در جلسه‌ راهبردی متروی اصفهان پیشنهاد شده تا پایه‌های کشف شده‌ی کاخ «جهان‌نما» در اصفهان، می‌تواند ورودی مترو دروازه دولت باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان به نقل از ایسنا،‌ اواخر فروردین ماه و به دنبال کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده‌ی دروازه دولت و چهارباغ اصفهان، پایه‌های کاخ «جهان‌نما» کشف شدند؛ کشفی که به دنبال هشدارهای علیرضا جعفری زند - باستان‌شناس - زمانی‌که مدیریت شهری تصمیم گرفت ایستگاه مترو خط دروازه دولت امام حسین (ع) کنونی را ایجاد کند، به دست آمد.

حالا پس از کشف این پایه‌ها، یکی از مهمترین نگرانی‌ها نسبت به آن، نازل شدن بلایی مانند «میدان عتیق اصفهان» است که مبادا بر سر بقایای پایه‌های این کاخ تاریخی بیاید.

با این وجود در روزهای نخست پس از کشف، فریدون الهیاری، مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرده بود که هنوز به طور کامل نمی‌توانیم بگوئیم پایه‌های کشف شده متعلق به کاخ جهان‌نماست، چند روز باید بررسی‌ها و مطالعات مورد نیاز در این زمینه انجام شود، پس از آن می‌توانیم در این زمینه به طور صددرصد اظهارنظر کنیم.

حالا پس از گذشت بیش از یک ماه، الهیاری درباره‌ی تصمیمات گرفته شده برای پایه‌های کشف شده، به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد: آنچه که مسلم است و نظر قریب به یقین باستان‌شناسان اصفهان است، اینکه کشفیات به دست آمده در محدوده‌ مترو دروازه دولت اصفهان متعلق به «پایه‌های کاخ جهان‌نما»ست، باستان‌شناسان و صاحب‌نظرانی که در ارائه‌ی طرح کاوش در این منطقه موثر بودند آن را می‌شناسند. البته باید توجه داشت که طبیعی است برای مطرح شدن نهایی این بحث، باید فرایندی را طی کنیم.

کشف قهوه‌خانه قاجاری در سایت جهان‌نما

وی با تاکید بر این‌که سایت کاوش شده، پهنه‌ای است که در آن همه‌ی پایه‌های کاخ جهان‌نما پیدا شده است، می‌گوید: در کاوش های انجام شده در این سایت همچنین بازمانده‌هایی از یک قهوه‌خانه متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی به دست آمده است، این نتیجه‌گیری با توجه به آثار کشف شده مانند شکسته‌های قلیان و نعلبکی مطرح شد.

او بیان می‌کند: کاوش‌های انجام شده در این محدود هدفمند است و این گونه نبوده که در خلال عملیات عمرانی با این آثار برخورد کنیم.

الهیاری با اشاره به پیشنهادهایی که شرکت متروی اصفهان برای ورودی این ایستگاه مترو مطرح کرده است، ادامه می‌دهد: در کمیته‌ی راهبردی که قضیه احداث مترو اصفهان را راهبری می‌کند پیشنهاد شد با توجه به اسناد، مدارک و عکس‌های کاخ جهان‌نما در ورودی چهارباغ و احتمال همجواری آن با ایستگاه مترو دروازه دولت پس از کاوش سایت و کشف سازه‌ها، ایستگاه مترو روی پایه‌های کاخ در این منطقه طراحی شود.

او اضافه می‌کند: با پیدایش این پایه‌ها به مرحله بعدی یعنی بررسی نحوه ساخت ورودی ایستگاه مترو و بازسازی کاخ جهان‌نما می‌رسیم.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه هفت سال پیش مترو از چهارباغ عبور کرده است، می‌گوید: اکنون بحث ایستگاه‌های مترو است، به هر حال در مورد پایه‌های کاخ جهان‌نما نگرانی خاصی نیست. چون در حوزه عملیاتی مترو قرار ندارد و با عملیات استحکام‌بخشی می‌توانیم بازسازی پایه‌های کاخ جهان نما و از سوی دیگر ورودی مترو را به سرانجام برسانیم.

در سفرنامه‌های «شاردن» و «کمپ‌فر» به عنوان دو جهانگرد دیگر در سفر خود به اصفهان از این باغ نیز نام برده‌اند. دروازه شیراز یا کاخ هزار جریب که در گذشته بن‌بست چهار باغ محسوب می‌شد، چندین دروازه داشت که در حال حاضر فقط دو دروازه‌ی آن پس از کاوش‌های دکتر منتظر باقی مانده که یکی در دانشگاه اصفهان و دیگری در خیابان شیخ صدوق است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =