در دنیای ارتباطات، زندگی سخت شده است. یعنی پیچیده تر شده است. پیچیده تر از زمانی که جوانان یک محل دور هم جمع می شدند و گل کوچک بازی می کردند. اکنون علاقمندی‌های جوان آنقدر تغییر کرده که جامعه شناسان هم سردرگم شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ توسعه فناوریها سبب شده تا تغییرات بنیادی در شیوه زندگی به وجود آید. تکنولوژی و حواشی آن هرچند فواید بسیاری دارد، اما دارد آسیبهایی را به زندگی ها وارد کرده است. ۱۷-۱۸ میلیون ایرانی اکنون در فضاهای مجازی سیر می کنند. ناگفته پیداست که عمده این جمعیت هم از جوانانی هستند که اینترنت و شبکه های مجازی و موبایلی را جذاب‌ترین سرگرمی این روزهایشان یافته اند.

همین سرگرمی اما سبک زندگی را به شدت تغییر داده است. سبک زندگی امروز جوانان و علاقمندی‌هایشان آن چیزی نیست که ۱۰ سال پیش وجود داشته است. حتی سرعت تغییر سبک زندگی آنقدر بالاست که از تغییر نسل ها هم پیشی می گیرد. در این بین خانواده ها کمتر با هم صحبت می کنند.

این تغییرات بیشتر در زندگی جوانان تاثیرگذار بوده است چون فضای مجازی و سایت ها باعث به وجود آمدن شرایطی شده که در آن اوقات فراغت از اشکال سنتی جدا شده و به نوعی رسانه ای و خانگي شده است.

در مورد تغییر سبک زندگی جوانان ایرانی و تغییرات آن در دنیای امروز میزگردی با حضور داوود نوری رئیس ستاد بزرگداشت هفته جوان در وزارت وزش و جوانان، نیره توکلی استاد دانشگاه و جامعه شناس و هادی معتمدی، روان شناس در حوزه آسیبهای اجتماعی برگزار می شود.

اما به نظر شما سبک زندگی جوانان چه تغییری کرده است و اکنون چگونه است؟ اگر دراین باره سوالی دارید می توانید در بخش نظارت همین خبر برای ما بفرستید تا از میهمانانمان بپرسیم. 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    30 7
    سبک زندگی حوانان مانند همه چیز رو به تغییر است اما مسئولان ما چون برای نسلهای قدیمی هستند نمیخوان این موضوع رو بپیرند
  • محمد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    11 3
    تکنولوژی علاوه بر مزایای زیادی که دارد ضررهایی هم دارد مثل دور شدن افراد از یکدیگر .تغییر سبک زندگی ناشی از پیشرفت تکنولوژی نیز ، هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی میتواند اتفاق می فتد ولی متاسفانه در ایران این تغییر در جهت منفی بیشتر خودنمایی میکند. بیشتر ایرانیان به ابزارهای جدید فن اوری مثل شبکه های اجتماعی به عنوان یک تفریح و سرگرمی نگاه میکنند و از آن صرفا برای گذران وقت استفاده میکنند که مهمترین دلیل ان نادیده گرفتن این ابزارها توسط دست اندرکاران فرهنگی و به طور خلاصه پاک کردن صورت مساله است.
  • حسین A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 2
    خواهش میکنم این مسئله رو با ایشون مطرج کنید . . . بنده پسری هستم متولد سال 1365 و دارای تحصیلات مهندسی برق ولی بشدت در انتخاب سبک زندگی دچار مشکل هستم . . . اگر سبک زندگی سنتی را انتخاب کنیم و تشکیل زندگی بدهیم همین امروز و سالهای آینده با یک جامعه ی نمیه سنتی م یا کاملا مدرن شده روبرو هستیم که یقینا دچار تعارضات زیادی میشویم و یا اگر سبک زندگی مدرن را انتخاب کنیم و تشکیل خانواده بدهیم بازهم دچار آسیبهای فراوانی خواهیم شد . . . ضمنا اینکه حد وسط را بگیریم و هم رویکرد سنتی در زندگی داشته باشیم هم رویکرد مدرن به هچ وجه جوابگو نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    33 1
    چه عجب جوانان هم مهم شدند نگنه انتخابات نزدیکه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    13 2
    یک جوان آرادی و تفریح نیاز داره تا بتوه خلاقیت و تولد کنده که متاسفانه اصلا در جامعه ما به جوان اهمیت داده نمیشه. سبک زندگی ما تغییر کرده چون قرار نیست ما مثل پدر ها ومادرها مون زندگی کنیم
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 5
    آخه وقتی دوست و فاامیل میخوان بهت ضربه بزنن چرا از فضای مجازی فاصله بگیریم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    4 1
    سبک زندگی جوانان متاثر از تغییرات سریع اجتماعی دچار تحول گسترده ای به ویژه در نوع تفکر آنها شده است. قرار گرفتن بین دو نسل متفاوت سنتی و مدرن و تلفیقی بین آنها نوعی فرهنگ به وجود آورده که نسل امروز قربانیان آن هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    20 1
    بنظرم «بیکاری»، سبک زندگی اکثر جوانان و حتی بزرگسالان را تغییر داده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 2
    لطفا بپرسید ک شما جون بودید با دنیای زمان خودتون پیش نمیرفتید که الان انتظار دارین ما اینطوری نباشیم و نگران از دست رفتن سنتها هستید
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 7
    جوونی ما با ورود اینترنت شروع شد و با توجه به محدود بودن سرعت و حجم و داده، ما خیلی هدفمند از اینترنت استفاده می کردیم ولی الان احساس می کنم با رسیدن اینترنت به جیب مردم، جوون ها بدون برنامه و بدون ترس از اتلاف انرژی و حفظ حریم خصوصی دارن تو اینترنت دست و پا می رنن. جوونی که باید روزی چهارتا چیز جدید یاد بگیره، تمام انرژیش رو می ذاره روی ارسال روزی چهارتا سلفی جدید از چهارجای مختلف در روز. ما که وقتمون به بطالت نگذشت الان پشیمونیم که چرا از جوونی دستاورد بیشتر نیاوردیم واقعا نمی دونم این جوون ها که هدفشون صرفا سرگرمیه و علی رغم این همه امکانات به دنبال یادگیری نیستند، در آینده راجع به خودشون چه جوری قضاوت می کنند.
  • آرش A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 1
    من متولدسال 1360 هستم و تمامی آن خاطرات نوستالژیک دهه 60 و سبک و سیاق سنتی رو بخاطر میارم. فقط اینو میگم که هر زمانی مقتضیات خودش رو داره. با الگوهای دهه 60 دراین دوران نمیشه زندگی کرد. برای من کمرنگ شدن سنتها یا حتی از بین رفتنشون اهمیتی نداره.اینکه آن زمان رفت و آمدهای فامیلی زیاد بود درست اماجنبه های منفی هم داشت.قهر و غیبت کردن و مشاجره و جنگ اعصاب و بی ملاحظگی هم بود که دوست نداریم به یاد بیاریمشون.من این تغییر الگو رو خیلی میپسندم و شرایط امروز رو خیلی ترجیح میدم به گذشته.
  • آرش A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 1
    من متولد سال 1360 هستم و سبک زندگی سنتی رو درسالهای دهه 60 درک کردم.هر زمانی اقتضای خودش رو داره و با الگوهای آن سالها دراین زمان نمیشه زندگی کرد.درسته درسبک زندگی سنتی رفت و آمدها و ارتباطات زیاد بود.اما همیشه این روابط با شادی همراه نبود.قهر و غیبت و جنگ اعصاب و تعرض به حریم خصوصی هم زیاد داشت.من این دوران جدید و سبک زندگی جدید رو ترجیح میدم به سنتی و از بین رفتن سبک قدیم برای من اهمیتی نداره.جهان در حال جلو رفتن هست.
    • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      0 3
      فرزند عزیزم کسی به شما نمی گوید و نباید بگوید مثل دهه شصت زندگی کنید ولی خوب و بد و حق و ناحقی که اسلام تعیین کرده کهنه شدنی نیست یک مثال بزنم تا قضییه روشن شود: اسلام اگر 1400 سال پیش که دزدها با کمین کردن در گردنه ها دزدی می کردند گفته دزدی بد است منظورش این نبوده که اگر با ابزار مدرن و بوسیله هک کردن سایت اینترنتی پول مردم را بدزدیم اشکالی ندارد پس در سایر موارد نیز حقیقت ها به همین صورت کهنه نشده و سر جای خود باقی است و ما اگر بخواهیم مسلمان باقی بمانیم باید سبک زندگی در این عصر و زمانه را با توجه به مناسبات این زمانه و در عین حال نقض نکردن حقیقت های اسلام استخراج کنیم.
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    19 1
    زندگی جوانان واقعا تاسف بار شده در هر خانه ای که جوان وجود دارد پدر و مادر اوضاع جوان خود را از نزدیک می بیند.اکثر جوانان بیشتر ساعات شبانه روز خود را سر در گوشی و یا در لپ تاپ داشته و در دنیای مجازی می چرخند وقتی علت پرسیده می شود از جواب جوان خود به این نتیجه می رسد که واقعا انگیزه در جوان از بین رفته . مسئولین به جد باید به فکر باشن . وقتی جوان می بیند بعد از فارق التحصیلی شغلی در کار نیست دیگر امید و هدفی برای او نمی ماند تا برای رسیدن به اون شغل و هدف با اشتیاق تلاش کند و از موبایلها و لپ تاپها در مسیر درست استفاده کند این ساعتها گوشی در دست گرفتنها بزرگترین زنگ خطر هم برای سلامتی جسم وهم برای سلامتی روح جوان بوده و هم مرگ تدریجی برای پیشرفت کشور وهم آینده و زندگی جوان است
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    5 1
    سبک زندگی جوانان ما متأسفانه پیرو و زیر سلطه حوادث و پیش آمد های روزگار واقع شده یک مثال ساده می آورم : "بلوتوث" در خارج از مرزهای ما اختراع می شود و ما آن را به موقع رصد نمی کنیم و از منافع و ضررهای آن بی اطلاع هستیم و در همین حال بسرعت وارد کشور ما شده و بعد از اینکه بصورت اتفاقی تصویری مستهجن در گوشی فرزندمان دیدیم که در مترو بوسیله این ابزار به گوشی او منتقل شده متوجه وخامت اوضاع می شویم این یک نمونه از تسلط پیش آمد ها در زندگی ما در این دوران است که به ما گوشزد می کند تعیین سبک زندگی جوانان و تحقیق و مشورت در مورد آن با توجه به دسیسه های دشمنان ایران و متغیرهای گوناگون چقدر حیاتی و مهم است.