ایرنا نوشت:

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته با شرکت در مراسم گرامیداشت روز آفریقا که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک این روز و تقدیر از حضور رئیس جمهور اسبق تانزانیا در این مراسم اظهار داشت: این روز بزرگداشت آغازی شکوهمند و رهایی از استعمار برای ملتهای این قاره است و فصل جدیدی از کرامت انسانی را برای مردم آفریقا رقم می زند.

وی افزود: این روز برای همه کسانی که در راه آزادی حرکت می کنند روز بزرگی است. دکتر ظریف در ادامه افزود: از بعد اقتصادی شاهد حضور برخی از اقتصادهای جهان با نرخ رشد بالا در افریقا هستیم که در کنار مولفه های جمعیت، رقابت پذیری و منابع طبیعی سرشار، چشم انداز عظیمی را برای آینده ترسیم می نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان اتفاق نظر سران آفریقایی در تشریک مساعی برای رفع فقر و توجه به فرهنگ اصیل آفریقایی را اتفاقی خوشایند توصیف کرد. ظریف با اشاره به علاقمندی ایران به همکاری با افریقا در تمامی زمینه ها اظهار داشت: به منظور تعامل سیستماتیک با این قاره، ایران اقدام به تاسیس ستاد افریقا به ریاست معاون اول رئیس جمهور نموده است و این امر شاهدی بر اراده قوی ایران در گسترش مناسبات دو و چند جانبه با همه کشورهای افریقایی است. وی با اشاره به اینکه افریقا در ادبیات سیاسی جدید "قاره فرصتها" نام گرفته به موضوع تروریسم و خشونت وگسترش دامنه این پدیده به آفریقا و سرتاسر جهان پرداخت و از قدرتهای جهانی به دلیل برخورد دوگانه با تروریسم و تقسیم آن به دونوع تروریسم خوب و بد انتقاد کرد و وضعیت کنونی یمن را ناشی از همین برخورد دوگانه دانست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است دست همکاری به سوی تمامی کشورهای جهان که نگرشی صادقانه به این پدیده دارند دراز می کند. وی پایان هزاره دوم را پایانی بر آپارتاید به معنای تبعیض نژادی دانست و ابراز امیدواری کرد در هزاره سوم شاهد آپارتاید علمی، اقتصادی و فرهنگی که در بستری غیر قانونی و ظالمانه علیه بسیاری کشورها اعمال می شود ، نباشیم.

در این مراسم که با حضور مهمانان ویژه ای از جمله سفرای خارجی در تهران همراه بود شیخ السفرای گروه آفریقایی هم طی سخنانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حسن میهمان نوازی تشکر و قدردانی کرد و خواستار توسعه روابط آفریقا و ایران در تمامی زمینه ها شد.

معلی حسن معینی رئیس جمهور اسبق تانزانیا از دیگر سخنرانان این مراسم بود که از فرهنگ اسلامی مردم ایران تمجید و با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و افریقا به خلقیات پسندیده مردم کشورمان پرداخت. وی در ادامه خواستار توسعه روابط میان ج. ا. ایران و تمامی کشورهای آفریقایی در کلیه زمینه ها گردید.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =