ایرنا نوشت:

خبرگزاری رویترز به نقل از «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نوشت که این کشور و آمریکا برسر حمایت هوایی از برخی گروه های تروریستی و معارضان در سوریه که از آنها با عنوان «میانه رو» یاد می شود، به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، مولود چاووش اغلو گفته است که پشتیبانی هوایی از معارضانی انجام خواهد شد که براساس برنامه آمریکا در ترکیه آموزش دیده اند.

رویترز نوشته که هدف از این برنامه (که اجرای آن بار ها به تعویق افتاده بود) آموزش و آماده سازی 15هزار تن از معارضان برای جنگ با شبه نظامیان داعش است آن هم در حالی که واشنگتن و آنکارا با حمایت های لجستیکی از تروریست هایی که به زعم آنها «میانه رو» محسوب می شوند، همچنان به مقابله با دولت سوریه می پردازند.

براساس این گزارش، چاووش اغلو جزئیاتی از هدف خود درباره پشتیبانی هوایی و طرفی که آن را ارائه می دهد، بیان نکرده است.

بنابراین گزارش، وزیر خارجه ترکیه در سئول به روزنامه «الصباح» گفته، «باید از آنها پشتیبانی هوایی شود؛ اگر چنین اتفاقی نیفتد، فایده این برنامه چیست؟»

وی با بیان اینکه توافقی اولیه دراین باره وجود دارد، گفت: «اما چگونگی این پیشتیبانی مسوولیت ارتش است.»

رویترز نوشت: اجرای برنامه آموزشی که آمریکا در حال ارائه آن است، چند بار به تعویق افتاد؛ برخی گمانه زنی های رسانه ای دلیل این تاخیر ها را اختلاف میان واشنگتن و آنکارا دو عضو پیمان ناتو دانستند.

«ترکیه می گوید هر برنامه ای برای حمایت از معارضان در سوریه علیه داعش باید بخشی از استراتژی وسیع تر برای جنگ با نیروهای دولتی سوریه باشد.»

به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر «عزیز تاکچی» دادستان سابق آدانا که به همراه سه دادستان دیگر این شهر در چارچوب تحقیقات درباره پرونده بازرسی از کامیون های متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه و تلاش برای جلوگیری از عزیمت آنها به سوریه بازداشت شده است، در جلسه دادگاه در شهر طرسوس با تاکید بر اینکه برای ثبت شدن در تاریخ این اقدامات را فاش می کند، گفته بود که دولت اردوغان در مورد سوریه مانند یک دولت قبیله ای و بدوی عمل کرده و مقامات آنکارا به طور شفاهی دستور حمل سلاح و مهمات به این کشور را صادر می کنند.

تاکجی گفته که 2 دستگاه کامیون در اوایل سال گذشته میلادی به دستور او در نزدیکی مرز با سوریه توسط نیروهای ژاندارمری متوقف شد. «در محل توقیف، افرادی را دیدم که ادعا می کردند مامور اطلاعات ترکیه هستند و باید کامیونها را به سوریه ببرند. این کامیون ها مملو از سلاح هایی مانند راکت های ضد هوایی، توپ های 155 میلی متری و دیگر انواع مهمات بود.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مگه تابحال غیرازاین بوده.