اعطای گواهی عدم تخلف به دستگاه‌های اجرایی/ ضعف در کنترل داخلی از عوامل تخلف در کشور

رئیس دیوان محاسبات کشور از اعطای گواهی عدم تخلف به دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: ضعف در کنترل داخلی را یکی از علت‌های تخلفات در کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین منطقه مازندران،  امیرحسین رحیمی عصر امروز سوم خردادماه در جلسه شورای اداری مازندران اظهار کرد: وضعیت کشور از بسیار جهات به مدیریت جهادی و همدلی و همزبانی نیازمند است.

وی با اشاره به عدم تناسب در توزیع بودجه و توسعه‌های انجام گرفته، افزود: متاسفانه 80 درصد بودجه دولت صرف امور جاری  می‌شود و این یک ایراد اساسی است بنابراین برای اعتبارات عمرانی میزان اندکی باقی می‌ماند.

رحیمی امنیت و آرامش در کشور را نشان از کارآمدی نظام دانست و افزود: در بسیاری از مسائل توانستیم کارآمدی این نظام را نشان دهیم اما هنوز نتوانستیم در حل مسائل اقتصادی مردم کارآمدی خودمان را نشان دهیم که این ریشه در نقص زیر ساخت‌های اقتصادی دارد و باید مجلس و دولت این اصلاح را انجام دهد.

وی با اعلام اینکه نظام بودجه‌ریزی کشور اشتباه است، اظهار کرد: باید بودجه‌ریزی عملیاتی اجرایی شود تا با پول کمتر جنس و خدمات بهتر دریافت کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور عزم و اراده جدی در حل مشکل اقتصادی کشور، همدلی و همراهی حول محور رهبری، داشتن درک مشترک از توسعه کشور بیان کرد.

وی بی‌انضباطی مالی را یکی از عوامل عدم توسعه‌نیافتگی کشور دانست و اظهار کرد: این مسئله به تک تک مدیران بازمی‌گردد.

رحیمی با بیان اینکه وظیفه دیوان محاسبات نظارت بر امور جاری و دستگاه‌های اجرایی برای حفاظت از بیت‌المال است، افزود: در این راستا اگر تخلفی کشف می‌شود برای آن پرونده تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از 11 هزار قانون وجود دارد، عنوان کرد: دیوان محاسبات ایران از اختیارات بیشتری نسبت به کشورهای غرب برخوردار است.

رحیمی بهبود زندگی مردم را نشان موفقیت دیوان محاسباتی بیان کرد و افزود: دستگاه اجرایی ما را مشاور امین ببینند و کار ما را مچ‌گیری ندانند؛ ما علت‌های تخلفات را شناسایی می‌کنیم و برای حذف تخلفات، حذف علت‌های تخلف است را مدنظر قرار دادیم.

این مسئول، ضعف در کنترل داخلی را  یکی از علت‌های تخلفات دانست و ادامه داد: باید سامانه الکترونیکی کنترل داخلی را فعال کنیم تا نظارت به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی اعطای گواهی عدم تخلف به دستگاه‌های اجرایی را اقدامی موثر در آرامش دستگاه‌ها اجرایی دانست و افزود: طرح (سنا) اگر به طور کامل راه‌اندازی شود بسیاری از ایرادها در یک فرجه قانونی اصلاح می‌شود.

دیوان محاسبات کشور انتقال بودجه‌های باقی مانده در یک سال به سال بعد را یکی از اقدامات مهم در از بین بردن تخلف دانست و بیان کرد: این اقدام یک حرکت ریشه‌ای برای از بین بردن تخلف است.

رحیمی با اشاره به بحث آموزش گفت: عدم آگاهی به قوانین و مقررات از اقداماتی بود که منجر به ایجاد تخلف می‌شد و در این راستا آموزش بر اساس فراوانی تخلفات برگزار می‌شود.

ادامه دارد....

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =