۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

نسیم آنلاین نوشت:

مدیر طرح جامع مالیاتی در نشست خبری از انجام ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: زمان برای پرداخت الکترونیکی مالیات پیش‌بینی شده و مودیان نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

نادر آریا، مدیر طرح جامع مالیاتی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان مالیات امروز در نشست خبری سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مالیات الکترونیک در قالب طرح جامع مالیاتی انجام می‌شود و مودی با تکالیف و خدمات الکترونیکی خود آشنا شده و از آن استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با الکترونیکی شدن اظهارنامه‌های مالیاتی شاهد شفاف‌سازی و افزایش درجه عدالت مالیاتی هستیم تصریح کرد: سهولت، توسعه روزافزون خوداظهاری از دیگر اثرات این سامانه بوده که با اجرای طرح جامع مالیاتی سازمان به دنبال آن است.

آریا با بیان اینکه مودی می‌تواند به درگاه الکترونیکی سازمان مراجعه کرده و خدمات دریافت کند، گفت: مراکز حضوری جای خود را به واحدهای الکترونیک مالیات می‌دهد و وضعیت کار همکاران نیز متفاوت می‌شود. همچنین درگاه اینترنتی ارائه خدمات برای مودیان www.tax.gov.ir است که می‌تواند با تشکیل پرونده الکترونیکی در مرحله اول اقدامات خود را تکمیل کند.

مدیر طرح جامع مالیاتی افزود: تا امروز بیش از 95 درصد مودیان فرایند ثبت نام الکترونیک را انجام داده اما اغلب اطلاعات آنها تکمیل نشده است. طبق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم صورت معاملات به صورت فصلی بوده که در حال حاضر الکترونیکی شده و همچنین پرداخت مالیات نیز الکترونیکی از طریق دستگاه پست، درگاه اینترنت انجام می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه استعلام بدهی مالیاتی مودیان به صورت الکترونیکی است، تصریح کرد: فهرست مالیات حقوق کارکنان آخرین وضعیت پرونده مالیاتی، ثبت بهره برداری از سامانه‌ها و نرم افزارهای فروش، مالیات مشاغل خودرویی به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و تا اینجا 9 خدمت از سوی سازمان به صورت الکترونیکی ارائه شده است.

وی در مورد برنامه‌های آتی سازمان بیان داشت: هر جا مودی تکلیف یا خدماتی بخواهد تعامل وجود داشته و چشم‌انداز سازمان الکترونیکی بر این است که این خدمات و تکالیف به صورت الکترونیکی انجام شود.

به گفته آریا، در حال حاضر 100 درصد مراحل الکترونیکی بوده و فرایند ثبت نام و نیز تکمیل آن از این طریق انجام می‌شود و پس از آن مودی می‌تواند نسبت به تکمیل و تسلیم الکترونیکی اظهارنامه اقدام کند و هیچ کاغذی در این بین وجود ندارد.

وی ادامه داد: پرونده‌های ثبت نامی در خرداد ماه تکمیل می‌شود تا مودی بتواند اظهارنامه خود را در تیرماه ارائه دهد.

وی در مورد روش‌های پرداخت مالیات الکترونیکی نیز عنوان کرد: چند روش در این موضوع وجود دارد، پرداخت مستقیم الکترونیکی اینترنتی، دفاتر پیشخوان مجاز دولت، دفاتر پست، و دفاتر مجاز کافی‌نت‌ها پیش‌بینی شده است و در این زمینه واحدهای گواهی نامه مربوط را داشته باشند، می‌توانند این خدمات را ارائه دهند.

آریا ادامه داد: برای مشارکت اشخاص حقیقی یک اظهارنامه به صورت مشارکتی ارائه خواهد شد و بعد از تسلیم اظهارنامه می‌توانند با دریافت کد رهگیری پرداخت الکترونیکی را انجام دهند، همچنین سامانه پیامکی در باره بخشی از تکالیف قانونی و خدمات پیش بینی شده است.

مدیر طرح جامع مالیاتی با بیان اینکه دریافت شماره اقتصادی پس از تکمیل ثبت نام ارائه خواهد شد، به موضوع ارائه فهرست حقوق کارکنان پرداخت و گفت: سال گذشته این موضوع الکترونیکی شده و رسید دریافت می‌کنند که نیازی به حضور در مراکز ندارند.

آریا در مورد اعتبارسنجی مالیات‌ها نیز یادآور شد: اقلام مودی و شرکا اطلاعات محل‌های فعالیت، نوع مشارکت در شرکت‌ها هر کدام پایگاه اطلاعاتی دارد و روش‌هایی برای آن پیش بینی شده و در کنار فرایند ثبت نام الکترونیکی فرایند بررسی میدانی نیز برای تائید این اطلاعات انجام می‌شود.

براساس ماده 120 برنامه پنجم ایجاد پایگاه اطلاعاتی مودیان به سازمان تکلیف شده و به تدریج باید قطعی شود. اصلی‌ترین اطلاعات مبنای تعاملات است که همان اطلاعات تکلیفی مودیان خواهد بود.

مدیر طرح جامع مالیاتی با بیان اینکه اطلاعات مودیان برای سازمان محرمانه است در پاسخ به این سوال که آیا برای حذف یارانه ثروتمندان از سازمان مالیاتی خواسته شده، خاطرنشان کرد: مرکز فناوری اطلاعات هیچ اختیاری برای ارائه اطلاعات مودیان به خارج از سازمان و حتی بخش‌های داخلی ندارد، مگر اینکه مجوزهای قانونی لازم طی فرایندهای خاصی اخذ شود و پس از آن اطلاعات در اختیار آنان قرار گیرد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =