقی که جیب‌های ایران را با ده‌ها میلیارد دلار پر می‌کند تا اقدامات تعرض آمیزش در سراسر خاورمیانه و نزدیکی مرزهای اسرائیل را دنبال کند.»

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در بیت المقدس در جریان دیدار با سناتور جمهوریخواه بیل کاسیدی مطرح کرده است.

ایران بار‌ها تاکید کرده است که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز بوده و در پی ساخت سلاح اتمی نیست.

با وجود مخالفت‌های علنی نخست وزیر اسرائیل با مذاکرات هسته‌ای ایران، آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن همچنان بر ادامه خط مشی خود و دستیابی به یک توافق بلندمدت با ایران تاکید دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در گفتگویی با نشریه آمریکایی آتلانتیک از تلاش خود برای توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و گفته بود که در مورد این توافق پای آبرویش در میان است.

اوباما گفت: "اگر خدا بخواهد ۲۰ سال دیگر هنوز زنده‌ خواهم بود و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد این موضوع به اسم من تمام می‌شود." از طرف دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که شکاف بین واشنگتن و مسکو بر سر آینده تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران در حال کمتر شدن است.

آمریکا تاکید دارد که اگر ایران توافق نهایی احتمالی را نقض کند، قدرت های بزرگ باید بتوانند تحریم‌های سازمان ملل متحد را که قرار است لغو شوند، بلافاصله علیه ایران اعمال کنند. این در حالیست که روسیه با مکانیزمی که اجازه وضع فوری تحریم‌های یادشده را بدهد مخالف است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه سه شنبه به نقل از منابع نا‌شناس گزارش داد که آمریکا و روسیه در حال نزدیک شدن به یک مصالحه درباره این موضوع هستند.


49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    21 1
    تمديد . . ؟؟؟ نه نه نه نه نه نه نه نه نه . . . . . . . . .
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    آقای رجبعلی اعتمادی در مصاحبه با همین سایت شما در مورد سقوط مصدق یک نکته خیلی "عمیقی" گفته بودند و آن اینکه چون روند " فرسایشی" شده بود و "حوصله مردم سر رفته بود " و خلاصه مردم "خسته" شده بودند، از این مرد بزرگ حمایت نکردند حمایتشان را ادامه ندادند و کودتا چیان و چماقداران به راحتی باعث سقوط حکومت وی شدند. لذا امیدوارم مسئولین نهایت دقت را بکنند که به نظر میرسد دیگه واقعا حوصله مردم سر رفته و از این روند و مشکلات به طور جدی خسته شده اند....
  • مهدی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    انقدر تمدید کنید که باز بشه دور دوم انتخابات رای جمع کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    تمدید کنند بهتر است تا مجلسی موافق دولت سر کار بیاید . با این مجلس که مدام وزیر خارجه را بازجویی می کند نمی توان چندان به توافق هسته ای امیدوار بود مگر اینکه قدرتی بالاتر مجلس را مهار کند مانند مجمع تشخیص مصلحت یا شورای نگهبان .