در سال گذشته، 60 درصد از مقالات ایرانی آی.اس.آی در نشریات فاقد شاخص تأثیر و یا نشریاتی منتشر شده که شاخص تأثیر آن‌ها در چارک آخر حوزه موضوعی خود قرار داشته است.

ایسنا نوشت:

تازه‌ترین داده‌های پایگاه استنادی ISI در مورد میزان استنادات مدارک علمی در سال 2014 نشان می‌دهد مدارک علمی ایران، مجموعاً 21573 استناد دریافتی داشته‌اند که به‌طور متوسط میزان استناد به هر سند برابر با 0.71 بوده است.

تعداد استنادات مدارک علمی سال‌هاست که به‌عنوان شاخصی از تأثیر مدارک علمی محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های 2014 پایگاه استنادی ISI، تعداد استنادات دریافتی ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور در حال رقابت منطقه در تولید علم، به ترتیب 21,573 و 16,214 بوده است؛ بدین ترتیب، متوسط استناد به هر سند علمی ایران برابر با 0.71 و ترکیه برابر با 0.47 بوده که خود، گویای برتری نسبی کیفیت تولیدات علمی ایران در مقایسه با ترکیه است.

کرامت‌فر، کارشناس ارشد علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین به شاخص «هرش» به‌عنوان یکی دیگر از شاخص‌های مورداستفاده در سنجش علم اشاره کرد که به هر دو بعد کمیت و کیفیت تولیدات علمی می‌پردازد.

بر این اساس شاخص هرش ایران در سال 2014 (زمستان 1392 تا پاییز 1393)، 26 بوده است. معنای این عدد برای ایران آن است که 26 سند ایران در سال 2014 حداقل 26 استناد دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، این مقدار شاخص برای ایران، برابر با میزان مشابه ترکیه در همین سال است؛ اما نظر به تعداد بیش‌تر تعداد تولیدات علمی ترکیه در سال 2014 که برابر با 33,794 بوده است، این شاخص می‌تواند گویای کیفیت نسبی بهتر تولیدات علمی ایران باشد.

مقالات داغ و پر استناد
مقالات پر استناد آن دسته از مقالاتی هستند که بر اساس انتشارات 10 سال گذشته در یک درصد برتر هر یک از 22 حوزه موضوعی ISI قرار گرفته‌اند. تعداد مقالات پر استناد و درصد این مقالات در کل مقالات یک کشور به‌عنوان شاخصی از سرآمدی علمی و عملکرد عالی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته کرامت‌فر، تعداد مقالات پر استناد ایران در سال 2014، 245 در مقایسه با 148 مقاله ترکیه بوده است. از سوی دیگر تعداد مقالات داغ ایران در 2014، 29 مورد بوده که متوسط استناد به هر سند آن برابر 15.67 است؛ درحالی‌که این عدد برای ترکیه 15 و متوسط استناد به هر سند این مدارک برای این کشور، برابر با 17.9 بوده است.

بیشترین نشریات منتشرکننده اسناد علمی ایران
یکی از روش‌های بررسی کیفیت تولیدات علمی توجه به کیفیت نشریات منتشرکننده آن‌هاست.

شرح عکس: بیست مجله‌ای که بیشترین تولیدات علمی ایران در سال 2014 در آن‌ها منتشرشده و شاخص‌های کیفیت مجلات

کرامت‌فر درباره بیشترین نشریات منتشرکننده اسناد علمی ایران گفت: نشریات جدول فوق که گویای بیشترین نشریات منتشرکننده اسناد علمی ایران هستند، در کل 4,113 یعنی حدود 14 درصد از تولیدات علمی ایران را دربرداشته‌اند.

بر اساس داده‌های پایگاه استنادی ISI در سال 2014، حدود 60 درصد از این مقالات در نشریات فاقد شاخص تأثیر و یا نشریاتی منتشر شده که شاخص تأثیر آن‌ها در چارک آخر حوزه موضوعی خود قرار داشته است.

وی افزود: میانگین شاخص‌های تأثیر، آیجن فاکتور و نفوذ مقاله این نشریات به ترتیب برابر 1.17، 0.03 و 0.29 بوده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    30 7
    وقتی رتبه یک دکترا با معدل بالای 18 و داشتن مقاله در مجلات داخلی،به بهانه نداشتن مقاله خارجی رد می شود چه راهی به جز صرف هزینه برای انتشار همان مقاله در یک مجله بی خاصیت وجود دارد
  • بدون نام ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    41 6
    بازم عده اي بر انند تا تحريمها پا برجا بمونه چرا گفته نميشه كه ما حتي در ارتباط با مراكز علمي سطح اول جهان به خاطر تحريمها دچار مشكليم ايا اينم با نداشتن رابطه با دنيا حل ميشه؟ چرا گفته نميشه دانشجويان ما از دسترسي به مقالات بين المللي محرومند.
    • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      13 9
      کس از دسترسی به مقالات بین المللی محروم نیست.مشکل این است که دانشجویان و اساتیدبه طور ویژه دوست دارند در رزومه آنها فقط مقاله باشد.
    • سعید A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      4 10
      تو اگه واقعا نگران دانلود مقاله از منابع خارجی هستی هزار راه واسه دور زدنش هس . من خودم با ای پی دانشگاه چینی کلی مقاله پولی رو رایگان از ساینس دیرکت ورداشتم
    • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      12 5
      در جواب سعید : اگه شماها عادت کردین به دور زدن همه چیز ما اینطور نیستیم و دوست داریم از مسیر عقلانی و قانونیش بریم جلو
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 0
    خدا کنه یه نفر مرد پیدا بشه بیاد این حرف ها رو به گوش همه مردم برسونه.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 19
    هدف نشریات خارجی جاسوسی از میزان پیشرفت علمی وجهت ان است .اطلاع از ایده های جدید وروش بررسی ان است.شناسایی نخبه ها و دعوت انها برای مهاجرت علمی...وکمک به پیشرفت وجهش بیشترعلمی کشور مقصد.....مدیران ومسئولین ما هم که با کارهای نا به جا ودل شکستن ها و کم محلی ها و پارتی بازی ها ...کمکشون میکنند...اب به اسیاب دشمن ریختن
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      17 0
      ایا شد موردی رو که شما انگ جاسوسی بهش نزنین واحیرتا
    • مهرداد A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
      8 0
      همین اینترنتی که الان داری باهاش برچسب جاسوسی رو به دیگران میزنی با کمک همین مجلات علمی و تبادل علمی در سراسر دنیا اومده رسیده دست شما و محصول تفکر و تلاش شبانه روزی مزدوران غربی هست. خیلی آدم باید پروو باشه که هم از تکنلوژی و آسایش غربی استفاده کنه و همزمان اون ها رو متهم کنه که میخوان علم مارو بدزدن.