غافلگیری اعطای جایزه نخل طلای کن به «دیپان» به کارگردانی ژاک اودیار واکنش‌هایی را در نشریات اروپایی و آمریکایی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتظار غیرمنتظره‌ها از برادران کوئن، غیرعادی نیست. برادران کوئن به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کن در سال 2015، این دوره از جشنواره را با گزینش غافلگیرکننده و غریب برندگان به پایان رساندند. بسیاری از خبرنگاران مبهوت این انتخاب‌ها، مخصوصاً برنده نخل طلای امسال شده بودند.

 برادران کوئن بی‌تفاوت به نظر خبرنگاران در کنفرانس خبری پس از مراسم اعطای جوایز گفتند : « این هیات داورانی از منتقدان نیست، این هیات داورانی از هنرمندان است.»

برنده نخل طلای امسال به هیچ عنوان در میان پیش‌بینی‌ها گزینه‌ای جدی برای دریافت نخل طلا در نظر گرفته نمی‌شد. «ِدیپان» درامی درباره یک مهاجر سریلانکایی در پاریس است که برخی منتقدان(بیشتر منتقدان انگلیسی زبان) از روایت محکم فیلم و انتقاد تند و تیز آن به جامعه فرانسه، یاد کرده‌اند، اما دیگر منتقدان پایان تند و بی‌رحم فیلم را کوبیده بودند. قسمت بزرگی از خبرگزاری‌های فرانسه به صورت قابل ملاحظه‌ای از نمایش چهره محروم و ایزوله شده حومه پاریس، به عنوان سرچشمه‌ای برای خشونت افسارگسیخته رنجیده بودند. یکی از این منتقدان فرانسوی گفته است :« اکنون این مسئله در جامعه فرانسه بسیار حساس است؛ باید در به نمایش گذاشتن آن مسئول و محتاط بود.»

تنها چند ماه پس از حادثه نشریه چارلی هبدو در پاریس، این که بالاترین جایزه جشنواره را به فیلمی درباره تلاش مهاجران برای تجمیع شدن درون جامعه فرانسوی با تنش روزافزون در بسیاری جهات، بدهیم، یک تصمیم در زمانی مناسب است. اهدای نخل طلا به «دیپان» نشان مناسبی است از اینکه فیلم برگزیده رئیس هیات داوران تا چه اندازه می‌تواند، فرای تصور شما، و از دیدگاه هنری شخص او باشد.  «دیپان» فیلمی صریح، همراه با انتقاداتی تند و تیز  است ، بدون ذره‌ای ابهام یا شوخ‌طبعی خشک معمول در فیلم‌های برادران کوئن؛ رئالیسم فیلم و فیلمبرداری دستی خستگی ناپذیر بسیار از ترکیبات باریک بیننانه برادران کوئن فاصله دارد. در سال 2013 نیز استیون اسپیلبرگ در راس هیات داوران کن با انتخاب فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» فیلمی را انتخاب کرد که با شیوه فیلمسازی خودش متفاوت بود.

شاید تا این‌جای کار قابل درک باشد. اما در حالیکه عملاً جایزه مشترک بازیگری به بازیگران رودر‌روی هم در یک فیلم اهدا می‌شود، اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به امانوئل برکو برای نقش‌آفرینی در فیلم «پادشاه من» و رونی مارا که در فیلم «کارل» به ایفای نقش پرداخته، غیرمنتظره بود. این‌ها همه در حالی است که در سطح جهانی بازی فریبنده کیت بلانشت در فیلم «کارل» تحسین‌برانگیزتر از رونی مارا بوده است. نادیده گرفتن بلانشت غیرمنطقی و ناخوشایند بود. تنها دلیلی که می‌توان پیدا کرد اینست که هیات داوران به این نتیجه رسیده است که بلانشت پیش از نیز به جایگاهی بلند در عالم سینما رسیده و به این روند بدون این جایزه نیز ادامه خواهد داد.

حضور فرانسوی‌ها در میان برندگان جشنواره کن امسال چشمگیر بود. بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم، سهم پنج فیلم فرانسوی حاضر در رقابت بود.

برادران کوئن در فرانسه چهره‌هایی تحسین شده هستند، اینگونه به نظر می‌رسد که این احساسی دو طرفه است.

ترجمه: فرزاد مظفری/ منبع : هالیوود ریپورتر / 24 می

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =