۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
اختاپوس‌ها با پوستشان می‌بینند‍!

هشت‌پاهای دریایی علیرغم برخورداری از چشم‌های بزرگ بسیار حساس، می‌توانند نور محیطشان را با استفاده از مولکول‌های درون عصب پوستشان هم تشخیص دهند.

ایسنا نوشت:

اختاپوس‌ها یکی از انطباق‌پذیرترین موجودات جهان هستند که قادر به حل معما، عبور از هزارتوهای پیچیده و تغییر رنگ برای سازگاری با محیط هستند، اما اکنون دانشمندان با کشف یک قابلیت جدید دیگر در این حیوان دریافته‌اند که اختاپوس‌ها می‌توانند با پوستشان ببینند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا دریافته‌اند که این موجودات هشت‌پا علیرغم برخورداری از چشم‌های بزرگ بسیار حساس، می‌توانند نور محیطشان را با استفاده از مولکول‌های درون عصب پوستشان تشخیص دهند.

پوست این حیوان دریایی مملو از پروتئین‌های حساس به نور Opsin است که در چشم نیز وجود دارند. این امر می‌تواند به توضیح قابلیت اختاپوس‌ها برای تغییر سریع رنگ و طرح پوست برای ادغام شدن با محیط اطرافشان کمک کند.

پروتئین‌های حساس به نور، سیگنال‌هایی را به اندام‌های رنگدانه‌دار در پوست موسوم به کروماتوفور (chromatophore) می‌فرستند که برای تغییر ظاهرشان منبسط و منقبض می‌شوند.

در این تحقیق، دانشمندان به بررسی اختاپوس‌های دوخال کالیفرنیایی پرداختند. آن‌ها با تاباندن نور سفید به نمونه پوست این حیوانات دریافتند که کروماتوفورها گسترش یافته و تغییر رنگ می‌دادند.

زمانی که نور خاموش می‌شد، این اندام شل شده و پوست به رنگ اولیه خود بازمی‌گشت. محققان همچنین دریافتند که کروماتوفورها در زیر نور آبی، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند.

آن‌ها با استفاده از تحلیل مولکولی کشف کردند که نورون‌های نزدیک به سطح پوست از پروتئین حساس به نور rhodopsin برخوردار هستند که معمولاً در چشم وجود دارند.

محققان بر این باورند که سیگنال‌های واکنش‌دهنده به نور از این عصب‌ها، به تحریک کروماتوفورها برای تغییر رنگ می‌پردازند.

پیش‌ازاین دانشمندان تصور می‌کردند که اختاپوس‌ها از طریق ارسال اطلاعات از چشم‌ها به مغز و سپس به پوستشان می‌توانند خود را با محیط اطرافشان استتار کنند.

نتایج این تحقیق در مجله Experimental Biology منتشر شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 6
    میگن خام بخوریش احتمال خفگی هست پس ظاهرا تو تاریکی دهن سلولای عصبیش قفل میکنه طفلکی
  • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 3
    همه موجوداتی که میتونند تغییر رنگ بدن این ویژگی رو دارن چند سال از دنیا عقب هستید اینها احتمالا چیز دیگه ای منظورشون بوده