بازار محصولات رایانه‌ای و موبایل در سال جدید کم رونق‌تر از سال گذشته شده اما در عین حال قاچاقچیان تبلت علاوه بر سود قاچاق، پول هنگفتی را از محل دزدی به جیب می‌زنند که جای بسی تعجب در بازار مثلا پر نظارت است.

تسنیم در گزارش در این باره نوشت: شروع سال جدید توأم با گسترش سایه رکود بر سر صنف فناوری اطلاعات، تجهیزات رایانه‌ای و موبایل شد و برخلاف اینکه فعالان بازار از سال گذشته پیش‌بینی بهبود این فضا را با پیشرفت مذاکرات سیاسی متصور می‌شدند، اما اینگونه نشد و درست بر خلاف انتظارات، سالن مجتمع‌های رایانه‌ای خلوت‌تر شد.

اکنون فضای این حوزه به قدری خراب است که تمامی فروشندگان سیستم‌های رایانه‌ای، لپ‌تاپ، تبلت و حتی موبایل که وضعیت پر رونق‌تری دارد را به گلایه واداشته است.

فروش پایین و عرضه زیر قیمت خرید از جمله موضوعاتی است که فروشندگان بازارهای مرکزی رایانه و لپ‌تاپ تهران به آن اذعان دارند.

سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه نیز این موضوع را در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات تسنیم تأیید کرد و حتی این اوضاع را برای آینده کمی سخت‌تر دانست.

وی با بیان اینکه همواره با نزدیک شدن به بازار شب عید شاهد نوعی رکود بر بازار فروش اغلب اصناف هستیم، اظهار کرد: بازار رایانه، موبایل و تبلت جزو اولویت‌های بالای این رکود است زیرا گرایش مردم برای خرید در ایام ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد.

او تشدید رکود حاکم بر این بخش را از اواسط فروردین ماه که قرار بود مذاکرات به نتیجه برسدف عنوان کرد و گفت: موضوع مذاکرات 5+1 و امروز و فردا شدن آن، موجب سر در گمی مردم شده و روی بازار هم تأثیر گذاشته است؛ این تأثیر در بازار محصولات وارداتی بیشتر قابل لمس است.

رئیس اتحادیه رایانه تهران با بیان اینکه در تمام واحدهای صنفی و مجتمع‌های کامپیوتری با کاهش قیمت مواجه هستیم، تصریح کرد: قیمت یک کالای فروشی که با دلار یا درهم وارد شده، در بازار زیر قیمت عرضه می‌شود تا سرمایه وارد کنندگان از بین نرود. اکنون قیمت واردات و سقف بازار بسیار متناقض شده است.

میرمهدی همچین گفت: علاوه بر تأثیر مذاکرات سیاسی بر بازار، نرخ دلار نیز در مقطعی افزایش و سپس کاهش یافت و همین باعث شد تا کالاهایی که با نرخ بالاتر وارد شده بودند، با ضرر به فروش روند. با اینکه میزان عرضه بر حسب تقاضا مشخص می‌شود اما اکنون فروشندگان به دلیل نبود مشتری قیمت‌ها را بسیار کاهش داده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه بعضی برندهای تبلت در بازار فروش خوبی دارد و در انبار نمی‌ماند، از موضوع عجیبی پرده برداشت و گفت: اختلاف قیمت در حوزه تبلت‌ها تا 800 هزار تومان هم می‌رسد.

وی درباره این موضوع، اذعان کرد: اغلب تبلت‌های با برند ناآشنا و شاید نامعتبر این روزها بیش از آن ارزش واقعی‌شان در بازار فروخته می‌شوند؛ تبلت‌هایی که براساس شاخص‌ها دارای کیفیت پایینی هستند این روزها با اختلاف قیمت 800 هزار تومان عرضه می‌شوند به این نحو که مثلا به گمرک قیمت واقعی واردات را که 20 دلار است می‌گویند اما 800 هزار تومان در بازار می‌فروشند.

او افزود: بسیار شاهد هستیم کالایی که ارزش واقعی آن 190 هزار تومان است اما به قیمت بیش از یک میلیون تومان عرضه می‌شود.

میرمهدی در پاسخ به این سوال که ناظر بر این حوزه مگر شما نیستید؟ گفت: چرا متأسفانه ما مسئول این بخش هستیم اما اکثر تخلفات در پاساژ علاءالدین صورت می‌گیرد که هیچ ساماندهی بر آن نیست و نظارتش از صنف ما خارج است.

وی ادامه داد: اکثر کسانیکه این نوع تجارت را در پیش گرفته‌اند، کالاهای خود را از مبادی قانونی و گمرک وارد نکرده و به شکل قاچاق در بازار می‌فروشند که همین موضوع باعث می شود سودشان چندین برابر شود.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در ارتباط با تبلت‌های برند بازار و احتمال شکل‌گیری چنین رویه‌ای برای انها گفت: برندهای موجود در بازار غالبا نمایندگی و دفاتر خدمات پس از فروش دارند و نظارت بر آنها قاطعانه است؛ لذا برندهای معروف به سراغ چنین کارهایی نمی‌روند.

او در ارتباط با اینکه چرا مردم حاضر می‌شوند پول هنگفتی را بابت محصولی که نمی‌شناسند، پرداخت کنند نیز عنوان کرد: فروشندگان از اعتماد مردم و خریداران سوء استفاده می‌کنند و محصول کم ارزش را با آب و تاب، محصولی با کیفیت معرفی می‌کنند.

او افزود: به عنوان مثال تا مشتری چشمش محصول اپل یا سامسونگ را می‌گیرد، رأی او را می‌زنند که چرا می‌خواهد مثلا دو میلیون تومان برای تبلت پول بپردازد و بهتر است که با یک میلیون تومان محصول دیگری که از هر لحاظ مشابهت دارد را تهیه کنند؛ مشتری هم در چنین شرایطی دو به شک می‌شود و ممکن است به سراغ محصول کم ارزش رود.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =