مدار 36هزار کیلومتری جایگاه ماهواره‌های ارتباطی و شلوغ‌ترین مدار زمین است. 3 نقطه از این مدار از 38 سال پیش به نام ایران ثبت شد که دو نقطه آن در دولت قبل از دست رفت.

عباس خاراباف: در سال ‌۱۳۵۶ هجری شمسی بود که ایران با تلاش فراوان و پیش‌دستی زیرکانه توانست سه نقطه مداری استراتژیک را در مدار زمین‌ثابت (مدار ماهواره‌های مخابراتی در ارتفاع 36هزار کیلومتری از سطح زمین) از آن خود سازد؛ نقاطی بسیار ایده‌آل که در موقعیت‌های 26، 34 و ۴۷ درجه شرقی قرار گرفته بودند.

در آن زمان ایران 9 سال به‌صورت قانونی مهلت داشت تا نقاط مذکور را عملیاتی کند. با پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط وقت و به‌خصوص آغاز جنگ تحمیلی، تا سال 1365 که مهلت 9 ساله ایران به پایان رسید، کشورمان موفق به عملیاتی کردن نقاط مذکور نشد.

در چنین شرایطی به دلیل متوقف ماندن مناقصه ماهواره زهره و عدم پرتاب این ماهواره ملی، برای جلوگیری از دست رفتن این نقاط استراتژیک، شورای عالی امنیت ملی وقت مصوب کرد سه ماهواره مستعمل از طرف ایران برای قرارگیری در نقاط مداری اجاره شوند و بدین ترتیب برای مدت حدود دو سال، نقاط مداری ایران با قرار گرفتن سه ماهواره استیجاری، عملیاتی شد. در سال‌های بعد همین روند ادامه پیدا کرد تا این‌که به دلیل اتفاقات عجیب‌وغریب در زمستان 2009/1387 (دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد)، نقطه زهره 3 و در سال 2012/1391 (دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد) نقطه زهره 1 از دست رفت. در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دهم نیز اعلام شد نقطه زهره 2 نیز به دلیل شکایت شرکت یوتل‌ست فرانسه ممکن است ازدست برود و به قطر یا عربستان واگذار شود؛ اما آخرین وضعیت نقاط مداری ملی چیست؟

پروژه زهره
پروژه ماهواره زهره در دهه ۱۹۷۰ / 1350 با همکاری مهندسین مشاور آزمایشگاه بل آمریکا طراحی و برنامه‌ریزی شد. هدف از اجرای این پروژه تأمین نیازهای مخابراتی و سیگنال‌رسانی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با مشارکت شرکت مخابرات ایران، ارتش و رادیو و تلویزیون ایران اعلام شد. همچنین این پروژه شامل ثبت سه جایگاه ماهواره‌ای در موقعیت‌های مداری 26، 34 و 47 درجه شرقی در فضا بود که از هر نقطه مداری کشور ایران تحت پوشش قرار می‌گرفت.

در سال 1977 / 1356 اقدامات لازم برای ثبت سه شبکه ماهواره‌ای در موقعیت‌های مداری موردنظر برای ایران انجام و اطلاعات مربوط به این شبکه‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (آی.تی.یو، ارگان رسمی ثبت نقاط مداری) در هفته‌نامه‌های مربوطه منتشر شد. قرار بر این بود که در سال 1982 / 1361 با استقرار ماهواره‌های زهره در این موقعیت‌های مداری، شبکه‌های ماهواره‌ای سرویس عملیاتی با کاربردهای رادیوتلویزیونی و مخابراتی-ارتباطاتی داشته و نیز در آی.تی.یو ثبت شوند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه ماهواره زهره به دلیل شرایط خاص کشور متوقف شد و با این توقف، مهلت‌های مقرراتی برای راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای زهره در سال 1985 / 1364 پایان یافت. با پایان یافتن مهلت قانونی، اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرد در صورت عدم استفاده از موقعیت‌های مداری یادشده، ایران امتیاز بهره‌برداری از آن‌ها را از دست خواهد داد.

تمدید 9 ساله
پس از هشدارهای دریافتی با توجه به این‌که مراحل چندگانه انتشار اطلاعات مقدماتی، هماهنگی فرکانس و ثبت به پایان رسیده بود و ثبت موقعیت‌های جدید نیز به دلیل تراکم ماهواره‌ها در باند موردنظر ایران و هماهنگی با شبکه‌های ماهواره‌ای ثبت‌شده توسط کشورهای دیگر نیاز به زمان طولانی داشت و از طرفی موقعیت‌های 26، 34 و 47 درجه شرقی با توجه به بررسی‌های کارشناسی، مناسب‌ترین موقعیت‌ها جهت تأمین پوشش مخابراتی کشور به‌حساب می‌آمد و در صورت از دست دادن موقعیت‌های مذکور با توجه به تراکم ماهواره‌ها در ناحیه اقیانوس هند امکان به دست آوردن چنین مکان‌هایی بسیار کم بود، با تلاش‌های وسیع بین‌المللی و ارائه دلایلی نظیر جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی، اطلاعات مربوط به این شبکه‌ها مجدداً در سال 1986 / 1365 برای اتحادیه بین‌المللی مخابرات ارسال شد و تمدید مهلت مقرر برای استفاده از موقعیت‌های مداری موردنظر به مدت 9 سال دیگر یعنی تا سال 1995 / 1374 کسب شد.

اقدامات عملیاتی
پس از تمدید امتیاز، در سال 1995 / 1374 (دولت ششم به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) ایران پروژه ماهواره زهره را فعال کرد و با این اقدام عملیاتی امتیاز ایران دوباره تمدید شد. در آن زمان ایران با ثبت سه شبکه ماهواره‌ای ملی در اتحادیه بین‌المللی مخابرات به نام‌های زهره 1 (در 34 درجه شرقی) زهره 2 (در 26 درجه شرقی) و زهره 3 (در 47 درجه شرقی)، پوشش ملی ماهواره زهره را تکمیل کرد. پس‌ازآن شرکت مخابرات ایران نیز پس از برگزاری مناقصات بین‌المللی و با مشارکت شرکت‌هایی از فرانسه، چین، هند، روسیه و چند کشور اروپایی دیگر، مراحل ساخت، پرتاب و استقرار این ماهواره را آغاز کرد. متأسفانه باوجود اقدامات انجام‌شده، قراردادها اجرایی نشد.

تدبیر برای حفظ
ماهواره‌های مخابراتی ایران ساخته نشده بودند و هرروز خطر از دست رفتن نقاط مداری بیشتر می‌شد. اهمیت حفظ موقعیت مداری باعث شد چندین بار ماهواره‌هایی از کشورهای دیگر با توافق‌های بین‌المللی در پایان عمر کاری خود طبق برنامه به این موقعیت‌های مداری منتقل شوند و مدتی سرویس مخابرات فضایی برقرار کنند. در این زمان (دولت ششم به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) به دلیل متوقف ماندن مناقصه ماهواره زهره و عدم پرتاب ماهواره فوق و برای جلوگیری از حذف این نقاط استراتژیک، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی وقت (به دبیری حسن روحانی)، تصمیمی مبنی بر اجاره سه ماهواره مستعمل با بودجه‌ای بالغ‌بر 20 میلیون دلار اتخاذ شد. به‌این‌ترتیب به کمک ماهواره‌های استیجاری موقعیت‌های مداری ایران در چند سال دارای ماهواره شدند.

از دست رفتن دو نقطه
با توجه به فعالیت‌های حقوقی صورت گرفته در خصوص حفظ نقاط مداری و عدم عملیاتی شدن ماهواره‌های موردنظر برای این نقاط، اتحادیه بین‌المللی مخابرات و دیگر اعضای کارگروه تنظیم آن، در سال 2009 / 1387 (دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد)، اقدام به حذف امتیاز نقطه مداری زهره 3 کردند و بدین ترتیب یکی از سه نقطه استراتژیک کشور از دست رفت. با توجه به شرایط ذکرشده، برنامه‌ریزی‌ها بر حفظ نقطه زهره 1 متمرکز شد و مدتی با استفاده از ماهواره بدر5 نقطه مذکور عملیاتی شد؛ اما ازآنجاکه ماهواره مذکور متعلق به نقطه زهره 2 بود و برای عملیاتی کردن آن استفاده می‌شود، مجدداً نقطه زهره 1 را ترک و به نقطه زهره 2 بازگشت؛ بنابراین بار دیگر نقطه زهره 1 نیز خالی از ماهواره شد و درنهایت در نوامبر سال 2012 / آبان 1391 (دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد)، نقطه استراتژیک زهره 1 نیز از دست رفت. تنها نقطه باقیمانده برای ایران در حال حاضر، زهره2 است که کماکان با مشارکت عرب‌ست (کنسرسیومی با حضور ۲۱ کشور)، قطر و فرانسه در حال بهره‌برداری است؛ ولی عملاً نیمی از تخصیصات فرکانسی این موقعیت با توجه به نزدیکی به ماهواره مشترک قطر و فرانسه در 25.5 درجه شرقی مورد تعارض قرار گرفته است.

تهدید برای نقطه باقیمانده
در چند سال گذشته موقعیت مداری زهره 2 (26 درجه شرقی) و نقاط مجاور آن‌که یکی از بهترین موقعیت‌های مداری برای پوشش ماهواره‌ای منطقه خاورمیانه و اروپا به شمار می‌آید نیز مورد تهدید قرار گرفته است. اهمیت راهبردی نقطه مداری 26 درجه شرقی در پوشش منطقه و به‌خصوص میزبانی جام‌جهانی فوتبال توسط قطر سبب شده است تا اخیراً کنسرسیومی مرکب از شرکت مخابرات قطر و شرکت یوتل‌ست فرانسه اقدام به بهره‌برداری از یک ماهواره مخابراتی در کنار نقطه مداری متعلق به ایران با استفاده از امتیاز فرانسه در موقعیت مداری 5/25 درجه شرقی (به فاصله تنها 5/0 درجه از موقعیت نقطه مداری کشورمان) کنند. این ماهواره سهیل نام دارد و حضور آن در نزدیکی ماهواره استیجاری کشورمان، قطعاً باعث تداخل امواج باند کی.یو می‌شود که ازلحاظ ارتباطاتی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. همکاری ایران با عرب‌ست برای بهره‌برداری مشترک از نقطه مداری زهره 2 باعث شکایت فرانسه از ایران شد. در این شکایت فرانسه مدعی شده است که ایران حق نداشته است برای بهره‌برداری از این نقطه با عرب‌ست همکاری کند.

نهایتاً در نشست سال 2011 / 1390 کارگروهی از آی.تی.یو، تصمیم بر این شد که فرکانس‌های پخش ماهواره‌ای به دو بخش مساوی تقسیم شود که نیمی از آن به ایران ـ عربستان (عرب‌ست) و نیمی دیگر به فرانسه (یوتل‌ست) اختصاص یابد تا چالش‌ها بر سر این موضوع پایان یابد، اما با عنایت به توافقات صورت گرفته، کماکان چالش بین ایران با دو کشور فرانسه و عربستان در خصوص تصاحب نقطه زهره 2 همچنان ادامه دارد.

رقابت برای رزرو 13 نقطه جدید
اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بخش عظیمی از مهم‌ترین سرمایه‌های مداری و فضایی ایران ازدست‌رفته و تنها افسوس آن بر دل‌ها باقی مانده است. بااین‌وجود سازمان فضایی که برای از دست دادن نقاط موردانتقاد شدید بود برای جبران این خسارت جبران‌ناپذیر، اقدام به درخواست ثبت فایل برای 13 موقعیت مداری تحت عنوان ایران‌ست کرد. اینجاست که اتحادیه بین‌المللی مخابرات از راه دور (آی.تی.یو) با بررسی اثر این درخواست روی شبکه‌های ماهواره‌ای مجاور، تعیین می‌کند که ثبت این موقعیت‌ها منوط به هماهنگی و اخذ رضایت از کدام شبکه‌ها یا کشورهاست. درصورتی‌که ایران بتواند این مراحل هماهنگی را با موفقیت تمام کند، موقعیت‌ها به‌صورت موقت به ایران واگذار می‌شود و اگر ظرف هفت سال از تاریخ درخواست ماهواره عملیاتی مستقر گردد، این موقعیت‌ها مشابه زهره به نام ایران ثبت می‌شود. کارشناسان می‌گویند طی خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها ممکن است تا حدود 5 سال دیگر دست‌کم دو یا سه نقطه از این نقاط رزرو شده به ایران واگذار شود. البته درصورتی‌که سازمان فضایی حضورش را در مجامع بین‌المللی جدی‌تر پیگیری کرده و روابط خوبی با بقیه کشورها برقرار کند. البته همه این موارد به‌شرط اختصاص سرمایه لازم برای طراحی و ساخت و اشغال مدار قبل از هفت سال است که هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد دلار برای شروع می‌طلبد.

البته این‌همه در حالی است که کشورهای منطقه نیز بیکار ننشسته‌اند و به‌عنوان‌مثال امارات متحده عربی، بیش از 120 نقطه، ترکیه بیش از 70 نقطه، رژیم صهیونیستی بیش از 50 نقطه، مصر 18، پاکستان 15 و قطر نیز همانند کشورمان اقدام به رزرو 13 نقطه جدید کرده‌اند و در نوبت واگذاری قرار دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    کلا اگربخواهیم درباره چیزهایی که در دوره احمدی نژاد از دست دادیم، بنویسیم یک کتاب چند صد صفحه و شاید چند کتاب می شود
    • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      انقدر ار دولت احمدی نژاد انتقاد کنید و سرتون باهاش گرم کنید تا این دولت هم با خیال راحت گند بزنه به زندگیمون . چقدر ما تو زندگیمون افراط و تفریط داریم . یه نگاه به خبرهای همین خبر آنلاین بندازین , چند درصد از دولت روحانی انتقاد کرد ؟؟ خدا وکیلی انتقاد نداره , یعنی همه کاراش رو اصوله ؟ دارن سرمونو گرم میکنن , ماها هم ...
    • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      61 15
      ایکاش یه کتاب صد صفحه ای میشد..... کاغذ کم میاد ........
    • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      52 41
      همه چيز و خرابكاريهارو ربط بدين به احمدي نژاد كي به كيه......
    • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      75 44
      خوبه احمدی نژاد هست تمام تقصیرها رو گردنش بندازیم بهتره بپرسید آقای روحانی تو این 2 سال چه کردند
    • علی IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      33 12
      قابل توجه نویسنده متوهم معجزه هزاره
    • بی نام GB ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      33 10
      مثنوی 70 من کاغذ می شود
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      41 24
      کاری به چیرای دیگه ندارم چون بحثشون جداست اما این موضوع واقعا فقط تقصیر آقای احمدی نژاد نبوده.این نقاط سال 56 ثبت شدن.احمدی نژاد که از سال 56 مسئول نبوده.ایشون خیلی مشکلات در زمانشون ایجاد شد اما اینکه هر اتفاقی رو به خاطر ایشون بدونیم یه نوع فرار از واقعیت هست
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      35 13
      فعلا در این دولت در این دو سال یه کتابخانه میشه ساخت
    • میثم IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      29 17
      در عوض بجاش برامون فقر بیچارگی و انزوا به ارمغان آورد دیگه چی میخوایم
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      22 12
      مسؤولش هم داره راست راست میگرده؛ به جای اینکه پاسخگو باشه. تازه به فکر انتخاب مجدد هم هست. خدا رحم کنه.
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      10 10
      اشتباهی منفی دادم
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      24 4
      امیدوارم در دوره جدید همین دستاوردهای نصف و نیمه ای که بدست آورده بودیم رو از دست ندیم با الحاق پژوهشگاه هوافضا به وزارت علوم فاتحه پروژه اعزام انسان به مدار خونده شد شاید همون ماهواره هایی که در دوره قبل با تزریق بودجه های چندین برابر پروژه کاوشگرها نتونستن کاری از پیش ببرن، این دفعه یه کاری بکننما هم که درگیر کار پروژه های کاوشگر بودیم برامون واقعا مهم و ارزشمنده که تو زمینه ماهواره ها کشور یه تکونی بخوره ولی اگر فکر می کنین افراد و گروه های زیادی در دوره قبل بر روی پروژه های ماهواره ای کار نمی کردند و بودجه به اونها تزریق نمی شد سخت در اشتباهید.
    • محسن IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      37 6
      لطفا نظرتون را در مورد چیزهایی که تا همین الان در دوره اقای روحانی از دست دادیم رو اعلام کنید
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      15 35
      در عوض عزت خودمان را حفظ کردیم حالا چی می خاهند عزتمون را بگیرند و مثل کشورهای عربی ذلیل آمریکامون کنند مرگ بر منافقین کوردل
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      10 10
      نه عزیزم پاسخ سوال شما کتاب نمیشه چون فقط یه کلمه هست "همه چیز"
    • بی نام EU ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      6 11
      كتاب رو خوب اومدي. اما يك كتاب نه..ميشه يه رمان نوشت به عدد جلد هاي "كليدر". اون مثل قديمي رو يادتون مياد كه توش از كلماتي مثل "سنگ" و "چاه" و "در اوردن سنگ" و اينا استفاده شده؟؟
    • بهار IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      34 12
      پایان دولت اقای روحانی به فکر نوشتن یک کتاب چند هزار صفحه ای باید بود
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      8 5
      منظورت فقط تیتر عناوینه دیگه؟
    • سینا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      8 10
      شک نکن از یک کتابخونه هم بیشتر می شه، یک کتاب چند صد صفحه ای فقط برای یک روزشه
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      16 11
      نه به اندازه کتاب این 18ماه اخیر
  • غضنفر A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    11 9
    افرین به این میگن خبر، جالب بود و البته تاسف بار
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 4
    چی بگم والله..این همه خیانت رو چرا یه سری از مردم ما نمیبینن؟
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    32 37
    احمدی‌نژاد خاریست درگلوی بدخواهان ایران و ایرانی.
    • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      24 17
      یک کار مثبت آقای احمدی نژاد را لطفا بگویید............ممنون میشم اگه پاسخ منطقی بدید
    • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      15 16
      شماها از منطق حرف نزنید همون فحشایی که کارتونه رو بدید
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    24 9
    یعنی همه ی خبرگذاری ها این احمد نژادو ول کردن الا این خبرآنلاین
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    23 6
    نونتون از کجا تامین میشه که یه روز نمیتونین یه خبر از احمدی نژاد ننویسین ؟؟ بابا انقدر اسم اینو نیارین دیـــــــــگه
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    23 17
    دروغ میگین خیلی پرروهستین 16سال دولت سازندگی واصلاحات نتونستن هیچ غلطی بکنن چیزی نمگید دوران احمدی نژادکه سه ماهواره به فضاپرتاب شد نقاط زهرهماری ازدست رفت خدالعنتتون کنه دجالها
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    11 11
    واقعا چرا یه رئیس دولت باید این همه خرابکاری کنه و بعد هم راست راست بچرخه؟
  • هموطن کرد A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    26 5
    خدا اون شخصی رو که سال 56 تونست اون فرصت رو با زیرکی به دست بیاره در بهشت برین جای بده و بیامرزش واقعا در قبل از انقلاب کارهای زیربنایی زیادی انجام شده بود که بخشی از حاصلش رو ما بعداز انقلاب برداشت کردیم وبخشی رو هم به دلیل بی تجربگی وعدم آگاهی از مملکت داری از دست دادیم وبه فنا رفت
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    6 4
    فایده ای هم داره این حرفها اون موقع که باید کاری میکردند که اتفاقی نیفتاد خدا لعنت کند باعث و بانی شو بگذار که تاریخ در مورد این 8 سال سیاه قضاوت کند چندی قبل روزنامه های اون موقع را از انباری بیرون آوردم همینجوری تیترها و مطالبشو می خوندم واقعا چه اوضاعی مملکت داشته چه اظهار نظرهایی شده بود تاریخ این وقایع را ثبت کرده و روسیاهی برای آنها و دوستانشان باقی مانده است اما حیف که این خسارات قابل جبران نیست .
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 3
    انهائی که خواستند مدیریت کند پاسحگو باید باشند که ؟؟؟؟//
  • یقینی IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 4
    جهت اطلاع تمام برگ عبوران احمدی نژادازپل صراط
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 6
    خدایا.اول صبح قلب هر میهن پرستی با این موضوع واقعا به درد میاد.فقط میشه تاسف خورد
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 9
    اینها دلیل کفایت است یا دلیل بی کفایتی؟چرا احمدی نژاد به صورت واقعی و نه صوری محاکمه نمی شود؟
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 14
    خدا ار سرتقصير كسانيكه در طول 8 سال مملكت و80 سال به عقب بردن نگزره .ما به شخصه ازت نمي گذريم احمدي ن‍ژاد
  • بی نام US ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    45 6
    تا جایی که ما اطلاع داریم دولت روحانی سازمان فضایی رو نابود کرده با چه رویی به احمدی نژاد نسبتش میدید اصلا الان رییس سازمان فضایی کیه اصلا رییس داره والله خجالتم خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 8
    باعث سرافکندگی هست این قصه
  • دانستنیها A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 12
    ممنون آقای خاراباف
  • باران A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    6 4
    سلام ، با ارتکاب نصف جرم و تخلفات انجام شده توسط این پدیده هزاره سوم و اطرافیانش ، در کشورهای اسلامی دیگه همه رو دادگاهی و مجازات می کنن . اما در کشور ما به جای مجازات ازاعضای حساس نظامش می کنن .تازه هرروز هم خبر میدن که فلانی داره خودشو آماده میکنه . بهوش باشین . تازه هم وقتی بهوش باشی ، میگن آزادیه . پس چرا واسه دیر کرد چند روزه پرداخت وام پنج میلیونی ما ،آزادی نیست ؟ و باید جریمه بدیم ؟
  • سعید A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 7
    یه موردبامزه ازکارهای احمدی نژادحذف قندازچای ادارات بود که همه دنیامسخرمون کردن
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    22 9
    اینها یکسری حرف مفت بدون سند بود. چیزی که ما با چشم خود دیدیم این بود که برای اولین بار در طول تاریخ ایران چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب در دولت احمدی نژاد بود که یک ماهواره ایرانی به فضا پرتاب شد آنهم در اوج تحریمهای فلج کننده غرب.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      2 13
      البته با فتوشاپ وقتی شما هنوز سرت زیر برفه کاری نمیشه کرد برای هوشیاریت
  • بی نام EE ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 5
    یه چیز جدیدتر بنویسید. چند بار تا حالا این موضوع تکراری رو نوشتید ها
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 8
    وقتی بادنیا سرجنگ داشته باشی وخودتو بی نیاز از همه بدونی یکی یکی همه چیزتو میگیرند پیامبرهم برای نشر اسلام با قبایل دیگر بسیارمراوده وتجارت. میکرد سیاست بخرج میداد نه اینکه فقط با شمشیر بخواهد اسلام را گسترش دهد
    • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      7 4
      غصه نخور الان داریم با دنیا مراوده میکنیم.منتظر بشین ببین چه بلایی سرمون میاد
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 12
    هنوز زود است راجع به موفقيتهاي اوس محمود در ويران كردن ايران قضاوت كنيد.پديده هزاره سوم
  • ناشناس A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 8
    چی بگم فقط خدا رحم کند.
  • بهار A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 9
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 7
    اگر بخواهیم در باره چیزهایی که در آند دوره بدست آوردیم یک صفحه پر نمیشود . دروغ ریاکاری دورویی فساد اختلاس .......... شما تکمیل کنید
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 5
    بهترین مدارهایی که میتونستند پوشش کامل روی ایران داشته باشن رو از دست دادیم. بیشتر از 40 سال انتظار برای قرارگیری ماهواره ایران در مدار اصلا قابل قبول نیست، کشورهای دیگه با کشورهای اصلی سازنده ماهواره در تعامل هستن و در عرض 2 سال ماهواره رو میسازن، پرتاب و عملیاتی میکنند، ادعای داشتن دانش پرتاب ماهواره رو هم ندارن و فقط بفکر منافع ملیشون هستن ولی ما درحال ارسال ماهواره های زیرمداری هستیم و میمون میفرستیم فضا
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 4
    عزیز جان با 250 میلیون دلار یک ماهواره مخابراتی برات پرتاب می کنن تحویل میدن. یک میلیارد از کجا آوردی. ساختشم شرایط خودشو داره
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      6 1
      عزيزم سه تا ماهواره درست و حسابي براي سه تا نقطه حداقل يك ميليارد دلار هزينه اش ميشه تقاضاي ١٣ تا نقطه دادن. شما قيمت يك ماهواره رو ميگي فقط
    • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      3 3
      خوب چرا باید سه تا ماهواره تو سه تا نقطه بزاری مگه پولت زیاد کرده ما همون یدونه کاملشم نمیتونیم همه ظرفیتشو پر کنیم. فقط ی چیزی میشنوید میایید نظر میدید.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 11
    8 سال به اندازه 80 سال سرمایه ملی عمرمون جونیمون از بین رفت...
  • علی A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 6
    اون موقع جرات نداشتین حرف بزنین ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 8
    تنها 38 سال عقبگرد برای ایران
  • fazel US ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    14 4
    با سلام بفرمایید شما چه کرده اید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 8
    آبروی ایران رفت، شما نگران 3 تا نقطه‌ تو فضایی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 6
    بفرمایید چی از دست نرفت
  • بدون سانسور IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    16 3
    بابا ول کنید دیگه اصلا احمدی نژاد آدم بی کفایت شما چکار کردین تو این دو سال ؟؟؟ هی نگاه به عقب هر روز اخبار دولت قبل یه خورده تلاش و نگاه به جلو هم خوبه ها ...
  • کارن A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 5
    ما باید از این تکنیک زدگی و ووادادگی در مقابل تفکر تکنیکی و فنی که مهندسانی همچون احمدی نژاد و امثالهم ایجاد کردند ، فاصله بگیریم. میدونید چرا احمدی نزاد این بلا رو سر این مملکت آورد ؟ شاید خیلی هم دلش میخواست خدمت کنه ولی تخصصشو نداشت. از همه بدتر تمام سیستمهای اجتماعی و اقتصادی رو بشکل سیستمهای فنی می دید. چون مهندسی خونده بود به مهندسی تعصب داشت در حالیکه برای اداره یک کشور به سیستمهای اجتماعی و مردمی و اقتصادی که از قوانین طبیعی پیروی نمی کنند ، ما با علوم اجتماعی ، دیپلماسی، مدیریت ، اقتصاد ، آینده پژوهی می تونیم کلان یک کشور، کلان یک وزارتخونه و کلان یک شرکت دولتی را اداره کنیم . ریاضیات به درد ساختن پل و ساختمون و هواپیما و نیروگاه میخوره . تو یکی از صحبتهاش به صراحتاقتصاد رو رد کرد
  • کارشناس هوافضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    22 4
    لطفا از دستاوردهای دولت آقای روحانی بگو. پژوهشکده سامانه های فضانوری هوافضای سابق در دولت قبلی یکی از پژوهشکده های فعال بود که ماموریت ارسال انسان به فضا بهش محول شده بود. حقا در این پژوهشکده زبده ترین نیروهای کارشناس طی سالیان دراز پرورش داده شده بودند که با کمترین هزینه به فعالیت های فضایی مشغول بودند که ثمره آن ارسال اولین موجود زنده به فضا و بازیابی موفق آن بود. در دولت جدید با الحاق این پژوهشکده به وزارت علوم تمامی فعایت های پژوهشکده به یکباره متوقف شد و آن همه نیروی با قابلیت با آنهمه پتاسیل بالا صرفا در پژوهشکده به وقت گذارنی مشغولند. حقوق ها فقط حقوق پایه که برای که مبلغی در حدود 1300000 تومان است با تاخیر پرداخت می شود. با این وضع اکثر نیروهای به فکر جدا شدن از پژوهشگاه افتادن
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      14 2
      البته همین حقوق پایه هم فعلا که پرداخت نشده.
  • بی نام RO ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    22 3
    هر چیزی که در صنعت فضایی در کشور هست به خاطر دولت قبله ، دولت فعلی به خاطر آمریکا فضایی رو ادامه نداده
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 7
    هــر دم از ایــن بـــاغ بـــــــــــــــــــــــری میرســــد ...
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    14 6
    ادامه مطلب قبل ... البته نویسنده همین مطلب از جمله افرادیست که از پژوهشکده سامانه های فضانوردی حقوق میگیرد که مبلغش از حقوق اعضای پژوهشی این پژوهشکده که حقا بسیار پر تلاش هستند و بدون نارضایتی کار خود را انجام می دهند بسیار بالاتر است. احتمالا ایشان پول می گیرند تا از تصمیمات غلط عده ای دفاع کنند و فضایی رسانه ای را طوری منعکس کنند که وضع فعالیت های فضایی کشور بهتر شده است. در هر حال هر فردی به یک طریق امرار معاش می کند و ربطی به کسی ندارد. اینجانب از مسئولین بالای مملکتی خواهشمندم به داد این پژوهشکده برسند اگر حرف بنده را قبول ندارید تیمی کارشناسی بفرستید و خودتان تحقیق کنید. خیلی از اعضای پژوهکشده به فکر ترک پژوهشکده هستند و مقصد بعدی آنها معلوم نیست ...
    • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      20 3
      بارها گفته شده که عباس خاراباف برای منافع شخصی همون رییس قلم میزنه ولی خبرآنلاین ظاهرا خودش منفعت داره ادامه میده به این وضع
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      5 3
      آخه انصاف داشته باش این جا حرف از منافع ملی زده. منفعت های شخص شخص همه ما. سرمایه های ملی کجا اومده دفاع کرده از منافع یک رییس؟ بی خیال
    • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      12 1
      واقعا از چه تریبونی میشه به مسولای رده بالای مملکتی گفت که به داد این پژوهشکده برسن؟ از مقام معظم رهبری خواهش می کنم تیمی رو برای تحقیق در مورد وضعیت فعلی این پژوهشکده تعیین بفرمایند. مگر که ایشان به داد ما برسن
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 8
    هاله نور
  • سروش IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 1
    یعنی واقعا می خواین بگین در زمان محمدرضا شاه، خدمتگذارانی در این کشور بودند که با آینده نگری خودشون حقوق بین المللی کشور ایران رو تامین می کردن؟ بعدش هم در زمان دولت پاکدست، نتونستن یا نخواستن فقط وضعیت موجود رو حفظ کنن؟ برنامه ریزی و آینده نگری پیشکش؟؟؟
  • سید IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 0
    واقعا الان کسی نیست از مسئولینی که در دوره مسئولیت خود کوتاهی کردند بازخواست کنه؟ نه تنها احمدی نژاد خیل عظیمی از مسئولین هستند که در دوره مسئولیت خود چه امور غیر تخصصی و به ضرر عموم حال خواسته یا ناخواسته انجام دادند ولی این یکی دیگه واقعا افتضاح بود
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 2
    راستی اون میمون فضا نورد الان چکاره است.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      6 3
      به سايت پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي مراجعه كن تا ببيني كجاست
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    6 8
    خدا ازش نگذره
  • امید IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 2
    برگ زرین دیگری از خدمات پاک ترین دولت تاریخ ایران زمین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 12
    خداوند به ما رحم کرد از دست احمدی نژاد راحت شدیم... خدایا سپاسگزاریم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 6
    چه چیزی رو ازدست ندادیم.متاسفانه ضررهایی که متحمل شدیم قابل جبران نیست.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    11 2
    مرگ بر شاه خائن خخخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 6
    خدا لعنت کنه شاه رو ، عجب آدم بی انصافی بوده ها ، مرتیکه فقط 3 تا نقطه رو گرفته بوده ، خدا لعنتش کنه که هیچ کاری برای ایران نکرد
  • مهرداد RO ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    6 2
    صدای پای بهار می آید . . .
  • بی نام RO ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 3
    اینا چطور میخوان اون دنیا جواب ملت رو بدن نمیدونم من که از کوچکترین حقم نمیگذرم... باشد که خدا هم نگذرد
  • رویا A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 10
    دست از جون دولت احمدی نژاد بکشین چرا انرژی هسته ای که اینهمه شهید به خاطر آن دادیم و حالا داره به هیچ بهایی از دست میره هیچی نمیگین آیا شکم مردم و اقتصاد براتون مهم تر از امنیت و توسعه ملی است آنهم به بهانه اقتصاد هیچ رونق اقتصادی در کار نیست دست دوستی به آمریکا دادن یعنی سرنوشت عراق و افغانستان و... یعنی مثل افغانیها آواره شدن آمریکا به دنبال استعمار گری خودش است نه به فکر اقتصاد ما
  • علمدار ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 2
    احتمالا خيانتهاي دوره هاي ديگه إز ذهن مردم پاك شده?
  • امين IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 4
    حوصله نداشتم تا اخربخونم.هرچي ميرفتم پايين اعصابم بيشتر خورد ميشد
  • بی نام EU ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 2
    سال هاست كه اخبار را به ريز دنبال مي كنم. از سال 1387 تا كنون دقيقا هر شش ماه يك بار اعلام كرده اند: "ماهواره مصباح كه نخستين ماهواره كاملا ايراني است به زودي به مدار فرستاده خواهد شد." قبول نداريد در موتور هاي جستجوي اينترنتي جستجو كنيد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 2
    بهتر. نقطه که به درد نمی خوره خط خوبه
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 5
    من نميدونم وظيفه اين رسانه ها چيه ؟ چيزي كه ما ديديم همش اطلاع رساني در خصوص از دست رفتن سرمايه ها در دوره هاي گذشه است اون زمان چرا كسي اطلاع رساني نكردين؟ كه ميشد جلوشو گرفت كلا هر وقت كه به رسانه ها رجوع ميكنيم همه كساني كه در مسند قدرت هستن خوبن و قبليا همه خيانتكار واقعا اين رسمشه؟ فقط اعصاب خوردكني برا ملت هميشه در صحنه
  • محسن A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    13 3
    در دوران روحانی جفای که به ملت شده مثنوی هفتاد من کاغذ فقط صداش بعدا در میاد زمان همه چیزو روشن میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    16 9
    کلا شماها هر چی مشکلات سر این مملکت آمده رو به احمدی نژاد ارتباط میدین نمیدونم چرا رکود شدید اقتصادی الان پایین امدن تراز صادرات ازاد شدن بنزین هیچکی صداش در نمیاد همین ها اگه تو دولت احمدی بود ببین چه چیزاییی می گفتین احمدی اشتباهات زیادی کرد اما کاری کرد که در 30 سال بیسابقه بود مسکن مهر که دوسال این دولت زیرش مونده بالا رفتن تراز صادرات به گفته خود این اقایان بی سابقه بود تولید بنزین در داخل ساخت وساز زیادی که در اون دوران بود وضعیت شهرها در بالاو پایین شهر تغییرات زیادی شد فرستادن حیوان به فضا پیشرفت در انرژی اتمی و...احمدی با مصدق تفاوت زیادی داشت اما یه زمانی برسه که ایندگان برای مدیران این دوره نسبت به احمدی همون احساسی دارن که ما نسبت به دوره مصدق تاریخ بخونین خواهشا
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 4
    روحانی هم فقط داره انشاء میخونه و کاری بلد نیست وضع درست شد آیا ؟ قیمتها بالا میره هروز و هروز ما ایرانیا گوشمون باید به اخبار باشه که قانون جدید چی اومده و یا کجای دنیا تو جنگه وقتی به دنیا اومدیم تظاهرات بود صدام بود صف گوشت و مرغ بود پیکان بود و واسه هرچیزی صف بود تلفن سکه ای هم بود زنبیلم بود که شیر بگیریم بعد کنکور بود دانشگاه آزادم بود سربازی رفتیم که مرد بشیم بزرگ شدیم دیدیم نامردی بهتره بوده بعد تحریم شدیم غصه عراق خوردیم غصه فلسطین خوردیم غصه پارتی نداشتن ها رو خوردیم بیکاری غصه احمدی نژادم خوردیم اختلاس تحریم دلار طلا آمار طلاق یمن هم تازه اضافه شده به غصه هامون ، یک ایرانی از درب منزلش غصه میخوره تا ونزوئلا ولی از همه بدتر غصه جای پارک ماشین و دزد محترم ماشین
  • الیاس A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 7
    لطفا رونوشت این خبر به دلواپسان،دلوا پیشان،اعضای محترم جبهه پایداری ،کاتبان وحی فتح الفتوحات و ... ارسال گردد ...
  • شهاب A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 4
    همچنين قبل انقلاب خيلي هم سرشكسته نبوديم ها
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 7
    قربونت برم دكتر محمود روي زمين چيزي باقي نگذاشت ، فضا كه جاي خود داره
  • علی A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 11
    فقط تخریب چیز دیگه ای که بلد نیستسن همش دروغ در دوران احمدی نزاد عرب ها جرات نداشتن چپ نگاهمون کنن اما حالا به راحتی می زارن ............ بی زحمت بیشتر از این دروغ نگید چون گاهی اوقات اینگونه مسائل باعث محبوبیت طرف مقابل می شود
  • بی نام EU ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    16 8
    حالا خوبه این چند تا ماهواره ای هم که فرستادیم زمان احمدی نژاد بود.معلومه دیگه وقتی یه عده که با رای50.7درصد انتخاب شدند میگند ما 90درصدیم از این بیشتر انتظار نمیره.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 0
    آقا چرا نظراتو به روز نمیکنید. اتفاقی افتاده؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 1
    شاه خائن از همون زمان می خواست تهاجم فرهنگی بشیم. ماهواره چرا؟ آنتن تلویزیون مگه چشه؟ واقعا مشکل مملکت ما ماهواره است؟ نه واقعا؟ یا موی جوانانه؟ او آمده بود به هر نفر یک چاه نفت بدهد، اما از هر نفر یک پمپ بنزین گرفت
  • راما A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 6
    سلام کلا اگه بخواهیم چاپلوسی رفسنجانی و روحانی رو هم بکنیم چندتا کتاب چند صد صفحه ای لازمه دشمنی دشمنانی رو خودتون با فتنه امیدوار کردید گردن احمدی نزاد نندازید اگه متن خودتون روهم یه دور دیگه بخونید متوجه میشید تازه خدما و پیشرفت رو در زمینه فضایی روحانی ایجاد کرده که سازمان فضایی رو متحل کرده
  • soleiman IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 7
    همه کسانی که از احمدی نژاد حمایت کردند باید مردانگی کنند و بخشی ا ز خرابکاری های او را به عهده بگیرند. سکوت اصولگرایان قابل قبول نیست. دوست آن است که گیرد دست دوست . این یعنی هم در خرابکاری و هم در درستکاری از او حمایت کنند. با توجه باینکه جز خرابکرای کاری نرده است بنابراین باید این خرابکاری میان اصولگرایان و یا حامیان او تقسیم شود.
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 1
    بهتر راجع به چیزهایی که برامون مونده بحث کنیم، خیلی مختصرتر و خلاصه تر از این خواهد بود... هیچ چیز نمانده، نه اقلیمی نه چهره بین المللی، نه مشتری برای نفتمان و نه حتی آب
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    18 4
    به علاوه اینکه به دنبال تصمیم غلط دولت روحانی و تکه پاره کردن سازمان فضایی، اجرایی ترین و فعالترین و چابک ترین و کم هزینه ترین و موفقترین بخش آن که پژوهشکده فضانوردی بود به وزارت علوم برگشته و اسم این کار رو هم گذاشته اند بازگشت پژوهشگاه هوافضا به جایگاه حقیقی خود در حالیکه وجود پژوهشگاه هوافضا در وزارت علوم هم موقتی بود و مدیریت آن در آن دوران همواره در فکر گسستن از وزارت علوم و پیوستن به سازمان فضایی بود که این اتفاق در سال 1389 رخ داد. الان هم پژوهشگاه هوافضا تقریبا رو به نابودی است و دغدغه مسئولانش شده تامین یک اتاق مستقل برای هریک از اعضای عیات علمی اش. ساده ترین کار ممکن که انتشار مجله فضانورد است هم متوقف شده. چون از نظر ایشان اهمیتی ندارد و منجر به مقاله آی اس آی نمی شود.
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
      9 2
      با تعطیلی این مجله نویسنده محترم همین مقاله شدن" همکار رسانه ای پژوهشکده" حالا باز این خوبه خیلی جالبتره که جدی ترین منتقد و اصلی ترین مخالف پروژه اعزام انسان به مدار الان مجری طرح ساخت فضاپیمای زیر مداری هستن ما که نفهمیدیم کی به کیه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 8
    اگر دولتی دوباره مثل احمدی نژاد بیاد که با جهان در جنگ باشه فرصت رو دوباره از دست می دیم. کشوری مثل لوکزامبورگ از راه همین اجاره ماهواره و داشتن نقاط مداری کلی سرمایه به دست میاره. در حالیکه برای ایران این نقاط نه فقط مادی که حالت سیاسی هم داره. پول اجاره هم که از شبکه ها می گیره می تونه به اقتصاد مملکت کمک کنه. تعامل به دنیا به زندگی بهتر برای ایرانی ها منجر می شه اگر دلواپسان جیب بگذارند
  • امیرحسن A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    6 7
    فکر نمی کنم هیچ کشوری طی 8 سال اینقدر پس رفت داشته باشه که ما در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد داشتیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    10 3
    تو این یک سال و چند ماهی که گذشت ، دولت چه کرد؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 6
    اینقده خوشم میاد هیچ کس فکر نمیکنه فقط بی دلیل دفاع میکنن این 8 سال آقا اینقدر زیر بنای کشور خراب شد که حالا حالا ها هیچ دولتی نمیتونه درستش بکنه... دوستان خواهشن اطلاعاتتون رو ببرین بالا و کورکورانه حمایت نکنید...
  • گچسارانی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    6 8
    واقعا عجیبه امار مثبت ومنفی ها واقعی نیست درست مثل نظر سنجی درموردتیم هسته ونتایج عجیب وغریب وان نمیدونم به عقل خودم بایدشک کنم ویابه توانایی خبرانلاین جهت محافظت ازنظرات مردم
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    3 1
    واقع بین باشی واقعیه گچسارانی غزیز.