تاکید رئیس دادگستری یزد بر شناسنامه دار شدن آثار تاریخی و تسریع در برخورد با متخلفان حوزه میراث

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: با هرگونه تخلف و تعرض در عرصه میراث فرهنگی یزد برخورد قاطع قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، محمدرضا حبیبی شب گذشته در جلسه مسئولان قضایی با مدیران و مسئولین میراث فرهنگی استان یزد اظهار کرد: امروزه در تمام دنیا اهمیت آثار تاریخی و میراث فرهنگی نهادینه شده و این موضوع مورد نظر و اهتمام تمامی حکومت‌ها و دولت‌ها قرار دارد.


وی افزود: در تمامی کشور‌ها قوانینی در حمایت از آثار تارخی و میراث فرهنگی وجود دارد و اکنون در حقوق بین‌الملل نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: در کشور ما علاوه بر قوانین پراکنده در حفظ و صیانت از آثار تاریخی، در قانون مجازات اسلامی هم مجازات‌های سنگینی برای متخلفین این عرصه در نظر گرفته شده است.

نماینده ارشد قوه قضاییه در استان بر شناسنامه‌دار شدن تمام اموال دولتی و تاریخی و فرهنگی تأکید و اظهار کرد: چنانچه اموال مذکور ثبت شده باشد، مراحل رسیدگی و تعقیب مجرمین برای محاکم ساده‌تر خواهد بود.

 

وی ضمن تقدیر از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان جهت ارائه راهکار مناسب برای حل و فصل دعاوی بین این اداره با مردم در شرایط خاص، تاکید کرد: باید مشکلات مردم نیز دیده شود و راهکارهای مناسب جهت تعامل با مردم برای حل مشکلات فی مابین با اداره کل میراث فرهنگی اتخاذ کرد.

 

حبیبی، میراث فرهنگی را امانت نسل‌های آینده کشور در دست ما دانست و بیان کرد: گرچه در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی نباید هرگز کوتاهی به خود راه داد اما در مواجهه با مردم نیز باید به گونه‌ای عمل کرد تا صیانت از آثار تاریخی و کهن این دیار، مردم را متضرر نگرداند.


وی تعیین تکلیف سریع طرح‌های شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری را خواستار شد و گفت: باید با اولویت‌گذاری در طرح‌های شهرداری و گردشگری وضعیت مردم سریع‌تر روشن و با تأمین اعتبار و اتخاذ راهکارهای مناسب وضعیت مردم روشن شود.

 

رییس کل دادگستری استان، گردشگری را صنعت درآمدزای روز جهان ذکر و عنوان کرد: باید برای رونق این صنعت مهم نیز تلاش کرد و با به روز رسانی زیرساخت‌های این صنعت در جهت رونق آن گام برداشت.

وی تأمین امنیت گردشگران خارجی در استان را موضوع بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: گردشگران، سفیران معرفی استان و کشور در خارج از کشور محسوب می‌شوند و نباید اجازه داد در مدت اقامت خود در استان کوچک‌ترین اتفاقی، احساس ناامنی را به آنان انتقال دهد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این مراسم گفت: بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده‌ترین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محمد مهدی شرافت خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شهر یزد در شرف ثبت جهانی است و دنیا از این کار استقبال خواهد نمود زیرا اکثر گردشگرانی که به ایران می‌آیند فرهنگی هستند و برای آن‌ها این اماکن اهمیت زیادی دارد.

 

وی گفت: دومین شهر تاریخی جهان «بر‌ترین» جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به تنهایی جاذبه‌ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد.

 

معاونان سیاسی و امور عمرانی استانداری یزد، دادستان، معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در مراسم حضور داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =