بررسی وضعیت فرودگاه امام خمینی(ره) /فرودگاهی که با گذشت نیم قرن هنوز در ابتدای راه است

احداث فرودگاه امام خمینی (ره‌) عمدتاً به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای روز افزون مسافرتی و حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی از اهمیت ویزه ای برخوردار است.

فريبا دهقي: مشکلات موجود در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد به سبب گسترش ساخت و سازهاي شهري‌، ارتفاعات موجود در شمال تهران و نيز تداخل پروازهاي نظامي‌، توجه مسئولان کشور را به احداث فرودگاه بين‌المللي متناسب با استانداردهاي جهاني جلب کرد.

احداث فرودگاه امام خميني (ره‌) عمدتاً به منظور پاسخ‌گويي به نيازهاي روز افزون مسافرتي و حمل و نقل هوايي داخلي و بين المللي و جذب پروازهاي ترانزيت بين المللي در جهت دست‌يابي به جايگاه ايران به عنوان قطب اصلي در پروازهاي بين المللي منطقه و کانال عبور در مسير اروپا و آسيا و در عين حال کسب درآمد ارزي ناشي از آن و بهره برداري بيش‌تر از صنعت توريسم سالیان سال است که به عنوان یکی از دغدغه های دولت ها در امده است.

شروع این پروژه به دوره پهلوی دوم باز می گردد وپس از انقلاب نیز راه اندازی این پروژه به یکی از یکی از تلاش های دولت مردان برای به ارث گذاشتن فرودگاهی در سطح استانداردهای جهانی برای ایرانیان بدل شده است؛ اما باگذشت نزدیک به نیم قرن از این طرح هنوز هم بهره برداری از این پروژه در همان فاز اول خود مانده است. پروژه ای که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نگاه ویژه ای به آن دارد و بر اساس گفته هایی که مطرح کرده تلاش دارد تا این فرودگاه را به یک شرایط مطلوب و ایده آل برساند. 

اعتبارات بخش خصوصی عامل پيش برد پروژه

شهر فرودگاهي امام خمينی(ره) در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران، میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار دارد وبا مساحت 13700 هكتار جزو 10 فرودگاه بزرگ در دنيا از نظر مساحت به شمار مي رود. توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در 4فاز طراحی شده است که فاز یک ان با ضرفیت 6.5 ملیون مسافر در حال فعالیت است وفاز دوم ان با ضرفیت 26 ميليون مسافر در سال در حال اجراست، فاز سوم 50 ملیون مسافرو ظرفيت نهايي اين  فرودگاه در پايان فاز چهارم توسعه به 90 ميليون مسافر در سال خواهد رسيد .

محمد حسن تجویدی  عضو هیئت اجرایی و مدیریت پروژه بزرگراه ها و پل های طرح فرودگاه بین المللی امام خمینی از پیشینه  فرودگاه می گوید: « در زمان پهلوی دوم به  پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا كلنگ اين فرودگاه به زمين زده شد. این طرح در ۱۳۵۱ و با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب دولت ایران رسید.»

وي ادامه داد: «در زمان جمهوری اسلامی ایران در اوایل دهه 60 که بهره برداری از این فرودگاه در دستور کار دولت قرار گرفت به دلیل کمبود اعتبارات ساخت این فرودگاه به تعویق افتاد.»

محمد حسن تجویدی  در باره وجود  نواقصی در بخش های تکمبل شده فرودگاه مثل ترک روی باند می گوید: «جنس مصالح به کار رفته در ساخت از مرغوب ترین مواد است و وجود ترک های  طولی وعرضی عادی است و در سایر فرودگاهای دنیا نیز این ترک ها بعضا دیده می شود اما انچه مهم است تامین اعتبارات کافی از سوي بخش خصوصي برای پیشبرد این پروژه ملی است تا بتوان فرودگاهی در شان مردم ایران داشته باشیم. »

ناآگاهي مهم ترین  دلایل تاخیر در بهره بری از فرودگاه

مجری اسبق طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی در اين زمينه معتقد است: «ساخت شهرک فرودگاهی  به جای فرودگاه در همه جای دنیا موضوعی شناخته شده است  و دولت ها با کمک  گرفتن از بخش خصوصی  به بهره بری از این گونه پروژهها سرعت می بخشند، این در حالی است که  در کشور ما به دلیل تازگی موضوع هم برای مردم وهم برای دولت و عدم  تشخیص نیاز  طی سالیان گذشته تکمیل وبهره بری از این فرودگاه به تعویق افتاده است.»

سيد غلامرضا شیرازیان در تعریف شهر فرودگاهی می گوید: « شهر فرودگاهی به کلیه امکانات رفاهی وخدماتی واقتصادی که به همراه خدمات پرواز در اختیار مسافران قرار می گیرد گفته می شود که 82 شهر فروگاهی در دنیا در حال جابه جایی مسافر هستند و11 تای دیگر در حال ساخت وجود دارد. به طور معمول زمان ساخت شهر فرودگاهی نیز بین 5 تا 10 سال است اما در کشور ما به دلیل تازگی  این  پروژه  ونبود امکانات کافی زمانی در حدود 25 سال صرف شده است که هنوز هم  این پروژه به بهره برداری کامل نرسیده است .»

او در باره  حضور کم رنگ بخش غیر دولتی در این پروژه نیز می گوید: «با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصل 44 قانون اساسی  که به  استفاده از بخش خصوصی  در کارهای عمرانی کشور تاکید شده است انتظار می رود این جای خالي در اینده ای نزدیک پر شود. »

شیرازیان بیان كرد: « به دلیل برقراری ارتباطات گسترده تر بین جمهوری اسلامی ایران با سایر نقاط  دنیا  تکمیل  وبهره برداری از این پروژه ملی باید از اولویت های کشور باشد. تعامل فرهنگی با سایر کشورها ،ایجاد اشتغال در بخش های مرتبط با تکمیل این طرح ، پیشرفت صنعت گردشگری ومقوله توریست  وحضور شرکت های چند ملیتی در بخش های مختلف صنعتی کشور از دیگر تبعات بهره برداری از این پروژه ملی خواهد بود. »

حضور انحصاری دولت عامل ناتمام ماندن پروژه  

عليرضا شیر محمدی فر كارشناس حمل و نقل نيز اعتقاد دارد: «تاخیر در انجام پروژه به دلیل انتخاب مدل نامناسب از یک سو و حضور دولت در ساخت پروژه از دلایل اصلی ناتمام ماندن این پروژه است. ساختار استاندار برای ساخت چنین پروژه های در سایر نقاط  دنیا ترکیبی از سرمایه گذار، طراح، سازنده وبهره بردار است. دولت برای تکمیل این پروژه نیاز به سرمایه گذار دارد و تنها و در شرایط فعلی توان انجام این پروژه را ندارد.»

شیرمحمدی فر درباره نقش دولت ها در چنین پروژه هایی در سایر نمونه ها در دنیا افزود: «در بررسی های انجام شده بر روی  38 پروژه مشابه نتایج بدست امده نشان می دهد که همه ان ها با همین روش  (ppp) انجام می شوند. حضور دولت در دو بخش حفاظت پروازوامنیت فرودگاه خلاصه می شود و سرمایه گذاری وساخت پروژه باید در دست بخش غیر دولتی باشد. »

شیر محمدی فر مهم ترین عامل ناموفق بودن تکمیل این پروژه را نداشتن مدل مناسب در انجام این طرح می داند ومی گوید: « انجام  پروژه هایی با این وسعت به صورت پی پی پی (مشارک دولت وبخش خصوصی )انجام پذیر است. »

شیر محمدی فر ادامه می دهد:«انتخاب مدل نامناسب نه تنها در ایران بلکه در کشور های اروپایی نیز باعث به تاخیر افتادن بهره برداری از فرودگاها شده است یک نمونه ان در  شهر برلین  است که اتمام این پروژه از سال 2006 تا به حال تکمیل نشده است ،اما در بسیاری از شهرهای خاورمیانه با انتخاب ساختار مناسب  اقدام به ساخت چندین فرود گاه بین المللی در کشور خود کرده اند و هم اینک کشور های هم جوار از اسمان هوایی ما کمال استفاده را می کنند .هر لحظه تاخیرمان در تکمیل این پروژه فرصت  عرضه اندام را برای رقبا فراهم می کند.»

شیر محمدی فر درباره زیان  به تعویق افتادن این پروژه  می گوید: «به  ازای هر مسافری که در خطوط هوایی جابه  جا می شود حدود 100 تا 110 دلار سود عاید شرکت هوایی می شود. در ترکیه فرودگاهی برای  جابه جایی دویست ملیون  مسافر درسال ، در حال ساخت است وبا یک حساب سر انگشتی  می توان فهمید  که  با هر لحظه تاخیر در بهره برداری از  این پروژه رقمی در حدود 200ميلیون دلار از دست می دهیم. »

شیرمحمدی فر درباره آمادگی شرکت هایی چند ملیتی برای مشارکت در  سرمایه گذاری  روی این پروژه ادامه می دهد: «حضور بخش خصوصی نیز منوط به بخش داخلی نیست بلکه در همه جای دنیا ساخت فرودگاه هایی با این حجم از گستردگی و امکانات نیاز به حضور شرکت های چند ملیتی دارد و دولت باید اجازه مشارکت شرکت های متخصص در فرودگاه سازی را بدهد، بسیاری از شرکت های داخلی وخارجی اماده حضور در چنین پروژه عظیم وسود ده هستند.»

هیچ محدودیتی در جذب سرمایه گذار نداریم

در همين ارتباط كارشناس مسئول شهر فرودگاهي امام خميني( ره) هم گفت : توجه به توسعه فرودگاه بين المللي و افزايش تقاضا براي جابه جايي و دسترسي به امكانات بيشتر يكي از اهداف توسعه اي اين فرودگاه به شمارمي رود. از آنجايي كه موقعيت استراتژيكي و ترانزيتي ايران در سطح بین المللی   بي نظير است، توسعه فرودگاه بين المللي امام خميني در سطح يك شهر فرودگاهي از نظر اقتصادي ضروري به نظر مي رسد. سرمایه گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی منابع بسیاری می‌خواهد؛ البته در حال بررسی مدل‌های فاینانس و روش‌های تامین مالی جدید هستیم تا بتوانیم از منابع بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بخش هوایی استفاده کنیم.

شادی رازانی  در باره  محدودیت هایی که در زمینه تامین اعتبارات پروژه  توسط شرکت های چند ملیتی  برای این طرح گذاشته شده بود گفت: طبق قانون هیچ محدودیتی در زمینه جذب سرمایه گزار نداریم وبا تاسیس شرکت فرودگاهی  امام خمینی در اسفند  سال 93، شهر فرودگاهی امام خمینی یک متولی قانونی دارد .

این کارشناس مسئول  فرودگاه  امام در باره بعضی از مشکلات ومحدودیت هایی که باعث نارضایتی مسافران است می افزاید: در حال حاضر بعضی از این مشکلات مثل ترک روی باند فرودگاه یا نبود خدمات الکترونیکی   برای تسریع در کارها  حل شده است وسایر نواقص نیز  به دلیل تغیر در مدل ساختاری در حال حل شدن است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    41 2
    حدود دوماه پیش مسافری ازخارج کشور داشتیم واقعا آبروی کشور بااین فرودگاه بین المللی میرود. مثلا برای پارک اتومبیل باید حدود چهل دقیقه وقت تلف کنی وبعد از پارک کردن دربیابان که حتی اسفالت هم نیست دوباره بااتوبوسهای زوار دررفته به سالن مسافران برگردی.من شاهد توهین مسافران واستقبال کنندگان به مسئولین ذیربط بودم وانصافا" این فرودگاه بااین وضعیت اسفبار درشان کشور وملت ایران نیست.
  • اکبر IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    34 3
    این فرودگاه بین المللی اصلا خط اتوبوس نداره. می فهمی؟ بین المللیه
  • مهرداد EU ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    35 1
    فرودگاه امام واقعا موجب آبرو ریزی یک کشور بزرگ 80 میلیونی هست. کشورهای خیلی فقیرتر و کوچک تر فرودگاهایی به مراتب شیک تر استاندارد تر و پر رونق تر دارند. اگر امکان آپلود عکس بود چند تا عکس از فرودگاه آدیس آبابا ایتوپی همینجا میگذاشتم....
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    31 0
    يكي از 10 فرودگاه بزرگ دنيا؟؟؟ واقعا يا دنيا را نديده ايد يا بزرگترين فرودگاه را نمي دانيد چيست بعدش هم همه دنيا وايستاده اند تا ما بزرگترين فرودگاه دنيا را در فاز دوم در 60 سال تكميل كنيم . واقعا خنده دار بود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    29 0
    بنده برای اولین بار 2 هفته پیش این فرودگاه بودم .واقعا افتضاح است مخصوصاً مسیر برگشت. تسمه نقاله چمدان و بار مسافر بسیار کوچک است بطوریکه باید مسافران چند ردیف پشت سرهم وایستند و در جای جای مختلف شکستی های عجیب و غریب دارد.سرویس بهداشتی نه از نظر تعداد و نه از نظر تمیزی درحد ترمینال اتوبوس های داخلی هم نیست.سیستم آسانسور افتضاح اندر افتضاحباید ببینید و استفاده کنید تا متوجه گفته بنده شوید.در مسیر خروج به سمت پارکینک بعضی از قسمت ها فقط بتون شده است و ازسنگ سرامیک کاری خبری نیست و......
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    23 0
    پارسال فرودگاه دبی به اندازه ایران خودرو درامد داشته است. البته همه سرمایگذاری ان را هم که ببرسی کنید به یک پنجم فرودگاه امام خمینی نمی رسد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    9 1
    فرودگاه قم هم كه هيچي
  • هومن RO ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    15 1
    با مديريت وزارت راه تا هزار سال ديگه راه نميافته
  • رضا A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    27 3
    مقایسه فرودگاه امام حتی با فرودگاههای فعلی استانبول و دبی کلا قیاس مع الفارق است و تفاوت از زمین است تا....................................... اسمان. متاسفانه...
  • مهدی EU ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    17 1
    اول راه هم براش زیاده به خدا..
  • حسام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    11 2
    همین الان ظرفبت ترمینال و پارکینگ و سرویس های بهداشتی این فرودگاه با نشست و برخاست چهار تا هواپیما تکمیل شده، وای به روزی که ده ها هواپیما در ساعت بخواهند به این فرودگاه وارد و یا خارج شوند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 0
    فكر كنم لياقت ما ايراني ها داشتن حداقل يه فرودگاه در سطح كشورهاي همسايه باشد
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    6 2
    خداییش فرودگاه مشهد خیلی شیک تر و تمیز تر از فرودگاه امامه
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    12 1
    فرودگاهی که آینه تمام نمای مدیریت سی ساله گذشته کشور هست و متاسفانه جز آبرو ریزی چیزی دیگری نیست ... کافی است به اولین سرویس بهداشتی که در اختیار مسافران برگشتی در مقابل گیت کنترل پاسپورتها هست سری بزنید در آخرین پروازی که حدود دو ماه پیش داشتم سر گیجه گرفتم از آبرو ریزی در مقابل مسافری که برای اولین بار به این کشور آمده بود زیرا این سرویس به اصطلاح فرنگی حتی آب نداشت و ..... تو خود بخوان حیث مفصل از این مجمل .....
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    6 0
    شايد 100ساله ديگه يه فرودگاه خوب قسمتمون بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    7 2
    خداییش فرودگاه مشهد خیلی شیک تر و تمیز تر از فرودگاه امامه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    5 2
    اول راه هم براش زیاده به خدا..
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    7 0
    اين فرودگاه با ساير فرودگاههاي همسايه قابل مقايسه نيست